Hlavním tématem dizertační práce je tvořivost dirigenta při práci s kytarovým orchestrem. Sama práce je opatřena částí teoretickou, metodickou a výzkumnou. Teoretická část práce se zabývá teoretickými přístupy k tvořivosti a vztahem tvořivosti k současnému hudebnímu vzdělávání. Pozornost je rovněž věnována metodice a práci s kytarovým souborem. Výzkum se zaměřuje na reakci hráčů v orchestru, na jejich motivaci hrát v souboru a na nový přístup dirigenta a jeho hodnocení. Kvantitativní druhá část je naopak zaměřena na rozhovory s dirigenty těchto souborů a popisuje jejich reakce a motivace k práci.
Anotace v angličtině
The main topic of the dissertation is the creativity of the conductor when working with a guitar orchestra. The work itself is devided into theoretical, methodological and research parts. The theoretical part of the thesis deals with theoretical approaches to creativity and the relationship of creativity to the philosophy of contemporary music education. Attention is also paid to methodology and work with the guitar ensemble. The research focuses on the reaction of the players in the orchestra, to their motivation to play in the ensemble and to the new approach of the conductor and his evaluation. The quantitative second part, on the other hand, focuses on interviews with the conductors of these ensembles and describes their reactions and motivations to work.
Klíčová slova
Tvořivost, kreativita, kytarový orchestr, práce s orchestrem, didaktika, motivace,
didaktická cvičení, didaktické hry, kytara, české kytarové orchestry, mandolínové orchestry,hudební výchova
Klíčová slova v angličtině
Creativity, guitar orchestra, work with orchestra, didactics, motivation, didactic exercises,didactic games, methodology, dissertation, Czech guitar orchestra, mandoline orchestras, music theory
Rozsah průvodní práce
144
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním tématem dizertační práce je tvořivost dirigenta při práci s kytarovým orchestrem. Sama práce je opatřena částí teoretickou, metodickou a výzkumnou. Teoretická část práce se zabývá teoretickými přístupy k tvořivosti a vztahem tvořivosti k současnému hudebnímu vzdělávání. Pozornost je rovněž věnována metodice a práci s kytarovým souborem. Výzkum se zaměřuje na reakci hráčů v orchestru, na jejich motivaci hrát v souboru a na nový přístup dirigenta a jeho hodnocení. Kvantitativní druhá část je naopak zaměřena na rozhovory s dirigenty těchto souborů a popisuje jejich reakce a motivace k práci.
Anotace v angličtině
The main topic of the dissertation is the creativity of the conductor when working with a guitar orchestra. The work itself is devided into theoretical, methodological and research parts. The theoretical part of the thesis deals with theoretical approaches to creativity and the relationship of creativity to the philosophy of contemporary music education. Attention is also paid to methodology and work with the guitar ensemble. The research focuses on the reaction of the players in the orchestra, to their motivation to play in the ensemble and to the new approach of the conductor and his evaluation. The quantitative second part, on the other hand, focuses on interviews with the conductors of these ensembles and describes their reactions and motivations to work.
Klíčová slova
Tvořivost, kreativita, kytarový orchestr, práce s orchestrem, didaktika, motivace,
didaktická cvičení, didaktické hry, kytara, české kytarové orchestry, mandolínové orchestry,hudební výchova
Klíčová slova v angličtině
Creativity, guitar orchestra, work with orchestra, didactics, motivation, didactic exercises,didactic games, methodology, dissertation, Czech guitar orchestra, mandoline orchestras, music theory
Zásady pro vypracování
V práci se věnuji práci s kytarovými orchestry, historii, metodice práce. Hlavním přínosem práce je výzkum, zdali kreativní práce dirigenta s orchestrem má vliv na motivaci hráčů v orchestru i dirigentů samotných. Výzkumu se zúčastnilo 10 dirigentů a orchestrů z ČR, Nizozemského království a Itálie
Zásady pro vypracování
V práci se věnuji práci s kytarovými orchestry, historii, metodice práce. Hlavním přínosem práce je výzkum, zdali kreativní práce dirigenta s orchestrem má vliv na motivaci hráčů v orchestru i dirigentů samotných. Výzkumu se zúčastnilo 10 dirigentů a orchestrů z ČR, Nizozemského království a Itálie
Seznam doporučené literatury
PLHÁKOVÁ, Alena. Průkopníci výzkumu inteligence. AUPO. Facultas Philosophica, 1998, Psychologica 32-1998, Varia psychologica VIII., 7-15. PIETRASIŃSKI, Zbigniew. Psychologie správného myšlení. 2. vyd. Praha: Orbis, 1965. Malá moderní encyklopedie (Orbis). PRICHARD, Stephanie. Practice Makes Perfect?. Music Educators Journal [online]. 2012, 99(2), 57-62 [cit. 2019-08-24]. DOI: 10.1177/0027432112458458. ISSN 0027-4321. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0027432112458458 PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8. REICHEL, Jan. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. s. 111 RUPPA, Paul. Spanish students stop traffic in Paris. American Lutherie. 2017, 2017(131), 44-49. RUSSELL, Peter. The brain book. London: Routledge, 1989. ISBN 9780415034555. SALICETI, Francesca. Educate for Creativity: New Educational Strategies. Procedia - Social and Behavioral Sciences [online]. 