V této bakalářské práci jsou porovnány výdaje domácností za jednotlivé služby v oblasti cestovního ruchu a popsány faktory, které ovlivňují výběr letní dovolené. Spousta lidí ráda cestuje, ale jaký je hlavní faktor při výběru letní dovolené? Lidé rádi zkoumají tuzemské
i zahraniční destinace, ale každý jedinec má jiná kritéria pro výběr. Hlavní determinanty pro výběr letní dovolené dle literatury jsou především finanční prostředky a cíle cesty.
V praktické části je zpracován průzkum, který probíhal prostřednictvím elektronického dotazníkového šetření obyvatel v Ústeckém kraji. Cílem této práce je zjištění a ohodnocení faktorů, které zákazníky ovlivňují při výběru letní dovolené. V prvním kroku byla sbírána primární data, která se týkají cestovního ruchu a rozpočtu domácností. Poté byly vyhodnoceny dotazníky pomocí popisné statistiky a chí-kvadrát test nezávislosti a na jejich základě bylo zjištěno, které faktory při výběru letní dovolené obyvatel dominují a jestli cena hraje při něm hlavní roli. Nejvýznamnějším důvodem, proč respondenti jezdí na dovolenou, je rekreace a relaxace. V závěru bylo vypracováno doporučení pro cestovní kanceláře, které by mohlo pomoci při vylepšování jejich nabídky cílových cest zákazníků.
Anotace v angličtině
In this bachelor's thesis, household expenses for individual services in the field of tourism are compared and factors influencing the choice of a summer vacation are described. A lot of people like to travel, but what is the main factor in choosing a summer vacation? People like to explore domestic even foreign places, but each individual has different criteria for selection. According to the literature, the main determinants for choosing a summer vacation are primarily financial means and destination.
In the practical part, a survey is processed, which was carried out through an electronic questionnaire survey of residents in the Ústí Region. The goal of this thesis is to find out and evaluate the factors that influence customers when choosing a summer vacation. In the first step, primary data related to tourism and household budgets were collected. The questionnaires were then evaluated using descriptive statistics and the chi-square test of independence. On the basis of which, it was determined what factors are the residents' choice of summer vacation and whether the price plays a major role in the decision. The most important reason why respondents go on vacation is recreation and relaxation. A recommendation was written for travel agencies that could help in improving the assortment.
Klíčová slova
Cestovní ruch, destinace, turisté, cestovní kancelář, služby
V této bakalářské práci jsou porovnány výdaje domácností za jednotlivé služby v oblasti cestovního ruchu a popsány faktory, které ovlivňují výběr letní dovolené. Spousta lidí ráda cestuje, ale jaký je hlavní faktor při výběru letní dovolené? Lidé rádi zkoumají tuzemské
i zahraniční destinace, ale každý jedinec má jiná kritéria pro výběr. Hlavní determinanty pro výběr letní dovolené dle literatury jsou především finanční prostředky a cíle cesty.
V praktické části je zpracován průzkum, který probíhal prostřednictvím elektronického dotazníkového šetření obyvatel v Ústeckém kraji. Cílem této práce je zjištění a ohodnocení faktorů, které zákazníky ovlivňují při výběru letní dovolené. V prvním kroku byla sbírána primární data, která se týkají cestovního ruchu a rozpočtu domácností. Poté byly vyhodnoceny dotazníky pomocí popisné statistiky a chí-kvadrát test nezávislosti a na jejich základě bylo zjištěno, které faktory při výběru letní dovolené obyvatel dominují a jestli cena hraje při něm hlavní roli. Nejvýznamnějším důvodem, proč respondenti jezdí na dovolenou, je rekreace a relaxace. V závěru bylo vypracováno doporučení pro cestovní kanceláře, které by mohlo pomoci při vylepšování jejich nabídky cílových cest zákazníků.
Anotace v angličtině
In this bachelor's thesis, household expenses for individual services in the field of tourism are compared and factors influencing the choice of a summer vacation are described. A lot of people like to travel, but what is the main factor in choosing a summer vacation? People like to explore domestic even foreign places, but each individual has different criteria for selection. According to the literature, the main determinants for choosing a summer vacation are primarily financial means and destination.
In the practical part, a survey is processed, which was carried out through an electronic questionnaire survey of residents in the Ústí Region. The goal of this thesis is to find out and evaluate the factors that influence customers when choosing a summer vacation. In the first step, primary data related to tourism and household budgets were collected. The questionnaires were then evaluated using descriptive statistics and the chi-square test of independence. On the basis of which, it was determined what factors are the residents' choice of summer vacation and whether the price plays a major role in the decision. The most important reason why respondents go on vacation is recreation and relaxation. A recommendation was written for travel agencies that could help in improving the assortment.
Klíčová slova
Cestovní ruch, destinace, turisté, cestovní kancelář, služby
Bakalářská práce "Faktory ovlivňující výběr letní dovolené obyvatel Ústeckého kraje" je porovnání výdajů domácností za jednotlivé služby v oblasti cestovního ruchu a jaké faktory ovlivňují výběr letní dovolené. Nespočet lidí rádo cestuje, ale co je hlavní výběr faktoru při výběru letní dovolené? Jeden z hlavních faktorů je, že lidé rádi zkoumají tuzemská i zahraniční místa, ale každý jedinec má jiná kritéria pro výběr. Spousta lidí by ocenilo, kdyby mohli vycestovat s cestovní kanceláří a měli výběr zažít dobrodružství, které je zajímá. V praktické části bude zpracován průzkum, který probíhal prostřednictvím elektronického dotazníkového šetření obyvatel v Ústeckém kraji. Cílem této práce je zjištění a ohodnocení faktorů, které zákazníky ovlivňují při výběru letní dovolené. V prvním kroku budu sbírat primární data týkající se cestovního ruchu a rozpočtu domácností. Poté vyhodnotím dotazníky pomocí chí-kvadrát test nezávislosti, na základě, kterých budu zjišťovat, jaké jsou faktory při výběru letní dovolené obyvatel Ústeckého kraje a jestli cena hraje hlavní roli v rozhodování. Tato bakalářská práce by měla pomoci zejména cestovním kancelářím, které by zjistili, jaké faktory jsou nejdůležitější, tudíž by mohli svůj sortiment vylepšit a přesně by věděli, na co zákazníky nalákat.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce "Faktory ovlivňující výběr letní dovolené obyvatel Ústeckého kraje" je porovnání výdajů domácností za jednotlivé služby v oblasti cestovního ruchu a jaké faktory ovlivňují výběr letní dovolené. Nespočet lidí rádo cestuje, ale co je hlavní výběr faktoru při výběru letní dovolené? Jeden z hlavních faktorů je, že lidé rádi zkoumají tuzemská i zahraniční místa, ale každý jedinec má jiná kritéria pro výběr. Spousta lidí by ocenilo, kdyby mohli vycestovat s cestovní kanceláří a měli výběr zažít dobrodružství, které je zajímá. V praktické části bude zpracován průzkum, který probíhal prostřednictvím elektronického dotazníkového šetření obyvatel v Ústeckém kraji. Cílem této práce je zjištění a ohodnocení faktorů, které zákazníky ovlivňují při výběru letní dovolené. V prvním kroku budu sbírat primární data týkající se cestovního ruchu a rozpočtu domácností. Poté vyhodnotím dotazníky pomocí chí-kvadrát test nezávislosti, na základě, kterých budu zjišťovat, jaké jsou faktory při výběru letní dovolené obyvatel Ústeckého kraje a jestli cena hraje hlavní roli v rozhodování. Tato bakalářská práce by měla pomoci zejména cestovním kancelářím, které by zjistili, jaké faktory jsou nejdůležitější, tudíž by mohli svůj sortiment vylepšit a přesně by věděli, na co zákazníky nalákat.
Seznam doporučené literatury
Barros, C. P., a Machado, L. P. (2010). The length of stay in tourism. Annals of Tourism Research, 37(3), 692-706.
Bispo-Santos, F., a kol. (2008). Columbia revisited: Paleomagnetic results from the 1790 Ma colider volcanics (SW Amazonian Craton, Brazil). Precambrian Research, 164(1-2), 40-49.
Camilleri, M. A. (2018). The tourism industry: An overview. Travel marketing, tourism economics and the airline product, 3-27.
Decrop, A., Snelders, D. (2004). Planning the summer vacation: An adaptable process. Annals of Tourism Research, 31(4), 1008-1030.
Hays, S., Page, S. J., Buhalis, D. (2013). Social media as a destination marketing tool: its use by national tourism organisations. Current issues in Tourism, 16(3), 211-239.
Jacobsen, J. K. S., & Munar, A. M. (2012). Tourist information search and destination choice in a digital age. Tourism management perspectives, 1, 39-47.
Jakubíková, D. (2012). Marketing v cestovním ruchu. Grada Publishing as.
Kaniovski, S., Peneder, M., a Smeral, E. (2008). Determinants of firm survival in the Austrian accommodation sector. Tourism Economics, 14(3), 527-543.
Kozak, M., a Rimmington, M. (1999). Measuring tourist destination competitiveness: conceptual considerations and empirical findings. International Journal of Hospitality Management, 18(3), 273-283.
Moutinho, L. (1987). Consumer behaviour in tourism. European journal of marketing.
Palatková, M. (2011). Marketingový management destinací. Grada Publishing as.
Pesonen, J., a Pasanen, K. (2017). A closer look at tourist information search behaviour when travelling abroad: What is the role of online marketing in choice of destination. In Information and Communication Technologies in Tourism 2017 (pp. 431-443). Springer, Cham.
Porter, M. F. (1980). An algorithm for suffix stripping. Program.
Sharpley, A. N., a kol. (1994). Managing agricultural phosphorus for protection of surface waters: Issues and options. Journal of environmental quality, 23(3), 437-451.
Tham, A., Croy, G., a Mair, J. (2013). Social media in destination choice: Distinctive electronic word-of-mouth dimensions. Journal of Travel & Tourism Marketing, 30(1-2), 144-155.
Van Raaij, W. F., a Francken, D. A. (1984). Vacation decisions, activities, and satisfactions. Annals of Tourism Research, 11(1), 101-112.
Woodside, A. G., a Lysonski, S. (1989). A general model of traveler destination choice. Journal of travel Research, 27(4), 8-14.
Seznam doporučené literatury
Barros, C. P., a Machado, L. P. (2010). The length of stay in tourism. Annals of Tourism Research, 37(3), 692-706.
Bispo-Santos, F., a kol. (2008). Columbia revisited: Paleomagnetic results from the 1790 Ma colider volcanics (SW Amazonian Craton, Brazil). Precambrian Research, 164(1-2), 40-49.
Camilleri, M. A. (2018). The tourism industry: An overview. Travel marketing, tourism economics and the airline product, 3-27.
Decrop, A., Snelders, D. (2004). Planning the summer vacation: An adaptable process. Annals of Tourism Research, 31(4), 1008-1030.
Hays, S., Page, S. J., Buhalis, D. (2013). Social media as a destination marketing tool: its use by national tourism organisations. Current issues in Tourism, 16(3), 211-239.
Jacobsen, J. K. S., & Munar, A. M. (2012). Tourist information search and destination choice in a digital age. Tourism management perspectives, 1, 39-47.
Jakubíková, D. (2012). Marketing v cestovním ruchu. Grada Publishing as.
Kaniovski, S., Peneder, M., a Smeral, E. (2008). Determinants of firm survival in the Austrian accommodation sector. Tourism Economics, 14(3), 527-543.
Kozak, M., a Rimmington, M. (1999). Measuring tourist destination competitiveness: conceptual considerations and empirical findings. International Journal of Hospitality Management, 18(3), 273-283.
Moutinho, L. (1987). Consumer behaviour in tourism. European journal of marketing.
Palatková, M. (2011). Marketingový management destinací. Grada Publishing as.
Pesonen, J., a Pasanen, K. (2017). A closer look at tourist information search behaviour when travelling abroad: What is the role of online marketing in choice of destination. In Information and Communication Technologies in Tourism 2017 (pp. 431-443). Springer, Cham.
Porter, M. F. (1980). An algorithm for suffix stripping. Program.
Sharpley, A. N., a kol. (1994). Managing agricultural phosphorus for protection of surface waters: Issues and options. Journal of environmental quality, 23(3), 437-451.
Tham, A., Croy, G., a Mair, J. (2013). Social media in destination choice: Distinctive electronic word-of-mouth dimensions. Journal of Travel & Tourism Marketing, 30(1-2), 144-155.
Van Raaij, W. F., a Francken, D. A. (1984). Vacation decisions, activities, and satisfactions. Annals of Tourism Research, 11(1), 101-112.
Woodside, A. G., a Lysonski, S. (1989). A general model of traveler destination choice. Journal of travel Research, 27(4), 8-14.