Tato bakalářská práce nese název Sociální práce v oblasti speciálního školství. Cílem práce je zjistit, jaké činnosti z oblasti sociální práce vykonávají pedagogičtí pracovníci a jaké k tomu mají kompetence. Ke zjištění byly využity polostrukturované rozhovory, které byly vedeny s pedagogickými pracovníky speciálních tříd ve vybrané základní škole. Všechny rozhovory byly následně přepsány doslovnou a komentovanou transkripcí, poté byly rozhovory o kódovány a byly vytvořeny kategorie. Kromě polostrukturovaných rozhovorů byla využita
i metoda zúčastněného pozorování včetně terénních poznámek. Na základě zjištění bylo vytvořeno doporučení, jak postupovat v situacích, které spadají do oblasti sociální práce a kde jim již kompetence pedagogických pracovníků v současné době k řešení nestačí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is entitled Social Work in the field of Special Education. The aim of the thesis is to find out what activities in the field of social work are performed by pedagogical workers and their competence to do these activities. The findings were based on semi-structured interviews that were carried out with special education teachers in a selected elementary school. All interviews were transcribed using verbatim and commented transcription. They were then coded and categorised. In addition to the semi-structured interviews, the method of participant observation was used together with field notes. As a result of the findings, recommendations were made on how to approach situations that fall within the field of social work and where the competence of educational workers is currently no longer sufficient to solve them.
Klíčová slova
Základní škola, speciální třídy, sociální práce ve školství, pedagogičtí pracovníci, zdravotní postižení, doporučené postupy, nové pracovní pozice
Klíčová slova v angličtině
Elementary school, special classes, social work in education, pedagogical workers, health disability, recommended practices, new job positions
Rozsah průvodní práce
47 s. (85 792)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce nese název Sociální práce v oblasti speciálního školství. Cílem práce je zjistit, jaké činnosti z oblasti sociální práce vykonávají pedagogičtí pracovníci a jaké k tomu mají kompetence. Ke zjištění byly využity polostrukturované rozhovory, které byly vedeny s pedagogickými pracovníky speciálních tříd ve vybrané základní škole. Všechny rozhovory byly následně přepsány doslovnou a komentovanou transkripcí, poté byly rozhovory o kódovány a byly vytvořeny kategorie. Kromě polostrukturovaných rozhovorů byla využita
i metoda zúčastněného pozorování včetně terénních poznámek. Na základě zjištění bylo vytvořeno doporučení, jak postupovat v situacích, které spadají do oblasti sociální práce a kde jim již kompetence pedagogických pracovníků v současné době k řešení nestačí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is entitled Social Work in the field of Special Education. The aim of the thesis is to find out what activities in the field of social work are performed by pedagogical workers and their competence to do these activities. The findings were based on semi-structured interviews that were carried out with special education teachers in a selected elementary school. All interviews were transcribed using verbatim and commented transcription. They were then coded and categorised. In addition to the semi-structured interviews, the method of participant observation was used together with field notes. As a result of the findings, recommendations were made on how to approach situations that fall within the field of social work and where the competence of educational workers is currently no longer sufficient to solve them.
Klíčová slova
Základní škola, speciální třídy, sociální práce ve školství, pedagogičtí pracovníci, zdravotní postižení, doporučené postupy, nové pracovní pozice
Klíčová slova v angličtině
Elementary school, special classes, social work in education, pedagogical workers, health disability, recommended practices, new job positions
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je pomocí polostrukturovaných rozhorovů zjistit, jaké činnosti z oblasti sociální práce vykonávají pedagogičtí pracovníci a jaké k tomu mají kompetence. Na základě zjištění bude vytvořené doporučení, jak postupovat v situacích, které spadají do oblasti sociální práce a jejich kompetence jim již v současné době k řešení nestačí.
Struktura (obsah) práce:
Sociální práce ve školství - současná situace, legislativa
Kompetence sociálního pracovníka ve školství - k žákům a rodičům
Vnímání situace pedagogickými pracovníky vybrané školy
Doporučené postupy ze sociální práce v oblasti školství
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je pomocí polostrukturovaných rozhorovů zjistit, jaké činnosti z oblasti sociální práce vykonávají pedagogičtí pracovníci a jaké k tomu mají kompetence. Na základě zjištění bude vytvořené doporučení, jak postupovat v situacích, které spadají do oblasti sociální práce a jejich kompetence jim již v současné době k řešení nestačí.
Struktura (obsah) práce:
Sociální práce ve školství - současná situace, legislativa
Kompetence sociálního pracovníka ve školství - k žákům a rodičům
Vnímání situace pedagogickými pracovníky vybrané školy
Doporučené postupy ze sociální práce v oblasti školství
Seznam doporučené literatury
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
Lazarová, B. (2008). Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Brno: Paido.
Matoušek, O. a kol. (2013) Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál.
Matoušek, O. a kol. (2013). Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
Lazarová, B. (2008). Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Brno: Paido.
Matoušek, O. a kol. (2013) Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál.
Matoušek, O. a kol. (2013). Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál.