Diplomová práce se zabývá problematikou vzdělávání žáků s mentálním postižením v hlavním vzdělávacím proudu. Vzhledem k tomu, že v hlavním vzdělávacím proudu jsou v největší míře vzděláváni žáci s lehkým mentálním postižením zaměřili jsme se na tento stupeň postižení, na charakteristiku, specifika a na jejich vzdělávání. Považovali jsme za důležité představit výukové metody, didaktické zásady a formy organizace práce s těmito žáky. Je nutné uvědomit si hlavní rozdíly a specifika práce s těmito žáky. V závěru nechybí legislativní ukotvení vzdělávání žáků s mentálním postižením a systém podpůrných opatření.
V praktické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na identifikaci potřeb pedagogů ve vzdělávání žáků s mentálním postižením. Data jsou získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pedagogickými pracovníky působícími na vybraných školách ve městě Děčín. Z těchto zjištěných potřeb vychází portfolio didaktických materiálů, které je výstupem této práce, společně s metodickým doporučením pro jeho využití a reflexí daných pedagogů a rodičů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of education of pupils with mental disabilities in the mainstream education. Due to the fact that pupils with mild mental disabilities are educated to the greatest extent in the main education stream, we focused on this degree of disability, on the characteristics, specifics and on their education. We considered it important to present teaching methods, didactic principles and forms of organization of work with these pupils. It is necessary to be aware of the main differences and specifics of working with these pupils. At the end of the theoretical part, there is a legislative anchoring of the education of pupils with mental disabilities and a system of support measures.
In the practical part, the results of a qualitatively oriented research investigation aimed at identifying the needs of pedagogues in the education of pupils with mental disabilities are presented. Data are obtained through semi-structured interviews with teaching staff working at selected schools in the city of Děčín. The portfolio of didactic materials, which is the output of this work, is based on these identified needs, together with methodological recommendations for its use and the reflection of the given teachers and parents.
Klíčová slova
Mentální postižení, vzdělávání, podpora, poradenství, metodické a didaktické materiály.
Klíčová slova v angličtině
Mental disability, education, support, advice, methodical and didactic materials.
Rozsah průvodní práce
120 s. (208 666).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou vzdělávání žáků s mentálním postižením v hlavním vzdělávacím proudu. Vzhledem k tomu, že v hlavním vzdělávacím proudu jsou v největší míře vzděláváni žáci s lehkým mentálním postižením zaměřili jsme se na tento stupeň postižení, na charakteristiku, specifika a na jejich vzdělávání. Považovali jsme za důležité představit výukové metody, didaktické zásady a formy organizace práce s těmito žáky. Je nutné uvědomit si hlavní rozdíly a specifika práce s těmito žáky. V závěru nechybí legislativní ukotvení vzdělávání žáků s mentálním postižením a systém podpůrných opatření.
V praktické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na identifikaci potřeb pedagogů ve vzdělávání žáků s mentálním postižením. Data jsou získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pedagogickými pracovníky působícími na vybraných školách ve městě Děčín. Z těchto zjištěných potřeb vychází portfolio didaktických materiálů, které je výstupem této práce, společně s metodickým doporučením pro jeho využití a reflexí daných pedagogů a rodičů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of education of pupils with mental disabilities in the mainstream education. Due to the fact that pupils with mild mental disabilities are educated to the greatest extent in the main education stream, we focused on this degree of disability, on the characteristics, specifics and on their education. We considered it important to present teaching methods, didactic principles and forms of organization of work with these pupils. It is necessary to be aware of the main differences and specifics of working with these pupils. At the end of the theoretical part, there is a legislative anchoring of the education of pupils with mental disabilities and a system of support measures.
In the practical part, the results of a qualitatively oriented research investigation aimed at identifying the needs of pedagogues in the education of pupils with mental disabilities are presented. Data are obtained through semi-structured interviews with teaching staff working at selected schools in the city of Děčín. The portfolio of didactic materials, which is the output of this work, is based on these identified needs, together with methodological recommendations for its use and the reflection of the given teachers and parents.
Klíčová slova
Mentální postižení, vzdělávání, podpora, poradenství, metodické a didaktické materiály.
Klíčová slova v angličtině
Mental disability, education, support, advice, methodical and didactic materials.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tématicky orientována na problematiku podpory pedagogů 1. stupně základních škol hlavního vzdělávacího proudu při edukaci žáků s mentálním postižením. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti mentální retardace, charakteristiky jedinců s mentálním postižením, vzdělávání a komplexní podpory žáků s mentálním postižením, poradenství v oblasti vzdělávání žáků s mentálním postižením a další relevantní témata. Empirická část práce bude zaměřena na prezentaci výstupů kvalitativně orientovaného výzkumného šetření, realizovaného s využitím polostrukturovaných rozhovorů, zacíleného na identifikaci potřeb pedagogů při výuce žáků s mentálním postižením ve školách hlavního vzdělávacího proudu a následnou reflexi využití portfolia didaktických materiálů vytvořených v rámci této diplomové práce, a to z pohledu pedagogů a rodičů. Výstupem práce bude strukturované portfolio didaktického materiálu pro výuku žáků s mentálním postižením v rámci základních škol hlavního proudu a soubor metodických doporučení pro jeho využití.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tématicky orientována na problematiku podpory pedagogů 1. stupně základních škol hlavního vzdělávacího proudu při edukaci žáků s mentálním postižením. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti mentální retardace, charakteristiky jedinců s mentálním postižením, vzdělávání a komplexní podpory žáků s mentálním postižením, poradenství v oblasti vzdělávání žáků s mentálním postižením a další relevantní témata. Empirická část práce bude zaměřena na prezentaci výstupů kvalitativně orientovaného výzkumného šetření, realizovaného s využitím polostrukturovaných rozhovorů, zacíleného na identifikaci potřeb pedagogů při výuce žáků s mentálním postižením ve školách hlavního vzdělávacího proudu a následnou reflexi využití portfolia didaktických materiálů vytvořených v rámci této diplomové práce, a to z pohledu pedagogů a rodičů. Výstupem práce bude strukturované portfolio didaktického materiálu pro výuku žáků s mentálním postižením v rámci základních škol hlavního proudu a soubor metodických doporučení pro jeho využití.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3854-3.
BOČKOVÁ, Barbora a Marie VÍTKOVÁ. Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání: Support of students with special educational needs in the context of inclusive education. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 338 s. ISBN 978-80-210-8508-4.
ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.
SKALKOVÁ, Jiřina. Obecná didaktika. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-821-X.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VALENTA, Milan. Psychopedie: teoretické základy a metodika. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
VALENTA, Milan a Petr PETRÁŠ. Metodika práce se žákem s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3311-0.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3854-3.
BOČKOVÁ, Barbora a Marie VÍTKOVÁ. Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání: Support of students with special educational needs in the context of inclusive education. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 338 s. ISBN 978-80-210-8508-4.
ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.
SKALKOVÁ, Jiřina. Obecná didaktika. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-821-X.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VALENTA, Milan. Psychopedie: teoretické základy a metodika. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
VALENTA, Milan a Petr PETRÁŠ. Metodika práce se žákem s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3311-0.