Diplomová práce se zabývá adaptačními procesy dětí z pěstounské péče při školní docházce. V této práci jsou popsány procesy adaptace těchto dětí. Diplomová práce poukazuje také na různé formy obtíží, které mohou nastat při adaptaci těchto dětí. Cíl této diplomové práce bude pomocí kvalitativního a kvantitativního výzkumu popsat tuto adaptaci dle respondentů, kterých se tato tématika týká osobně nebo pracovně.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the adaptation processes of children from foster care and school attendance. In this work, the processes of adaptation of these children are discussed. The diploma thesis also points to various forms of difficulties that may arise during the adaptation of these children. The goal of this diploma thesis will be to describe this adaptation according to the respondents who are personally or professionally affected by this topic using qualitative and quantitative research.
Klíčová slova
Pečovatelská péče, adaptace, škola, sociální deprivace
Klíčová slova v angličtině
Foster care, adaptation, school, social deprivation
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá adaptačními procesy dětí z pěstounské péče při školní docházce. V této práci jsou popsány procesy adaptace těchto dětí. Diplomová práce poukazuje také na různé formy obtíží, které mohou nastat při adaptaci těchto dětí. Cíl této diplomové práce bude pomocí kvalitativního a kvantitativního výzkumu popsat tuto adaptaci dle respondentů, kterých se tato tématika týká osobně nebo pracovně.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the adaptation processes of children from foster care and school attendance. In this work, the processes of adaptation of these children are discussed. The diploma thesis also points to various forms of difficulties that may arise during the adaptation of these children. The goal of this diploma thesis will be to describe this adaptation according to the respondents who are personally or professionally affected by this topic using qualitative and quantitative research.
Klíčová slova
Pečovatelská péče, adaptace, škola, sociální deprivace
Klíčová slova v angličtině
Foster care, adaptation, school, social deprivation
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na pěstounskou péči a adaptační potíže dětí ve školním vzdělávání. 2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole. Cílem diplomové práce je zjistit, jakými adaptačními potížemi trpí děti ve věku 8 - 15 let z pěstounské péče ve školním prostředí. 3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek budou tvořit žáci v přibližném rozsahu cca 30 respondentů. 4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude smíšený výzkumný design. Děti z pěstounské péče budou diagnostikovány autorským dotazníkem, který bude doplněn rozhovorem s vybranými pěstouny, případně poručníky. 5. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na identifikaci adptačních potíží dětí z pěstounské péče v procesu školního vzdělávání. 6. Zpracování a digitalizace dat. 7. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat. 8. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru. 9. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na pěstounskou péči a adaptační potíže dětí ve školním vzdělávání. 2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole. Cílem diplomové práce je zjistit, jakými adaptačními potížemi trpí děti ve věku 8 - 15 let z pěstounské péče ve školním prostředí. 3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek budou tvořit žáci v přibližném rozsahu cca 30 respondentů. 4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude smíšený výzkumný design. Děti z pěstounské péče budou diagnostikovány autorským dotazníkem, který bude doplněn rozhovorem s vybranými pěstouny, případně poručníky. 5. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na identifikaci adptačních potíží dětí z pěstounské péče v procesu školního vzdělávání. 6. Zpracování a digitalizace dat. 7. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat. 8. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru. 9. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
BAKER, CH., B., STERBA, M., N., STRICKLETT, T., P., TEMPLE-PLOTZ, L. Practical Tools for Foster Parents. Crawford: by the Boys Town Press, 2002.
BEDNÁŘOVÁ, J, ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Computer press, Brno 2010.
BENÍŠKOVÁ, T. První třídou bez pláče. 1. vyd. Praha: Grada, 2007.
BUBLEOVÁ, V., FRANTÍKOVÁ, J., VYSKOČIL, F., VÁVROVÁ, A., POKORNÁ, P. Základní informace o pěstounské péči a péči poručníka. 3. přepr. vydání. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, spolek, 2014.
ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000.
GREENE BALDINO, R. Success as a Foster Parents: Everything You Need to Know about Foster Care. New York: Penguin Group, 2009.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004.
SYCHROVÁ, A. Pedagogické aspekty náhradní rodinné péče. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2015.
VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001.
ZEZULOVÁ, D. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012.
Seznam doporučené literatury
BAKER, CH., B., STERBA, M., N., STRICKLETT, T., P., TEMPLE-PLOTZ, L. Practical Tools for Foster Parents. Crawford: by the Boys Town Press, 2002.
BEDNÁŘOVÁ, J, ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Computer press, Brno 2010.
BENÍŠKOVÁ, T. První třídou bez pláče. 1. vyd. Praha: Grada, 2007.
BUBLEOVÁ, V., FRANTÍKOVÁ, J., VYSKOČIL, F., VÁVROVÁ, A., POKORNÁ, P. Základní informace o pěstounské péči a péči poručníka. 3. přepr. vydání. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, spolek, 2014.
ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000.
GREENE BALDINO, R. Success as a Foster Parents: Everything You Need to Know about Foster Care. New York: Penguin Group, 2009.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004.
SYCHROVÁ, A. Pedagogické aspekty náhradní rodinné péče. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2015.
VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001.
ZEZULOVÁ, D. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012.