2015, 197, 1174-1178 [cit. 2019-11-19]. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.07.374. ISSN 18770428.Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S187704281504375X SCRUGGS, Bernadette. Constructivist Practices to Increase Student Engagement in the Orchestra Classroom. Music Educators Journal [online]. 2009, 95(4), 53-59 [cit. 2021-8- 10]. ISSN 0027-4321. Dostupné z: doi:10.1177/0027432109335468 SIKES, Paul L. The Effects of Specific Practice Strategy Use on University String Players’ Performance. Journal of Research in Music Education [online]. 2013, 61(3), 318- 333 [cit. 2019-10-09]. DOI: 10.1177/0022429413497225. ISSN 0022-4294. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0022429413497225 SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247 SPARKS, Paul. Clara Ross, Mabel Downing and ladies’ guitar and mandolin bands in late Victorian Britain. Early Music. 2013, 41(4), 621\textendash632. Dostupné také z: https://doi.org/10.1093/em/cat095
STAŠEK, Čestmír. ABC začínajícího sbormistra: Receptář ve čtyřiceti bodech. 1. Praha: Supraphon, 1981, 123 s STERNBERG, Robert J. Handbook of creativity. New York: Cambridge University Press, 1999. ISBN 0521576040 ŠIMKOVÁ, Klára. ROZVOJ HUDEBNÍ TVOŘIVOSTI ŽÁKŮ NA ZÁKLADĚ KARAFIÁTOVÝCH BROUČKŮ. České Budějovice, 2013. Diplomová. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Vedoucí práce : PaedDr. Jan Holec, Ph.D. TYLER, James. Journal Article The mandore in the 16th and 17th centuries. Early Music. 1981, 9(1), 22-31. Dostupné také z: https://doi.org/10.1093/earlyj/9.1.22 WOLFF, Unita Liberta. Choral Unit Standarts and support materiál for primary schools in South Africa. Pretoria, 2001. University of Pretoria. WOLKI, Konrad. History of the Mandolin: The Instrument, Its Exponents and Its Literature, from the Seventeenth Until the Early Twentieth Century. London: Plucked String, 1984. ISBN 978-0961412005. ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. Brno: Computer Press, 2004. Business books (Computer Press). ISBN 80-251-0457-5.
Seznam doporučené literatury
PLHÁKOVÁ, Alena. Průkopníci výzkumu inteligence. AUPO. Facultas Philosophica, 1998, Psychologica 32-1998, Varia psychologica VIII., 7-15. PIETRASIŃSKI, Zbigniew. Psychologie správného myšlení. 2. vyd. Praha: Orbis, 1965. Malá moderní encyklopedie (Orbis). PRICHARD, Stephanie. Practice Makes Perfect?. Music Educators Journal [online]. 2012, 99(2), 57-62 [cit. 2019-08-24]. DOI: 10.1177/0027432112458458. ISSN 0027-4321. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0027432112458458 PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8. REICHEL, Jan. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. s. 111 RUPPA, Paul. Spanish students stop traffic in Paris. American Lutherie. 2017, 2017(131), 44-49. RUSSELL, Peter. The brain book. London: Routledge, 1989. ISBN 9780415034555. SALICETI, Francesca. Educate for Creativity: New Educational Strategies. Procedia - Social and Behavioral Sciences [online]. 2015, 197, 1174-1178 [cit. 2019-11-19]. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.07.374. ISSN 18770428.Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S187704281504375X SCRUGGS, Bernadette. Constructivist Practices to Increase Student Engagement in the Orchestra Classroom. Music Educators Journal [online]. 2009, 95(4), 53-59 [cit. 2021-8- 10]. ISSN 0027-4321. Dostupné z: doi:10.1177/0027432109335468 SIKES, Paul L. The Effects of Specific Practice Strategy Use on University String Players’ Performance. Journal of Research in Music Education [online]. 2013, 61(3), 318- 333 [cit. 2019-10-09]. DOI: 10.1177/0022429413497225. ISSN 0022-4294. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0022429413497225 SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247 SPARKS, Paul. Clara Ross, Mabel Downing and ladies’ guitar and mandolin bands in late Victorian Britain. Early Music. 2013, 41(4), 621\textendash632. Dostupné také z: https://doi.org/10.1093/em/cat095
STAŠEK, Čestmír. ABC začínajícího sbormistra: Receptář ve čtyřiceti bodech. 1. Praha: Supraphon, 1981, 123 s STERNBERG, Robert J. Handbook of creativity. New York: Cambridge University Press, 1999. ISBN 0521576040 ŠIMKOVÁ, Klára. ROZVOJ HUDEBNÍ TVOŘIVOSTI ŽÁKŮ NA ZÁKLADĚ KARAFIÁTOVÝCH BROUČKŮ. České Budějovice, 2013. Diplomová. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Vedoucí práce : PaedDr. Jan Holec, Ph.D. TYLER, James. Journal Article The mandore in the 16th and 17th centuries. Early Music. 1981, 9(1), 22-31. Dostupné také z: https://doi.org/10.1093/earlyj/9.1.22 WOLFF, Unita Liberta. Choral Unit Standarts and support materiál for primary schools in South Africa. Pretoria, 2001. University of Pretoria. WOLKI, Konrad. History of the Mandolin: The Instrument, Its Exponents and Its Literature, from the Seventeenth Until the Early Twentieth Century. London: Plucked String, 1984. ISBN 978-0961412005. ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. Brno: Computer Press, 2004. Business books (Computer Press). ISBN 80-251-0457-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Původ práce
Uznána z jiného studia
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Tato disertační práce byla uznána. (Disertační práce z předchozího doktorského studia na PF UJEP)