Diplomová práce na téma "Komparace motivů a bariér v rámci výkonu pěstounské péče" se zabývá právě zkoumáním nejčastějších motivů vedoucích k započetí dlouhodobé zprostředkované pěstounské péče očima dlouhodobých zprostředkovaných pěstounů a jejich klíčových pracovníků, a to zejména v závislosti na životním příběhu pěstounů před započetím výkonu pěstounské péče. Práce se dále zaměřuje na bariéry vyskytující se v rámci pěstounské péče, které pěstouny nejvíce tíží a odrazují a na možnosti jejich odbourávání. Práce se tedy soustředí na efektivní způsoby, jak motivovat nové pěstouny k přijetí dítěte do pěstounské péče z pohledu klíčových pracovnic, spolupracujících právě s oslovenými pěstouny. Danou problematiku zkoumáme pomocí polostrukturovaných narativních rozhovorů, kterých se účastní právě dlouhodobí zprostředkovaní pěstouni a také jejich klíčové pracovnice. Na základě kvalitativního výzkumného šetření budou formulovány závěry a doporučení pro praxi využitelné především v oblasti vyhledávání náhradních rodičů a v praxi sociální pedagogiky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis on the topic "Comparison of motives and barriers in foster care performance" deals precisely with examining the most common motives leading to the initiation of long-term mediated foster care through the eyes of long-term mediated foster parents and their key personnel, especially depending on the life story of the foster parents before foster care begins. The work also focuses on the barriers occurring within foster care, which are most burdensome and discouraging for foster carers, and the possibilities for breaking them down. So the focus of the work is on effective ways to motivate new foster parents to take a child into foster care from the perspective of key workers, working with the foster parents just approached. We explore this issue through semi-structured narrative conversations involving just long-term mediated foster parents, as well as their key workers. Based on a qualitative research investigation, conclusions and recommendations will be formulated for a practice that can be used primarily in the field of surrogate parents search and social pedagogy practice.
Klíčová slova
náhradní rodinná péče, pěstounská péče, motivace, doprovázející organizace
Klíčová slova v angličtině
alternative family care, foster care, motivation, accompanying organisation
Rozsah průvodní práce
67 s. (132 533 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma "Komparace motivů a bariér v rámci výkonu pěstounské péče" se zabývá právě zkoumáním nejčastějších motivů vedoucích k započetí dlouhodobé zprostředkované pěstounské péče očima dlouhodobých zprostředkovaných pěstounů a jejich klíčových pracovníků, a to zejména v závislosti na životním příběhu pěstounů před započetím výkonu pěstounské péče. Práce se dále zaměřuje na bariéry vyskytující se v rámci pěstounské péče, které pěstouny nejvíce tíží a odrazují a na možnosti jejich odbourávání. Práce se tedy soustředí na efektivní způsoby, jak motivovat nové pěstouny k přijetí dítěte do pěstounské péče z pohledu klíčových pracovnic, spolupracujících právě s oslovenými pěstouny. Danou problematiku zkoumáme pomocí polostrukturovaných narativních rozhovorů, kterých se účastní právě dlouhodobí zprostředkovaní pěstouni a také jejich klíčové pracovnice. Na základě kvalitativního výzkumného šetření budou formulovány závěry a doporučení pro praxi využitelné především v oblasti vyhledávání náhradních rodičů a v praxi sociální pedagogiky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis on the topic "Comparison of motives and barriers in foster care performance" deals precisely with examining the most common motives leading to the initiation of long-term mediated foster care through the eyes of long-term mediated foster parents and their key personnel, especially depending on the life story of the foster parents before foster care begins. The work also focuses on the barriers occurring within foster care, which are most burdensome and discouraging for foster carers, and the possibilities for breaking them down. So the focus of the work is on effective ways to motivate new foster parents to take a child into foster care from the perspective of key workers, working with the foster parents just approached. We explore this issue through semi-structured narrative conversations involving just long-term mediated foster parents, as well as their key workers. Based on a qualitative research investigation, conclusions and recommendations will be formulated for a practice that can be used primarily in the field of surrogate parents search and social pedagogy practice.
