Cílem práce bude zjistit, jaké jsou rozdíly mezi postoji k lidem s postižením u studentů pedagogických fakult v České republice a Rakousku. Práce bude standardně rozdělena na praktickou a teoretickou část. Teoretická část bude vystávat z rešerše problematiky postojů k lidem s postižením ve světovém měřítku, včetně vymezení různých vlivů, které postoje k lidem s postižením ovlivňují. V empirické části bude využit rozšířený adaptovaný nástroj MRAI-R, který bude přeložen do německého jazyka (lingvistická validizace), a následně bude realizován sběr dat u studentů učitelské a neučitelské pedagogiky v České republice a v Rakousku a jejich statistická analýza. Výsledné vyhodnocení bude poukazovat na vztah studentů v České republice a v Rakousku k různým druhům znevýhodnění u žáků. Výsledky bude možné využít i k aktualizaci přímé pedagogické praxe studentů pedagogicky orientovaných oborů v České republice.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to find out what are the differences between the attitudes towards people with disabilities among students of faculties of education in the Czech Republic and Austria. The work will be divided into practical and theoretical parts. The theoretical part will consist of research on the issue of attitudes towards people with disabilities worldwide, including the definition of different influences that affect attitudes towards people with disabilities. In the empirical part, the extended MRAI-R instrument will be used, which will be translated into German (linguistic validation), followed by data collection from teacher and non-teacher education students in the Czech Republic and Austria and statistical analysis. The resulting evaluation will show the relationship between students in the Czech Republic and in Austria to several types of disadvantages in the learners. The results will also be used to update the direct teaching practice of teacher-oriented students in the Czech Republic.
Klíčová slova
Speciální pedagogika, postoje, zdravotní postižení, sociální znevýhodnění, sociální distance, studenti pedagogiky.
Klíčová slova v angličtině
Special education, attitudes, disability, social disadvantage, social distance, students of education
Rozsah průvodní práce
54 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce bude zjistit, jaké jsou rozdíly mezi postoji k lidem s postižením u studentů pedagogických fakult v České republice a Rakousku. Práce bude standardně rozdělena na praktickou a teoretickou část. Teoretická část bude vystávat z rešerše problematiky postojů k lidem s postižením ve světovém měřítku, včetně vymezení různých vlivů, které postoje k lidem s postižením ovlivňují. V empirické části bude využit rozšířený adaptovaný nástroj MRAI-R, který bude přeložen do německého jazyka (lingvistická validizace), a následně bude realizován sběr dat u studentů učitelské a neučitelské pedagogiky v České republice a v Rakousku a jejich statistická analýza. Výsledné vyhodnocení bude poukazovat na vztah studentů v České republice a v Rakousku k různým druhům znevýhodnění u žáků. Výsledky bude možné využít i k aktualizaci přímé pedagogické praxe studentů pedagogicky orientovaných oborů v České republice.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to find out what are the differences between the attitudes towards people with disabilities among students of faculties of education in the Czech Republic and Austria. The work will be divided into practical and theoretical parts. The theoretical part will consist of research on the issue of attitudes towards people with disabilities worldwide, including the definition of different influences that affect attitudes towards people with disabilities. In the empirical part, the extended MRAI-R instrument will be used, which will be translated into German (linguistic validation), followed by data collection from teacher and non-teacher education students in the Czech Republic and Austria and statistical analysis. The resulting evaluation will show the relationship between students in the Czech Republic and in Austria to several types of disadvantages in the learners. The results will also be used to update the direct teaching practice of teacher-oriented students in the Czech Republic.
Klíčová slova
Speciální pedagogika, postoje, zdravotní postižení, sociální znevýhodnění, sociální distance, studenti pedagogiky.
Klíčová slova v angličtině
Special education, attitudes, disability, social disadvantage, social distance, students of education
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zjistit, jaké jsou rozdíly mezi postoji k lidem s postižením u studentů pedagogických fakult v České republice a Rakousku. Práce bude standardně rozdělena na praktickou a teoretickou část. Teoretická část bude vystávat z rešerše problematiky postojů k lidem s postižením ve světovém měřítku, včetně vymezení různých vlivů, které postoje k lidem s postižením ovlivňují. V empirické části bude využit rozšířený nástroj MRAI-R, který bude přeložen do německého jazyka (lingvistická validizace), a následně bude realizován sběr dat u studentů učitelské a neučitelské pedagogiky v České republice a v Rakousku a jejich statistická analýza. Výsledné vyhodnocení bude poukazovat na vztah studentů v České republice a v Rakousku k různým druhům znevýhodnění u žáků. Výsledky bude možné využít i k aktualizaci přímé pedagogické praxe studentů pedagogicky orientovaných oborů v České republice
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zjistit, jaké jsou rozdíly mezi postoji k lidem s postižením u studentů pedagogických fakult v České republice a Rakousku. Práce bude standardně rozdělena na praktickou a teoretickou část. Teoretická část bude vystávat z rešerše problematiky postojů k lidem s postižením ve světovém měřítku, včetně vymezení různých vlivů, které postoje k lidem s postižením ovlivňují. V empirické části bude využit rozšířený nástroj MRAI-R, který bude přeložen do německého jazyka (lingvistická validizace), a následně bude realizován sběr dat u studentů učitelské a neučitelské pedagogiky v České republice a v Rakousku a jejich statistická analýza. Výsledné vyhodnocení bude poukazovat na vztah studentů v České republice a v Rakousku k různým druhům znevýhodnění u žáků. Výsledky bude možné využít i k aktualizaci přímé pedagogické praxe studentů pedagogicky orientovaných oborů v České republice
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Přístupy k dětem a mládeži se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním mimo školu: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013. ISBN 9788073152420.
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 9788073877927.
KOLÁŘOVÁ, Kateřina, ed. Jinakost - postižení - kritika: společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu : antologie textů z oboru disability studies. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 9788074190506.
LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 9788073676797.
NĚMEC, Zbyněk. "Zvedněte ruce, kdo půjde do míst, kde necítí uznání": o segregaci romských žáků ve vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-219-4.
PANČOCHA, K. Postoje veřejnosti k sociální participaci osob s postižením. Habilitační práce. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
PELCOVÁ, Naděžda a Lea KVĚTOŇOVÁ. Stejné a jiné ve filosofické a speciálněpedagogické reflexi: inkluzivní škola. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-036-7.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
ZILCHER, Ladislav. Pedeutologické aspekty sociální distance vůči lidem s postižením. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. Česká a slovenská andragogika. ISBN 978-80-907809-4-1.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Přístupy k dětem a mládeži se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním mimo školu: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013. ISBN 9788073152420.
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 9788073877927.
KOLÁŘOVÁ, Kateřina, ed. Jinakost - postižení - kritika: společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu : antologie textů z oboru disability studies. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 9788074190506.
LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 9788073676797.
NĚMEC, Zbyněk. "Zvedněte ruce, kdo půjde do míst, kde necítí uznání": o segregaci romských žáků ve vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-219-4.
PANČOCHA, K. Postoje veřejnosti k sociální participaci osob s postižením. Habilitační práce. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
PELCOVÁ, Naděžda a Lea KVĚTOŇOVÁ. Stejné a jiné ve filosofické a speciálněpedagogické reflexi: inkluzivní škola. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-036-7.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
ZILCHER, Ladislav. Pedeutologické aspekty sociální distance vůči lidem s postižením. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. Česká a slovenská andragogika. ISBN 978-80-907809-4-1.