Informace o kvalifikační práci Vybrané charakteristiky uplatňování pohybových aktivit a sedavého chování u žáků na druhém stupni základních škol v Ústeckém regionu
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Vybrané charakteristiky uplatňování pohybových aktivit a sedavého chování u žáků na druhém stupni základní školy v Děčíně
Hlavní téma v angličtině
Selected characteristics of perception of physical activities and sedentary behavior in pupils at the second stage of primary school in Děčín
Název dle studenta
Vybrané charakteristiky uplatňování pohybových aktivit a sedavého chování u žáků na druhém stupni základních škol v Ústeckém regionu
Název dle studenta v angličtině
Selected characteristics of perception of physical activities and sedentary behavior in pupils at the second stage of primary schools in Ústecký region
Diplomová práce se věnovala problematice uplatňování pohybových aktivit a sedavého chování u žáků druhého stupně základní školy. K hodnocení a monitorování pohybových aktivit jsme použili pedometry (YAMAX SW 700). Další data popisující výše uvedené problematiky, byla získána ze záznamových archů a z dotazníkového šetření. Výzkum probíhal na dvou základních školách v Ústeckém regionu. Výzkumný soubor zahrnoval 89 žáků. Zjistili jsme, že mezi souborem dívek a chlapců existuje statisticky významný rozdíl ve vykazovaném objemu denní lokomoce. Chlapci v průměru vykazují 12 655 kroků za týden. U dívek jsme registrovali průměrnou hodnotu 10 611 kroků za týden. Vykazovaný objem denní lokomoce se statisticky významně neliší během pracovních a víkendových dní. Z výzkumu vyplývá, že pouze 41,5 % dívek a 36 % chlapců splňuje zdravotně orientovaná doporučení denního objemu lokomoce. Dále jsme zjistili, že 56 % dětí z výzkumného souboru nevykonává v průběhu týdne doporučované množství pohybových aktivit. Pouze během víkendových dnů byla překročena doporučovaná hranice pro trávení volného času u obrazovek telefonů, počítačů, tabletů a dalších.
Anotace v angličtině
The thesis focused on the issue of implementing physical activity and sedentary behavior among second-grade elementary school students. Pedometers (YAMAX SW 700) were used to assess and monitor physical activity, and additional data describing the above-mentioned issues were obtained from record sheets and a questionnaire survey. The research was conducted at two primary schools in the Ústí Region. The research sample included 89 students. We found that there is a statistically significant difference in the amount of daily locomotion exhibited between the group of girls and boys. Boys on average exhibit 12,655 steps per week, while girls register an average of 10,611 steps per week. The amount of daily locomotion exhibited does not differ significantly during workdays and weekends. The research shows that only 41.5 % of girls and 36 % of boys meet health-oriented recommendations for daily locomotion volume. Furthermore, we found that 56 % of children in the research sample do not perform the recommended amount of physical activity during the week. Only during weekends was the recommended limit for screen time spent on phones, computers, tablets, and other devices exceeded.
Klíčová slova
Pohybová aktivita, sedavé chování, starší školní věk, pedometr
Klíčová slova v angličtině
Physical activity, sedentary behavior, older school age, pedometer
Rozsah průvodní práce
76 s. (117 000 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnovala problematice uplatňování pohybových aktivit a sedavého chování u žáků druhého stupně základní školy. K hodnocení a monitorování pohybových aktivit jsme použili pedometry (YAMAX SW 700). Další data popisující výše uvedené problematiky, byla získána ze záznamových archů a z dotazníkového šetření. Výzkum probíhal na dvou základních školách v Ústeckém regionu. Výzkumný soubor zahrnoval 89 žáků. Zjistili jsme, že mezi souborem dívek a chlapců existuje statisticky významný rozdíl ve vykazovaném objemu denní lokomoce. Chlapci v průměru vykazují 12 655 kroků za týden. U dívek jsme registrovali průměrnou hodnotu 10 611 kroků za týden. Vykazovaný objem denní lokomoce se statisticky významně neliší během pracovních a víkendových dní. Z výzkumu vyplývá, že pouze 41,5 % dívek a 36 % chlapců splňuje zdravotně orientovaná doporučení denního objemu lokomoce. Dále jsme zjistili, že 56 % dětí z výzkumného souboru nevykonává v průběhu týdne doporučované množství pohybových aktivit. Pouze během víkendových dnů byla překročena doporučovaná hranice pro trávení volného času u obrazovek telefonů, počítačů, tabletů a dalších.
Anotace v angličtině
The thesis focused on the issue of implementing physical activity and sedentary behavior among second-grade elementary school students. Pedometers (YAMAX SW 700) were used to assess and monitor physical activity, and additional data describing the above-mentioned issues were obtained from record sheets and a questionnaire survey. The research was conducted at two primary schools in the Ústí Region. The research sample included 89 students. We found that there is a statistically significant difference in the amount of daily locomotion exhibited between the group of girls and boys. Boys on average exhibit 12,655 steps per week, while girls register an average of 10,611 steps per week. The amount of daily locomotion exhibited does not differ significantly during workdays and weekends. The research shows that only 41.5 % of girls and 36 % of boys meet health-oriented recommendations for daily locomotion volume. Furthermore, we found that 56 % of children in the research sample do not perform the recommended amount of physical activity during the week. Only during weekends was the recommended limit for screen time spent on phones, computers, tablets, and other devices exceeded.
