Diplomová práce se zabývá problematikou projektového vyučování v rámci výuky na prvním stupni základní školy. Zaměřila se na aplikaci specifické metody při výuce první pomoci a vhodnosti jejího využití u žáků s narušenou komunikační schopností nebo s lehkým mentálním postižením. Hlavním cílem práce bylo prokázání pozitivních výsledků a potenciálu efektivity projektů pro praktickou a názornou výuku žáků a z toho vyplývající podpora motivace pedagogů k projektovému vyučování, nejenom v předmětech prvouky a přírodovědy.
V první části práce byly vymezeny základní pojmy projektu a projektového vyučování, byly analyzovány stávající znalosti a přístupy včetně definování výukových pozitiv a negativ. V kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy byly také specifikovány způsoby poskytování první pomoci na 1. stupni základní školy.
Východiskem pro závěrečné hodnocení jsou výstupy získané v rámci realizace projektového dne se zaměřením na výuku první pomoci, ve kterém byly využity všechny vhodné formy a metody výuky pro projektové vyučování na základní škole. Forma časově diferencovaných testů znalostí první pomoci následně reprezentovala hlavní nástroj získání relevantních podkladů pro vyhodnocení efektivity projektového vyučování. Prezentaci výsledků a posouzení prospěšnosti projektové formy výuky byla věnována závěrečná část této diplomové práce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of project teaching as part of teaching at the first level of elementary school. It focused on the application of a specific method in teaching first aid and the suitability of its use for students with impaired communication skills or with mild mental disabilities. The main goal of the work was to demonstrate the positive results and potential effectiveness of projects for the practical and illustrative teaching of pupils and, subsequently, the necessary support for the motivation of pedagogues for project-based teaching, not only in the subjects of primary education and science.
In the first part of the thesis, the basic concepts of project and project-based teaching were defined, existing knowledge and approaches were analyzed, including the definition of educational positives and negatives. In the context of the Framework Educational Program for primary schools, the methods of providing first aid at the 1st grade of primary school were also specified.
The starting point for the final evaluation are the outputs obtained as part of the implementation of the project day with a focus on teaching first aid, in which all suitable forms and methods of teaching were used for project teaching at primary school. The form of time-differentiated first aid knowledge tests subsequently represented the main tool for obtaining relevant documents for evaluating the effectiveness of project teaching. The final part of this diploma thesis was devoted to the presentation of the results and the assessment of the usefulness of the project-based form of teaching.
Klíčová slova
Preexperimentální design, projektové vyučování, první pomoc, žáci 1. stupně
Klíčová slova v angličtině
preexperimental design, project teaching, first aid, primary school pupil
Rozsah průvodní práce
132
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou projektového vyučování v rámci výuky na prvním stupni základní školy. Zaměřila se na aplikaci specifické metody při výuce první pomoci a vhodnosti jejího využití u žáků s narušenou komunikační schopností nebo s lehkým mentálním postižením. Hlavním cílem práce bylo prokázání pozitivních výsledků a potenciálu efektivity projektů pro praktickou a názornou výuku žáků a z toho vyplývající podpora motivace pedagogů k projektovému vyučování, nejenom v předmětech prvouky a přírodovědy.
V první části práce byly vymezeny základní pojmy projektu a projektového vyučování, byly analyzovány stávající znalosti a přístupy včetně definování výukových pozitiv a negativ. V kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy byly také specifikovány způsoby poskytování první pomoci na 1. stupni základní školy.
Východiskem pro závěrečné hodnocení jsou výstupy získané v rámci realizace projektového dne se zaměřením na výuku první pomoci, ve kterém byly využity všechny vhodné formy a metody výuky pro projektové vyučování na základní škole. Forma časově diferencovaných testů znalostí první pomoci následně reprezentovala hlavní nástroj získání relevantních podkladů pro vyhodnocení efektivity projektového vyučování. Prezentaci výsledků a posouzení prospěšnosti projektové formy výuky byla věnována závěrečná část této diplomové práce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of project teaching as part of teaching at the first level of elementary school. It focused on the application of a specific method in teaching first aid and the suitability of its use for students with impaired communication skills or with mild mental disabilities. The main goal of the work was to demonstrate the positive results and potential effectiveness of projects for the practical and illustrative teaching of pupils and, subsequently, the necessary support for the motivation of pedagogues for project-based teaching, not only in the subjects of primary education and science.
In the first part of the thesis, the basic concepts of project and project-based teaching were defined, existing knowledge and approaches were analyzed, including the definition of educational positives and negatives. In the context of the Framework Educational Program for primary schools, the methods of providing first aid at the 1st grade of primary school were also specified.
The starting point for the final evaluation are the outputs obtained as part of the implementation of the project day with a focus on teaching first aid, in which all suitable forms and methods of teaching were used for project teaching at primary school. The form of time-differentiated first aid knowledge tests subsequently represented the main tool for obtaining relevant documents for evaluating the effectiveness of project teaching. The final part of this diploma thesis was devoted to the presentation of the results and the assessment of the usefulness of the project-based form of teaching.
