Cílem bakalářské práce je identifikovat motivační a jiné faktory ke vzdělávání - aktivizačním činnostem - pro osoby v seniorském věku poskytované knihovnou jako forma předcházení sociálního vyloučení a vnímaní knihovny jako centra komunitního vzdělávání. Metoda šetření byla zvolena kvalitativní, přesněji se jednalo o polostrukturované rozhovory se sedmi návštěvníky Městské knihovny Louny, kteří jsou zároveň součástí projektu Třetí věk. Výsledky získané pomocí šetření využiji na navržení vzdělávací akce, která bude vycházet z potřeb respondentů.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor's thesis is to identify motivational and other factors for education - activation activities - for persons of senior age provided by the library as a form of preventing social exclusion and the perception of the library as a center of community education. The research method was chosen to be qualitative, more precisely, it involved semi-structured interviews with 7 visitors to the Louny Municipal Library, who are also part of the Third Age project. I will use the results obtained through research to design an educational event that will be based on the needs of the respondents.
Klíčová slova
aktivní stárnutí, knihovna, vzdělávání seniorů, motivace
Klíčová slova v angličtině
active aging, library, senior education, motivation
Rozsah průvodní práce
44 s. (77 483)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je identifikovat motivační a jiné faktory ke vzdělávání - aktivizačním činnostem - pro osoby v seniorském věku poskytované knihovnou jako forma předcházení sociálního vyloučení a vnímaní knihovny jako centra komunitního vzdělávání. Metoda šetření byla zvolena kvalitativní, přesněji se jednalo o polostrukturované rozhovory se sedmi návštěvníky Městské knihovny Louny, kteří jsou zároveň součástí projektu Třetí věk. Výsledky získané pomocí šetření využiji na navržení vzdělávací akce, která bude vycházet z potřeb respondentů.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor's thesis is to identify motivational and other factors for education - activation activities - for persons of senior age provided by the library as a form of preventing social exclusion and the perception of the library as a center of community education. The research method was chosen to be qualitative, more precisely, it involved semi-structured interviews with 7 visitors to the Louny Municipal Library, who are also part of the Third Age project. I will use the results obtained through research to design an educational event that will be based on the needs of the respondents.
Klíčová slova
aktivní stárnutí, knihovna, vzdělávání seniorů, motivace
Klíčová slova v angličtině
active aging, library, senior education, motivation
Zásady pro vypracování
Cílem je identifikace motivačních a jiných faktorů ke vzdělávání - aktivizačním činnostem - pro osoby seniorského věku poskytované knihovnou jako forma předcházení možného sociálního vyloučení a vnímaní knihovny jako centra komunitního vzdělávání. Cíl práce bude naplněn kvalitativní metodou a výsledky budou využity v rámci cíleného plánování vzdělávacích akcí konkrétní knihovny.
Struktura práce:
Stáří a stárnutí jako společenský fenomén
"Vzdělávání" seniorů - specifické potřeby seniorů v rámci vzdělávání jako aktivizační činnosti
Knihovna jako možné vzdělávací prostředí a komunitní centrum
Vlastní šetření - identifikace motivačních a jiných faktorů ovlivňujících seniory při plánování vzdělávacích akcí
Návrh konkrétních realizovatelných inovací a opatření zaměřených na vzdělávací (animační) aktivity pro cílovou skupinu senioři
Zásady pro vypracování
Cílem je identifikace motivačních a jiných faktorů ke vzdělávání - aktivizačním činnostem - pro osoby seniorského věku poskytované knihovnou jako forma předcházení možného sociálního vyloučení a vnímaní knihovny jako centra komunitního vzdělávání. Cíl práce bude naplněn kvalitativní metodou a výsledky budou využity v rámci cíleného plánování vzdělávacích akcí konkrétní knihovny.
Struktura práce:
Stáří a stárnutí jako společenský fenomén
"Vzdělávání" seniorů - specifické potřeby seniorů v rámci vzdělávání jako aktivizační činnosti
Knihovna jako možné vzdělávací prostředí a komunitní centrum
Vlastní šetření - identifikace motivačních a jiných faktorů ovlivňujících seniory při plánování vzdělávacích akcí
Návrh konkrétních realizovatelných inovací a opatření zaměřených na vzdělávací (animační) aktivity pro cílovou skupinu senioři
Seznam doporučené literatury
Cejpek, J. a kol. (2002). Dějiny knihoven a knihovnictví. Praha: Karolinum.
Klevetová, D., Dlabalová, I. (2008). Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada.
Rabušicová, M., Rabušic, L. (2008). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno.
Špatenková, N., Smékalová, L. (2015). Edukace seniorů: Geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Cejpek, J. a kol. (2002). Dějiny knihoven a knihovnictví. Praha: Karolinum.
Klevetová, D., Dlabalová, I. (2008). Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada.
Rabušicová, M., Rabušic, L. (2008). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno.
Špatenková, N., Smékalová, L. (2015). Edukace seniorů: Geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada.