Diplomová práce na téma "Analýza dětské kresby jako nástroj pro diagnostiku a terapii" se zaměřuje na děti hospitalizované na Oddělení větších dětí Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem. Zabývá se dětskou kresbou, která promítá případnou naléhavost v aktuálních potřebách dítěte, které nejsou saturovány díky pobytu v nemocnici a zamýšlí se nad možností, zda by analýza dětské kresby mohla sloužit jako pomocný nástroj pro speciálního pedagoga při jeho působení v nemocnici.
Teoretická část je zaměřena především na pojem dětské kresby, jejího vývoje,
zákonitostí a symboliky a emoční vývoj dětí mladšího školního věku. V dalších kapitolách
jsou popsány specifika pobytu dětí v nemocnici a úloha speciálního pedagoga při vzdělávání hospitalizovaných dětí. Dále je věnována pozornost definici Maslowovy pyramidy potřeb, vymezení daných pojmů a popisu jednotlivých potřeb. Praktická část se skládá z výzkumu kreseb dětí od 6 do 12 let, které byly hospitalizovány s různými diagnózami. Analýza dětských kreseb byla provedena pod dohledem klinického psychologa.
Anotace v angličtině
The thesis on "Analysis of children's drawings as a tool for diagnosis and therapy" focuses on children hospitalized at the Department of Larger Children at Masaryk Hospital in Ústí nad Labem. It deals with children's drawing, which projects possible urgency in the current shared needs of the child that are not satisfied by the hospital stay and reflects on the the possibility that the analysis of children's drawings could be used by a helpful tool for a special educator in his work in the hospital.
In the theoretical part, the main focus is on the concept of children's drawing and its development, laws and symbolism and the emotional development of children of younger school age. In the following chapters the specifics of children's hospital stays and the role of the special educator in education of hospitalised children. Further attention is paid to the definition of Maslow's pyramid of needs, the definition of the concepts and the description of individual needs. The practical part consists of research on drawings of children aged 6 to 12 years who have been hospitalized with different diagnoses and examines their psychological state and the urgency of their current needs. The analysis of these of the children's drawings was carried out under the supervision of a clinical psychologist.
Klíčová slova
analýza kresby, mladší školní věk, hierarchie potřeb podle Abrahama Maslowa, hospitalismus, speciální pedagog
Klíčová slova v angličtině
drawing analysis, younger school age, Abraham Maslow's hierarchy of needs, hospitalism, special educator
Rozsah průvodní práce
80 s., 117 128 znaků vč. mezer
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma "Analýza dětské kresby jako nástroj pro diagnostiku a terapii" se zaměřuje na děti hospitalizované na Oddělení větších dětí Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem. Zabývá se dětskou kresbou, která promítá případnou naléhavost v aktuálních potřebách dítěte, které nejsou saturovány díky pobytu v nemocnici a zamýšlí se nad možností, zda by analýza dětské kresby mohla sloužit jako pomocný nástroj pro speciálního pedagoga při jeho působení v nemocnici.
Teoretická část je zaměřena především na pojem dětské kresby, jejího vývoje,
zákonitostí a symboliky a emoční vývoj dětí mladšího školního věku. V dalších kapitolách
jsou popsány specifika pobytu dětí v nemocnici a úloha speciálního pedagoga při vzdělávání hospitalizovaných dětí. Dále je věnována pozornost definici Maslowovy pyramidy potřeb, vymezení daných pojmů a popisu jednotlivých potřeb. Praktická část se skládá z výzkumu kreseb dětí od 6 do 12 let, které byly hospitalizovány s různými diagnózami. Analýza dětských kreseb byla provedena pod dohledem klinického psychologa.
Anotace v angličtině
The thesis on "Analysis of children's drawings as a tool for diagnosis and therapy" focuses on children hospitalized at the Department of Larger Children at Masaryk Hospital in Ústí nad Labem. It deals with children's drawing, which projects possible urgency in the current shared needs of the child that are not satisfied by the hospital stay and reflects on the the possibility that the analysis of children's drawings could be used by a helpful tool for a special educator in his work in the hospital.
In the theoretical part, the main focus is on the concept of children's drawing and its development, laws and symbolism and the emotional development of children of younger school age. In the following chapters the specifics of children's hospital stays and the role of the special educator in education of hospitalised children. Further attention is paid to the definition of Maslow's pyramid of needs, the definition of the concepts and the description of individual needs. The practical part consists of research on drawings of children aged 6 to 12 years who have been hospitalized with different diagnoses and examines their psychological state and the urgency of their current needs. The analysis of these of the children's drawings was carried out under the supervision of a clinical psychologist.
