Tato diplomová práce se zabývá online výukou německého jazyka během pandemie Covid-19 v Pardubickém kraji. V teoretické části je vysvětlen pojem pandemie Covid-19, dále pak výuka v České republice - kurikulární dokumenty, formy výuky či vyobrazení výuky během pandemie. Jsou zde také popsány cíle a principy dnešní výuky německého jazyka či popsány některé výzkumy, které již na toto téma existují. V empirické části jsou popsány a vyhodnoceny dotazníky, které vyplňovali učitelé a žáci osmiletých gymnázií. V neposlední řadě jsou data z dotazníků srovnána s již existujícími průzkumy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with online German education during the Covid-19 pandemic in the Pardubice Region. In the theoretical part the concept of the Covid-19 pandemic is explained, then the teaching in the Czech Republic - curriculum documents, forms of teaching or presentation of teaching during the pandemic. The aims and principles of current German teaching are also described, as well as some of the existing research on the topic. In the empirical part, questionnaires filled in by teachers and pupils of eight-year grammar schools are described and analysed. Finally, the data from the questionnaires are compared with existing surveys.
Klíčová slova
pandemie Covid-19, výuka německého jazyka, distanční výuka, online výuka, prezenční výuka, Pardubický kraj
Klíčová slova v angličtině
Covid-19 pandemic, German lessons, distance learning, online learning, face-to-face teaching, Pardubice Region
Rozsah průvodní práce
136 s.
Jazyk
NE
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá online výukou německého jazyka během pandemie Covid-19 v Pardubickém kraji. V teoretické části je vysvětlen pojem pandemie Covid-19, dále pak výuka v České republice - kurikulární dokumenty, formy výuky či vyobrazení výuky během pandemie. Jsou zde také popsány cíle a principy dnešní výuky německého jazyka či popsány některé výzkumy, které již na toto téma existují. V empirické části jsou popsány a vyhodnoceny dotazníky, které vyplňovali učitelé a žáci osmiletých gymnázií. V neposlední řadě jsou data z dotazníků srovnána s již existujícími průzkumy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with online German education during the Covid-19 pandemic in the Pardubice Region. In the theoretical part the concept of the Covid-19 pandemic is explained, then the teaching in the Czech Republic - curriculum documents, forms of teaching or presentation of teaching during the pandemic. The aims and principles of current German teaching are also described, as well as some of the existing research on the topic. In the empirical part, questionnaires filled in by teachers and pupils of eight-year grammar schools are described and analysed. Finally, the data from the questionnaires are compared with existing surveys.
Klíčová slova
pandemie Covid-19, výuka německého jazyka, distanční výuka, online výuka, prezenční výuka, Pardubický kraj
Klíčová slova v angličtině
Covid-19 pandemic, German lessons, distance learning, online learning, face-to-face teaching, Pardubice Region
Zásady pro vypracování
Od roku 2020, kdy zastihla i Českou republiku pandemie Covid-19, se průběh vyučovacích hodin ve školách změnil. Jelikož byla zavedena na nějakou dobu i distanční (online) výuka, museli učitelé reagovat a průběh svých hodin nastavit tak, aby i tato výuka byla pro žáky co nejpřínosnější, podporovala jejich úspěšné učení, a tím i naplnění stanovených výchovně vzdělávacích cílů. Tato diplomová práce se zaměří na průběh výuky němčiny v regionu Pardubice v době této pandemie a pokusí se podat podrobný popis toho, jak výuka probíhala a jak se s ní vyrovnali jak učitelé německého jazyka, tak i jejich žáci.
Diplomová práce bude rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část bude zaměřena především na pojmy, definice, obecné vymezení problematiky a bude se opírat o odbornou literaturu. V empirické části, která bude realizována formou dotazníkového šetření, budou dotazovány dvě skupiny probandů, vyučující německého jazyka a jejich žáci, u nichž budeme zjišťovat jejich zkušenosti s výukou německého jazyka během pandemie, např. jak výuka probíhala, jak se s ní vyrovnali, s jakými problémy se potýkali.
Cílem práce je popsat výuku německého jazyka během pandemie Covid-19 v regionu Pardubice.