Klíčová slova
Pohybová aktivita, sedavé chování, starší školní věk, pedometr
Klíčová slova v angličtině
Physical activity, sedentary behavior, older school age, pedometer
Zásady pro vypracování
Aplikace pedometrů je hojně využívaný způsob monitorování každodenní pohybové aktivity. Cílem práce je stanovit a vyhodnotit základní charakteristiky uplatňovaní pohybových aktivit u žáků vybraných ročníků ZŠ v pracovních a víkendových dnech. Data budou získána celotýdenní aplikací pedometrů typu YAMAX SW 700 v klimaticky neutrálním období, přičemž získané hodnoty budou vyhodnocovány odpovídajícími statistickými postupy (t-testy, Mann - Whitney test). Tato data budou doplněna daty ze záznamových archů a stručným dotazníkovým šetřením. Sledovanými soubory (počet cca 80 - 100 probandů) budou žáci získaní skupinovým či stratifikovaným náhodným výběrem na základní škole. Předpokládáme, že se u souborů žáků objeví rozdílné hodnoty v získaných hodnotách zátěže během pracovních a víkendových dnů. Výsledné hodnoty budeme porovnávat se zdravotně doporučovanými kritérii pro uvedenou populaci. Další získané údaje by měly charakterizovat úlohu školních pohybových programů, zejména pak výuky předmětu "tělesná výchova."
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP a doporučeními pracoviště. Postupovat v souladu s dodržováním autorského zákona, zásadami na ochranu osobních údajů a dodržování etických norem. Vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu. Vedoucí práce doporučuje využití citační normy APA dle manuálu z r. 2006.
Zásady pro vypracování
Aplikace pedometrů je hojně využívaný způsob monitorování každodenní pohybové aktivity. Cílem práce je stanovit a vyhodnotit základní charakteristiky uplatňovaní pohybových aktivit u žáků vybraných ročníků ZŠ v pracovních a víkendových dnech. Data budou získána celotýdenní aplikací pedometrů typu YAMAX SW 700 v klimaticky neutrálním období, přičemž získané hodnoty budou vyhodnocovány odpovídajícími statistickými postupy (t-testy, Mann - Whitney test). Tato data budou doplněna daty ze záznamových archů a stručným dotazníkovým šetřením. Sledovanými soubory (počet cca 80 - 100 probandů) budou žáci získaní skupinovým či stratifikovaným náhodným výběrem na základní škole. Předpokládáme, že se u souborů žáků objeví rozdílné hodnoty v získaných hodnotách zátěže během pracovních a víkendových dnů. Výsledné hodnoty budeme porovnávat se zdravotně doporučovanými kritérii pro uvedenou populaci. Další získané údaje by měly charakterizovat úlohu školních pohybových programů, zejména pak výuky předmětu "tělesná výchova."
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP a doporučeními pracoviště. Postupovat v souladu s dodržováním autorského zákona, zásadami na ochranu osobních údajů a dodržování etických norem. Vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu. Vedoucí práce doporučuje využití citační normy APA dle manuálu z r. 2006.
Seznam doporučené literatury
Bláha, L. (2019). Výuka tělesné výchovy a její odraz v pohybových aktivitách dětí a mládeže v regionu Severozápadních Čech. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.
Bláha, L., & Cihlář, D. (2019). Determining Differences among Genders and Days of the Week in Adolescent Physical Activity Levels Using Pedometers in Northwestern Bohemia. Physical Activity Review, 7, 80–88. https://doi.org/….10
Frömel, K., Novosad, J. & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Hamřík, Z., Kalman, M., Bobáková, D., & Sigmund, E. (2012). Sedavý životní styl a pasivní trávení volného času českých školáků. Tělesná kultura, 35(1), 28-39.
Hollein, T., Pavelka, J., & Sigmundová, D. (2018). Aktivní transport českých školáků v kontextu školních opatření. Tělesná kultura, 41(2), 49-55.
Mitáš, J. et al (2018). Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže: Design a metodika projektu. Tělesná kultura, 41(1), 17-24.
Sigmund, E. et al. (2008). Vztahy mezi pohybovou aktivitou a inaktivitou rodičů a jejich 8-13letých dětí. Tělesná kultura, 31(2), 89-101.
Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2021). Pohybová aktivita, sedavé chování a obezita rodičů a jejich dětí. Univerzita Palackého v Olomouci.
Seznam doporučené literatury
Bláha, L. (2019). Výuka tělesné výchovy a její odraz v pohybových aktivitách dětí a mládeže v regionu Severozápadních Čech. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.
Bláha, L., & Cihlář, D. (2019). Determining Differences among Genders and Days of the Week in Adolescent Physical Activity Levels Using Pedometers in Northwestern Bohemia. Physical Activity Review, 7, 80–88. https://doi.org/….10
Frömel, K., Novosad, J. & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Hamřík, Z., Kalman, M., Bobáková, D., & Sigmund, E. (2012). Sedavý životní styl a pasivní trávení volného času českých školáků. Tělesná kultura, 35(1), 28-39.
Hollein, T., Pavelka, J., & Sigmundová, D. (2018). Aktivní transport českých školáků v kontextu školních opatření. Tělesná kultura, 41(2), 49-55.
Mitáš, J. et al (2018). Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže: Design a metodika projektu. Tělesná kultura, 41(1), 17-24.
Sigmund, E. et al. (2008). Vztahy mezi pohybovou aktivitou a inaktivitou rodičů a jejich 8-13letých dětí. Tělesná kultura, 31(2), 89-101.
Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2021). Pohybová aktivita, sedavé chování a obezita rodičů a jejich dětí. Univerzita Palackého v Olomouci.