Klíčová slova
analýza kresby, mladší školní věk, hierarchie potřeb podle Abrahama Maslowa, hospitalismus, speciální pedagog
Klíčová slova v angličtině
drawing analysis, younger school age, Abraham Maslow's hierarchy of needs, hospitalism, special educator
Zásady pro vypracování
Diplomová práce na téma "Analýza dětské kresby jako nástroj pro diagnostiku a terapii" se zaměří na děti hospitalizované na dětském oddělení v Masarykovově nemocnici v Ústí nad Labem.
Práce se bude zabývat dětskou kresbou, která promítá případnou naléhavost v aktuálních sdílených potřebách dítěte, které nejsou saturovány díky pobytu v nemocnici. Diplomová práce se dělí na teoretickou a praktickou část.
V teoretické části se zaměříme na pojem dětské kresby a její vývoj, zákonitosti, zvláštnosti a interpretace.
Dále bude věnována pozornost definici Maslowovy pyramidy, vymezení daného pojmu a popisu jednotlivých potřeb. Praktická část se bude skládat z výzkumu kreseb dětí od 6 do 12 let, které jsou hospitalizovány s různými diagnózami a zkoumat jejich psychický stav a kvalitu jejich aktuálních potřeb.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce na téma "Analýza dětské kresby jako nástroj pro diagnostiku a terapii" se zaměří na děti hospitalizované na dětském oddělení v Masarykovově nemocnici v Ústí nad Labem.
Práce se bude zabývat dětskou kresbou, která promítá případnou naléhavost v aktuálních sdílených potřebách dítěte, které nejsou saturovány díky pobytu v nemocnici. Diplomová práce se dělí na teoretickou a praktickou část.
V teoretické části se zaměříme na pojem dětské kresby a její vývoj, zákonitosti, zvláštnosti a interpretace.
Dále bude věnována pozornost definici Maslowovy pyramidy, vymezení daného pojmu a popisu jednotlivých potřeb. Praktická část se bude skládat z výzkumu kreseb dětí od 6 do 12 let, které jsou hospitalizovány s různými diagnózami a zkoumat jejich psychický stav a kvalitu jejich aktuálních potřeb.
Seznam doporučené literatury
BLAŽEK, Petr, Slavomil FISCHER a Jiří ŠKODA. Delikvence: Analýza produktů činnosti delikventní subkultury jako diagnostický a resocializační nástroj. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2013-0.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Skladem Sociální patologie: ávažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2. výdání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5046-0.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: Edukace a rozvoj osob se specif. potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální [online]. Praha: Triton [cit. 2022-01-31]. ISBN 978-80-7387-792-7.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. 4. vydání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1983-5.
STEHLÍKOVÁ-BABYRÁDOVÁ, Hana. Expresívní terapie se zaměřením na výtvarný a intermediální projev. Brno: Barrister & Principal, 2016. ISBN 978-80-7485-117-7.
SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 3. vydání. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1851-7.
Seznam doporučené literatury
BLAŽEK, Petr, Slavomil FISCHER a Jiří ŠKODA. Delikvence: Analýza produktů činnosti delikventní subkultury jako diagnostický a resocializační nástroj. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2013-0.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Skladem Sociální patologie: ávažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2. výdání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5046-0.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: Edukace a rozvoj osob se specif. potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální [online]. Praha: Triton [cit. 2022-01-31]. ISBN 978-80-7387-792-7.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. 4. vydání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1983-5.
STEHLÍKOVÁ-BABYRÁDOVÁ, Hana. Expresívní terapie se zaměřením na výtvarný a intermediální projev. Brno: Barrister & Principal, 2016. ISBN 978-80-7485-117-7.
SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 3. vydání. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1851-7.
Přílohy volně vložené
1 dotazník
Příloha
DOTAZNÍK PRO ZDRAVOTNICKÝ PERSONÁL
Pohlaví dítěte a rok narození (pohlaví, rok): .....................................
1) Doba hospitalizace
Doba hospitalizace (počet dnů/ týdnů/ měsíců): .....................................
krátkodobá hospitalizace (do týdne)
střednědobá hospitalizace (1-2 týdny)
dlouhodobá hospitalizace (nad 2 týdny)
2) Četnost návštěv rodičů / rodinných příslušníků (prosím zaškrtněte):
denně
2x týdně
1x týdně
žádné
3) Onemocnění (prosím zaškrtněte a upřesněte):
život ohrožující, prosím uveďte diagnózu:
akutní, prosím uveďte diagnózu:
chronické, prosím uveďte diagnózu:
v současné době v exacerbaci onemocnění
v současné době v remisi onemocnění (ústupu obtíží)
psychiatrické, prosím uveďte diagnózu:
Datum vyplnění: (den, měsíc, rok)................................
Děkuji za vyplnění formuláře. Bc. Adéla Straková
Speciální pedagogika - poradenství
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně