Práce se zaměřuje na pohádkové texty z knihy Šťastný princ a jiné pohádky od Oscara Wildea a jejich využití ve výuce v 8. a 9. ročníku ZŠ. Snaží se poukázat na potenciál těchto příběhů v hodinách literární výchovy a také na možnosti aktivního zapojení žáků do výuky. V teoretické části si klade za cíl představit autora, jeho pohádkovou tvorbu a přiblížit aspekty konkrétních příběhů. Dále objasňuje aktivní zapojení žáků do vyučování, totiž činnostní učení a jeho přednosti. Vysvětluje, jak by mohly vypadat komunikačně pojaté hodiny literární výchovy, ve kterých lze užít zmíněné pohádkové texty. Praktická část poté spojuje tři pohádky Oscara Wildea s aktivitami činnostního učení ve výuce literatury na ZŠ. Formou pracovních listů navrhuje a praktikuje sadu aktivit pro hodiny literární výchovy v 8. a 9. ročníku a snaží se o aktivní zapojení žáků do výuky a jejich rozvoj.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on fairy tale texts from the book The Happy Prince and Other Fairy Tales by Oscar Wilde and their use in teaching in 8th and 9th grade primary schools. It seeks to highlight the potential of these stories in literary education classes, as well as the possibilities of active involvement of pupils in the classroom. In the theoretical part, it aims to introduce the author, his fairy tale work and aspects of specific stories. It also explains the active involvement of pupils in the classroom, namely active learning and its advantages. It explains what a communicative literary education lesson might look like in which the fairy tale texts in question can be used. The practical part then connects three fairy tales by Oscar Wilde with the activities of activity-based learning in primary school literature education. In the form of worksheets, it proposes and practices a set of activities for literature education lessons in grades 8 and 9 and seeks to actively involve pupils in learning and their development.
Klíčová slova
Oscar Wilde, moderní pohádka, činnostní výuka, literární výchova, Šťastný princ a jiné pohádky
Klíčová slova v angličtině
Oscar Wilde, modern fairy tale, active learning, literature education, The Happy Prince and Other Tales
Rozsah průvodní práce
103 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zaměřuje na pohádkové texty z knihy Šťastný princ a jiné pohádky od Oscara Wildea a jejich využití ve výuce v 8. a 9. ročníku ZŠ. Snaží se poukázat na potenciál těchto příběhů v hodinách literární výchovy a také na možnosti aktivního zapojení žáků do výuky. V teoretické části si klade za cíl představit autora, jeho pohádkovou tvorbu a přiblížit aspekty konkrétních příběhů. Dále objasňuje aktivní zapojení žáků do vyučování, totiž činnostní učení a jeho přednosti. Vysvětluje, jak by mohly vypadat komunikačně pojaté hodiny literární výchovy, ve kterých lze užít zmíněné pohádkové texty. Praktická část poté spojuje tři pohádky Oscara Wildea s aktivitami činnostního učení ve výuce literatury na ZŠ. Formou pracovních listů navrhuje a praktikuje sadu aktivit pro hodiny literární výchovy v 8. a 9. ročníku a snaží se o aktivní zapojení žáků do výuky a jejich rozvoj.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on fairy tale texts from the book The Happy Prince and Other Fairy Tales by Oscar Wilde and their use in teaching in 8th and 9th grade primary schools. It seeks to highlight the potential of these stories in literary education classes, as well as the possibilities of active involvement of pupils in the classroom. In the theoretical part, it aims to introduce the author, his fairy tale work and aspects of specific stories. It also explains the active involvement of pupils in the classroom, namely active learning and its advantages. It explains what a communicative literary education lesson might look like in which the fairy tale texts in question can be used. The practical part then connects three fairy tales by Oscar Wilde with the activities of activity-based learning in primary school literature education. In the form of worksheets, it proposes and practices a set of activities for literature education lessons in grades 8 and 9 and seeks to actively involve pupils in learning and their development.
Klíčová slova
Oscar Wilde, moderní pohádka, činnostní výuka, literární výchova, Šťastný princ a jiné pohádky
Klíčová slova v angličtině
Oscar Wilde, modern fairy tale, active learning, literature education, The Happy Prince and Other Tales
Zásady pro vypracování
- práce bude mít teoretickou a praktickou část, těžiště práce bude v praktické části
- v rámci praktické části práce diplomantka navrhne a ve výuce v 8. a 9. ročníku ZŠ (bude specifikováno dle reálných možností) pilotně odzkouší sadu aktivit, které by se měly zaměřit na práci s Wildovými texty ze Šťastného prince a jiných pohádek. Aktivity budou mít formu pracovních listů a budou zaměřeny na různé aspekty literárního díla. Výběr literárního díla i jednotlivých úryvků bude zdůvodněn a reflektován
- předběžná struktura práce: 1/ úvodní teoretické kapitoly (kapitola zaměřující se na fenomén motivace, čtenářství, na zvolenou cílovou skupinu, popř. také na různé koncepty výuky literární výchovy a způsoby práce v literární výchově), 2/ návrh konkrétních forem výuky, způsobů práce a aktivit vč. teoretické reflexe jejich tvorby, 3/ praktická realizace ve výuce vč. reflexe, 4/ dílčí závěry, 5/ závěr
Zásady pro vypracování
- práce bude mít teoretickou a praktickou část, těžiště práce bude v praktické části
- v rámci praktické části práce diplomantka navrhne a ve výuce v 8. a 9. ročníku ZŠ (bude specifikováno dle reálných možností) pilotně odzkouší sadu aktivit, které by se měly zaměřit na práci s Wildovými texty ze Šťastného prince a jiných pohádek. Aktivity budou mít formu pracovních listů a budou zaměřeny na různé aspekty literárního díla. Výběr literárního díla i jednotlivých úryvků bude zdůvodněn a reflektován
- předběžná struktura práce: 1/ úvodní teoretické kapitoly (kapitola zaměřující se na fenomén motivace, čtenářství, na zvolenou cílovou skupinu, popř. také na různé koncepty výuky literární výchovy a způsoby práce v literární výchově), 2/ návrh konkrétních forem výuky, způsobů práce a aktivit vč. teoretické reflexe jejich tvorby, 3/ praktická realizace ve výuce vč. reflexe, 4/ dílčí závěry, 5/ závěr
Seznam doporučené literatury
ALTMANOVÁ, J. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2011.
BRČÁKOVÁ, V. Uplatnění konstruktivismu při tvořivé práci s uměleckým textem. In ČECHOVÁ, M. a SPĚVÁČKOVÁ, M., ed. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2021.
BUČKOVÁ, T.; GLOSÍKOVÁ, V.; CHEJNOVÁ, P.; KLINKA, T.; KUBÍČEK, T.; PETERKA, J.; LISTÍKOVÁ, R.; SCHNEIDER, J.; SUKOVÁ VYCHOPŇOVÁ, K., Canon: otázky kánonu v literatuře a vzdělávání. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2014.
ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015.
GEJGUŠOVÁ, I. Komunikace s uměleckým textem jako stěžejní aktivita literární výchovy. In MLČOCH, M., ed. Příprava a realizace výukových materiálů pro podporu komunikační výchovy RVP ZV ve výuce českého jazyka a literatury na základních školách a víceletých gymnáziích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2011.
GOODENOUGH, E. Oscar Wilde, Victorian Fairy Tales, and the Meanings of Atonement. The Lion and the Unicorn 23.3. The Johns Hopkins University Press, 1999.
HNÍK, O., JINDRÁČEK, V. Literární výchova v české škole po 150 letech polemických diskusí. In Český jazyk a literatura, roč. 71, 2020.
HOMOLOVÁ, K. Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2008.
KILLEEN, J. The Fairy Tales of Oscar Wilde. Aldershot: Ashgate Publishing Limited, 2007.
LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 1997.
LEDERBUCHOVÁ, L. Literárněhistorické poznatky v literární výchově na 2. stupni ZŠ a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. In ČECHOVÁ, M. a SPĚVÁČKOVÁ M., ed. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2021.
MARUŠÁK, R. Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: Akademie múzických umění, 2010.
PEARSON, H. The life of Oscar Wilde. London: Methuen & Co. Ltd., 1946.
PRŠOVÁ, E. Literárny text v komunikačno-zážitkovom vyučování. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2015.
SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH, S. a kol. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013.
STUDENÁ, K. VALA, J. Zvyšování žákovského zájmu o četbu prostřednictvím zážitkově pojaté výuky. In Metody a formy práce ve výuce mateřského jazyka, Olomouc: Hanex, 2012.
SULLIVAN, K. Oscar Wilde, New York: Columbia University Press, 1972.
TALAIRACH-VIELMAS, L. A giant's garden: Special "fairy tales" issue. Marvels & Tales, 25(2), 2011.
WILDE, O. The happy prince and other tales: Šťastný princ a jiné pohádky. Přeložil R. NENADÁL. Praha: Garamond, 2006.
WINTERSON, J. Why We Need Fairytales: Jeanette Winterson on Oscar Wilde. The Guardian, 16 Oct, 2013.
Seznam bude rozšířen.
Seznam doporučené literatury
ALTMANOVÁ, J. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2011.
BRČÁKOVÁ, V. Uplatnění konstruktivismu při tvořivé práci s uměleckým textem. In ČECHOVÁ, M. a SPĚVÁČKOVÁ, M., ed. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2021.
BUČKOVÁ, T.; GLOSÍKOVÁ, V.; CHEJNOVÁ, P.; KLINKA, T.; KUBÍČEK, T.; PETERKA, J.; LISTÍKOVÁ, R.; SCHNEIDER, J.; SUKOVÁ VYCHOPŇOVÁ, K., Canon: otázky kánonu v literatuře a vzdělávání. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2014.
ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015.
GEJGUŠOVÁ, I. Komunikace s uměleckým textem jako stěžejní aktivita literární výchovy. In MLČOCH, M., ed. Příprava a realizace výukových materiálů pro podporu komunikační výchovy RVP ZV ve výuce českého jazyka a literatury na základních školách a víceletých gymnáziích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2011.
GOODENOUGH, E. Oscar Wilde, Victorian Fairy Tales, and the Meanings of Atonement. The Lion and the Unicorn 23.3. The Johns Hopkins University Press, 1999.
HNÍK, O., JINDRÁČEK, V. Literární výchova v české škole po 150 letech polemických diskusí. In Český jazyk a literatura, roč. 71, 2020.
HOMOLOVÁ, K. Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2008.
KILLEEN, J. The Fairy Tales of Oscar Wilde. Aldershot: Ashgate Publishing Limited, 2007.
LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 1997.
LEDERBUCHOVÁ, L. Literárněhistorické poznatky v literární výchově na 2. stupni ZŠ a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. In ČECHOVÁ, M. a SPĚVÁČKOVÁ M., ed. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2021.
MARUŠÁK, R. Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: Akademie múzických umění, 2010.
PEARSON, H. The life of Oscar Wilde. London: Methuen & Co. Ltd., 1946.
PRŠOVÁ, E. Literárny text v komunikačno-zážitkovom vyučování. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2015.
SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH, S. a kol. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013.
STUDENÁ, K. VALA, J. Zvyšování žákovského zájmu o četbu prostřednictvím zážitkově pojaté výuky. In Metody a formy práce ve výuce mateřského jazyka, Olomouc: Hanex, 2012.
SULLIVAN, K. Oscar Wilde, New York: Columbia University Press, 1972.
TALAIRACH-VIELMAS, L. A giant's garden: Special "fairy tales" issue. Marvels & Tales, 25(2), 2011.
WILDE, O. The happy prince and other tales: Šťastný princ a jiné pohádky. Přeložil R. NENADÁL. Praha: Garamond, 2006.
WINTERSON, J. Why We Need Fairytales: Jeanette Winterson on Oscar Wilde. The Guardian, 16 Oct, 2013.