Předkládaná bakalářská práce se zabývá problematikou využití deskových her při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na žáky s hyperkinetickou poruchou. Teoretická část práce je zaměřena na ontogenetický vývoj dětí mladšího školního věku, rešerši aktuálních poznatků v oblasti hyperkinetických poruch chování a na téma deskových her, zmapování jejich historického vývoje a jejich vliv na kognitivní vývoj dítěte.
V empirické části práce bude v rámci pretestového a posttestového měření zjišťován vliv pravidelné návštěvy kroužku deskových her na rozvoj pozornosti u žáků s hyperkinetickými poruchami. Výsledky budou získávány prostřednictvím standardizovaných nástrojů. V závěrečné části práce budou na základě dosažených zjištění formulovány návrhy pro speciálně-pedagogickou praxi i další pomáhající profese.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of using board games at work with pupils with special educational needs, focusing on pupils with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). The theoretical part of the thesis focuses on the ontogenetic development of children of younger school age, a review of current knowledge in the field of hyperkinetic behavioural disorders and the topic of board games, mapping their historical development and their influence on the child's cognitive development.
In the empirical part of the thesis, pre-test and post-test measures will be used to determine the effect of regular attendance at a board game club on the development of attention in pupils with attention deficit hyperactivity disorders. The results will be obtained through standardised instruments. In the final part of the thesis, based on the findings suggestions for special education practice and other helping professions will be formulated.
Klíčová slova
speciální vzdělávací potřeby, hyperkinetická porucha, mladší školní věk, hyperaktivita, impulsivita, deskové hry, etiologie
Klíčová slova v angličtině
special educational needs, attention deficit hyperactivity disorders, younger school age, hyperactivity, impulsivity, board games, etiology
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce se zabývá problematikou využití deskových her při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na žáky s hyperkinetickou poruchou. Teoretická část práce je zaměřena na ontogenetický vývoj dětí mladšího školního věku, rešerši aktuálních poznatků v oblasti hyperkinetických poruch chování a na téma deskových her, zmapování jejich historického vývoje a jejich vliv na kognitivní vývoj dítěte.
V empirické části práce bude v rámci pretestového a posttestového měření zjišťován vliv pravidelné návštěvy kroužku deskových her na rozvoj pozornosti u žáků s hyperkinetickými poruchami. Výsledky budou získávány prostřednictvím standardizovaných nástrojů. V závěrečné části práce budou na základě dosažených zjištění formulovány návrhy pro speciálně-pedagogickou praxi i další pomáhající profese.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of using board games at work with pupils with special educational needs, focusing on pupils with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). The theoretical part of the thesis focuses on the ontogenetic development of children of younger school age, a review of current knowledge in the field of hyperkinetic behavioural disorders and the topic of board games, mapping their historical development and their influence on the child's cognitive development.
In the empirical part of the thesis, pre-test and post-test measures will be used to determine the effect of regular attendance at a board game club on the development of attention in pupils with attention deficit hyperactivity disorders. The results will be obtained through standardised instruments. In the final part of the thesis, based on the findings suggestions for special education practice and other helping professions will be formulated.
Klíčová slova
speciální vzdělávací potřeby, hyperkinetická porucha, mladší školní věk, hyperaktivita, impulsivita, deskové hry, etiologie
Klíčová slova v angličtině
special educational needs, attention deficit hyperactivity disorders, younger school age, hyperactivity, impulsivity, board games, etiology
Zásady pro vypracování
Předkládaná bakalářská práce se zabývá problematikou využití deskových her při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na žáky s hyperkinetickou poruchou. Teoretická část práce je zaměřena na ontogenetický vývoj dětí mladšího školního věku, rešerši aktuálních poznatků v oblasti hyperkinetických poruch chování a na téma deskových her, zmapování jejich historického vývoje a jejich vliv na kognitivní vývoj dítěte. V empirické části práce bude v rámci pretestového a potestového měření zjišťován vliv pravidelné návštěvy kroužku deskových her na rozvoj pozornosti u žáků s hyperkinetickými poruchami. Výsledky budou získávány prostřednictvím standardizovaných nástrojů. V závěrečné části práce budou na základě dosažených zjištění formulovány návrhy pro speciálně-pedagogickou praxi i další pomáhající profese.
Klíčová slova: speciální vzdělávací potřeby, hyperkinetický syndrom, mladší školní věk, hyperaktivita, impulsivita, deskové hry, etiologie
Zásady pro vypracování
Předkládaná bakalářská práce se zabývá problematikou využití deskových her při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na žáky s hyperkinetickou poruchou. Teoretická část práce je zaměřena na ontogenetický vývoj dětí mladšího školního věku, rešerši aktuálních poznatků v oblasti hyperkinetických poruch chování a na téma deskových her, zmapování jejich historického vývoje a jejich vliv na kognitivní vývoj dítěte. V empirické části práce bude v rámci pretestového a potestového měření zjišťován vliv pravidelné návštěvy kroužku deskových her na rozvoj pozornosti u žáků s hyperkinetickými poruchami. Výsledky budou získávány prostřednictvím standardizovaných nástrojů. V závěrečné části práce budou na základě dosažených zjištění formulovány návrhy pro speciálně-pedagogickou praxi i další pomáhající profese.
Klíčová slova: speciální vzdělávací potřeby, hyperkinetický syndrom, mladší školní věk, hyperaktivita, impulsivita, deskové hry, etiologie
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk: Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
MIOVSKÝ, Michal a kolektiv: Diagnostika a terapie ADHD, Dospělí pacienti a klienti v adiktologii. 1. vydání. Praha: Grada, 2018. 208 s. ISBN 978-80-271-0387-4.
REIMANN-HÖHN, Uta: ADHD a ADD v dospívání: dozrávání a překonávání krizí. 1. vydání. Praha: Portál, 2018. 160 s. ISBN 978-80-262-1362-8.
ŘÍČAN, Pavel: Cesta životem: vývojová psychologie. 4., doplněné vydání. Praha: Portál, 2021. 399 s. ISBN 978-80-262-1783-1.
VÁGNEROVÁ M., LISÁ L.: Vývojová psychologie dětství a dospívání. Vydání třetí. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2021.542 s. ISBN 978-80-246-4961-0.
VÁGNEROVÁ, Marie: Psychopatologie pro pomáhající profese. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
ŽÁČKOVÁ, H., JUCOVIČOVÁ, D.: Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. 1. vydání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk: Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
MIOVSKÝ, Michal a kolektiv: Diagnostika a terapie ADHD, Dospělí pacienti a klienti v adiktologii. 1. vydání. Praha: Grada, 2018. 208 s. ISBN 978-80-271-0387-4.
REIMANN-HÖHN, Uta: ADHD a ADD v dospívání: dozrávání a překonávání krizí. 1. vydání. Praha: Portál, 2018. 160 s. ISBN 978-80-262-1362-8.
ŘÍČAN, Pavel: Cesta životem: vývojová psychologie. 4., doplněné vydání. Praha: Portál, 2021. 399 s. ISBN 978-80-262-1783-1.
VÁGNEROVÁ M., LISÁ L.: Vývojová psychologie dětství a dospívání. Vydání třetí. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2021.542 s. ISBN 978-80-246-4961-0.
VÁGNEROVÁ, Marie: Psychopatologie pro pomáhající profese. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
ŽÁČKOVÁ, H., JUCOVIČOVÁ, D.: Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. 1. vydání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.