Přínos práce: Práce se zabývá velmi aktuální problematikou a poskytne obraz výuky německého jazyka ve vybraném regionu za výše zmíněných specifických podmínek, a to nejenom z pohledu vyučujících německého jazyka, ale i jejich žáků.
Práce bude vypracována v německém jazyce.
Zásady pro vypracování
Od roku 2020, kdy zastihla i Českou republiku pandemie Covid-19, se průběh vyučovacích hodin ve školách změnil. Jelikož byla zavedena na nějakou dobu i distanční (online) výuka, museli učitelé reagovat a průběh svých hodin nastavit tak, aby i tato výuka byla pro žáky co nejpřínosnější, podporovala jejich úspěšné učení, a tím i naplnění stanovených výchovně vzdělávacích cílů. Tato diplomová práce se zaměří na průběh výuky němčiny v regionu Pardubice v době této pandemie a pokusí se podat podrobný popis toho, jak výuka probíhala a jak se s ní vyrovnali jak učitelé německého jazyka, tak i jejich žáci.
Diplomová práce bude rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část bude zaměřena především na pojmy, definice, obecné vymezení problematiky a bude se opírat o odbornou literaturu. V empirické části, která bude realizována formou dotazníkového šetření, budou dotazovány dvě skupiny probandů, vyučující německého jazyka a jejich žáci, u nichž budeme zjišťovat jejich zkušenosti s výukou německého jazyka během pandemie, např. jak výuka probíhala, jak se s ní vyrovnali, s jakými problémy se potýkali.
Cílem práce je popsat výuku německého jazyka během pandemie Covid-19 v regionu Pardubice.
Přínos práce: Práce se zabývá velmi aktuální problematikou a poskytne obraz výuky německého jazyka ve vybraném regionu za výše zmíněných specifických podmínek, a to nejenom z pohledu vyučujících německého jazyka, ale i jejich žáků.
Práce bude vypracována v německém jazyce.
Seznam doporučené literatury
ARNOLD, Patricia, Lars KILIAN, Anne THILLOSEN, Gerhard ZIMMER, 2018. Handbuch E-Learning. 5. Auflage. Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag.
HIRSCH, Nele, 2020. Unterricht digital – Methoden, Didaktik und Praxisbeispiele für das Lernen mit Online-Tools. 1. Auflage. Mülheim an der Ruhr: Verlag an der Ruhr.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, a.s.
PAVLAS, Tomáš, Tomáš ZATLOUKAL, Ondřej ANDRYS, Ondřej NEUMAJER, 2021. Distanční vzdělávání v základních a středních školách. Praha: Česká školní inspekce.
KOCMAN, Dalibor, 2021. Zkušenost učitelů a učitelek s distančním vzděláváním v průběhu pandemie COVID-19 na jaře 2020, 2021. Diplomová práce. Masarykova univerzita.
Seznam doporučené literatury
ARNOLD, Patricia, Lars KILIAN, Anne THILLOSEN, Gerhard ZIMMER, 2018. Handbuch E-Learning. 5. Auflage. Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag.
HIRSCH, Nele, 2020. Unterricht digital – Methoden, Didaktik und Praxisbeispiele für das Lernen mit Online-Tools. 1. Auflage. Mülheim an der Ruhr: Verlag an der Ruhr.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, a.s.
PAVLAS, Tomáš, Tomáš ZATLOUKAL, Ondřej ANDRYS, Ondřej NEUMAJER, 2021. Distanční vzdělávání v základních a středních školách. Praha: Česká školní inspekce.
KOCMAN, Dalibor, 2021. Zkušenost učitelů a učitelek s distančním vzděláváním v průběhu pandemie COVID-19 na jaře 2020, 2021. Diplomová práce. Masarykova univerzita.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Diplomandka jasně a uceleně představila koncepci a výsledky své DP.
2. Komise byla seznámena s posudky vedoucí práce a oponenta.
3. Diplomandka uspokojivě zodpověděla všechny otázky z posudků.
4. Její výkon u obhajoby potvrdil hodnocení z posudků.
Komise se shodla na celkovém hodnocení predikátem výborně.