Klíčová slova
Preexperimentální design, projektové vyučování, první pomoc, žáci 1. stupně
Klíčová slova v angličtině
preexperimental design, project teaching, first aid, primary school pupil
Zásady pro vypracování
Projektové vyučování patří stále mezi koncepce, které mají pozitivní efekt na rozvoj poznání a motivaci dětí a žáků k různým jevům a fenoménům. Projektové vyučování je konstruktivistickým pedagogickým přístupem, jehož cílem je navodit hlubokou, detailní úroveň učení s využitím metod na bázi průzkumu či výzkumu podpořenými tématy, které jsou skutečné, zajímavé a důležité pro žákův každodenní život. První pomoc patří mezi dovednosti, které by měli znát nejenom žáci druhého stupně, ale taky již žáci na prvním stupni.
Cílem diplomové práce bude identifikovat, zdali implementace projektového vyučování má vliv na rozvoj dovedností žáků prvního stupně v aplikaci první pomoci. Na zjištění uvedeného efektu bude aplikován preexperimentální design. Žáci vyplní test týkající se první pomoci před samotnou implementaci prvků projektového vyučování a taky po jeho skončení. Součástí vypracovávání diplomové práce je podrobné seznámení se směrnicí děkana 5D/2019 a dbání na její dodržování. Dále prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část, navrhnout výzkum, v rámci kterého budou sbírána data. Získaná data budou vyhodnocena adekvátními statistickými metodami, interpretována a diskutována. Vyjádření zjištění bude ve slovní, grafické a tabulkové formě.
Klíčova slova: preexperimentální design, projektové vyučování, první pomoc, žáci prvního stupně základních škol
Key words: preexperimental design, project teaching, first aid, primary school pupils
Zásady pro vypracování
Projektové vyučování patří stále mezi koncepce, které mají pozitivní efekt na rozvoj poznání a motivaci dětí a žáků k různým jevům a fenoménům. Projektové vyučování je konstruktivistickým pedagogickým přístupem, jehož cílem je navodit hlubokou, detailní úroveň učení s využitím metod na bázi průzkumu či výzkumu podpořenými tématy, které jsou skutečné, zajímavé a důležité pro žákův každodenní život. První pomoc patří mezi dovednosti, které by měli znát nejenom žáci druhého stupně, ale taky již žáci na prvním stupni.
Cílem diplomové práce bude identifikovat, zdali implementace projektového vyučování má vliv na rozvoj dovedností žáků prvního stupně v aplikaci první pomoci. Na zjištění uvedeného efektu bude aplikován preexperimentální design. Žáci vyplní test týkající se první pomoci před samotnou implementaci prvků projektového vyučování a taky po jeho skončení. Součástí vypracovávání diplomové práce je podrobné seznámení se směrnicí děkana 5D/2019 a dbání na její dodržování. Dále prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část, navrhnout výzkum, v rámci kterého budou sbírána data. Získaná data budou vyhodnocena adekvátními statistickými metodami, interpretována a diskutována. Vyjádření zjištění bude ve slovní, grafické a tabulkové formě.
Klíčova slova: preexperimentální design, projektové vyučování, první pomoc, žáci prvního stupně základních škol
Key words: preexperimental design, project teaching, first aid, primary school pupils
Seznam doporučené literatury
Bollig, G., Wahl, H. A., & Svendsen, M. V. (2009). Primary school children are able to perform basic life-saving first aid measures. Resuscitation, 80(6), 689-692.
Fleischhackl, R., Nuernberger, A., Sterz, F., Schoenberg, C., Urso, T., Habart, T., ... & Chandra-Strobos, N. (2009). School children sufficiently apply life supporting first aid: a prospective investigation. Critical Care, 13(4), 1-7.
Gregora, M. (2004). První pomoc u dětí. Praha: Mladá fronta.
Kratochvílová, J. (2006). Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita.
Ryan, T. P., & Morgan, J. P. (2007). Modern experimental design. Journal of Statistical Theory and Practice, 1(3-4), 501-506..
Seznam doporučené literatury
Bollig, G., Wahl, H. A., & Svendsen, M. V. (2009). Primary school children are able to perform basic life-saving first aid measures. Resuscitation, 80(6), 689-692.
Fleischhackl, R., Nuernberger, A., Sterz, F., Schoenberg, C., Urso, T., Habart, T., ... & Chandra-Strobos, N. (2009). School children sufficiently apply life supporting first aid: a prospective investigation. Critical Care, 13(4), 1-7.
Gregora, M. (2004). První pomoc u dětí. Praha: Mladá fronta.
Kratochvílová, J. (2006). Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita.
Ryan, T. P., & Morgan, J. P. (2007). Modern experimental design. Journal of Statistical Theory and Practice, 1(3-4), 501-506..