Klíčová slova
náhradní rodinná péče, pěstounská péče, motivace, doprovázející organizace
Klíčová slova v angličtině
alternative family care, foster care, motivation, accompanying organisation
Zásady pro vypracování
Diplomová práce na téma "Komparace motivů a bariér v rámci výkonu pěstounské péče" se bude zabývat zkoumáním nejčastějších motivů vedoucích k započetí dlouhodobé zprostředkované pěstounské péče očima dlouhodobých zprostředkovaných pěstounů a jejich klíčových pracovníků, a to zejména v závislosti na životním příběhu pěstounů před započetím výkonu pěstounské péče. Práce se dále zaměří na bariéry vyskytující se v rámci pěstounské péče, které pěstouny nejvíce tíží a odrazují a na možnosti jejich odbourávání. Práce se tedy bude soustředit také na efektivní způsoby, jak motivovat nové pěstouny k přijetí dítěte do pěstounské péče z pohledu klíčových pracovnic, spolupracujících právě s oslovenými pěstouny. Daná problematika bude zkoumána pomocí polostrukturovaných narativních rozhovorů, kterých se zúčastní právě dlouhodobí zprostředkovaní pěstouni a také jejich klíčové pracovnice. Na základě kvalitativního výzkumného šetření budou formulovány závěry a doporučení pro praxi využitelné především v oblasti vyhledávání náhradních rodičů a v praxi sociální pedagogiky.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce na téma "Komparace motivů a bariér v rámci výkonu pěstounské péče" se bude zabývat zkoumáním nejčastějších motivů vedoucích k započetí dlouhodobé zprostředkované pěstounské péče očima dlouhodobých zprostředkovaných pěstounů a jejich klíčových pracovníků, a to zejména v závislosti na životním příběhu pěstounů před započetím výkonu pěstounské péče. Práce se dále zaměří na bariéry vyskytující se v rámci pěstounské péče, které pěstouny nejvíce tíží a odrazují a na možnosti jejich odbourávání. Práce se tedy bude soustředit také na efektivní způsoby, jak motivovat nové pěstouny k přijetí dítěte do pěstounské péče z pohledu klíčových pracovnic, spolupracujících právě s oslovenými pěstouny. Daná problematika bude zkoumána pomocí polostrukturovaných narativních rozhovorů, kterých se zúčastní právě dlouhodobí zprostředkovaní pěstouni a také jejich klíčové pracovnice. Na základě kvalitativního výzkumného šetření budou formulovány závěry a doporučení pro praxi využitelné především v oblasti vyhledávání náhradních rodičů a v praxi sociální pedagogiky.
Seznam doporučené literatury
GABRIEL, Zbyněk a Tomáš NOVÁK. Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1788-3.
Kdo se může stát náhradním rodičem?: kritéria odborného posuzování pro zájemce o náhradní rodinnou péči. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2019. ISBN 978-80-7421-165-2.
SEMERÁDOVÁ, Monika, Barbora ZACHAŘOVÁ a Ria ČERNÁ. Metodika Doprovázení: Podpora, vzdělávání a kontrola při výkonu náhradní rodinné péče. Chrudim: Amalthea, 2011. ISBN 978-80-904801-0-0.
SOBOTKOVÁ, Irena a Veronika OČENÁŠKOVÁ. Pěstounská péče očima dospělých, kteří v ní vyrostli: trendy vs. zkušenosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3821-4.
TALPA, Lukáš. Jak vyhledávat zájemce o náhradní rodinnou péči: příklady dobré praxe. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2019. ISBN 978-80-7421-180-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, 2012. ISBN 978-80-87455-14-2.
ZACHAŘOVÁ, Barbora a spol. Metodika náboru zájemců o náhradní rodinnou péči. Chrudim: Amalthea, 2011. ISBN 978-80-904801-3-1.
Seznam doporučené literatury
GABRIEL, Zbyněk a Tomáš NOVÁK. Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1788-3.
Kdo se může stát náhradním rodičem?: kritéria odborného posuzování pro zájemce o náhradní rodinnou péči. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2019. ISBN 978-80-7421-165-2.
SEMERÁDOVÁ, Monika, Barbora ZACHAŘOVÁ a Ria ČERNÁ. Metodika Doprovázení: Podpora, vzdělávání a kontrola při výkonu náhradní rodinné péče. Chrudim: Amalthea, 2011. ISBN 978-80-904801-0-0.
SOBOTKOVÁ, Irena a Veronika OČENÁŠKOVÁ. Pěstounská péče očima dospělých, kteří v ní vyrostli: trendy vs. zkušenosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3821-4.
TALPA, Lukáš. Jak vyhledávat zájemce o náhradní rodinnou péči: příklady dobré praxe. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2019. ISBN 978-80-7421-180-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, 2012. ISBN 978-80-87455-14-2.
ZACHAŘOVÁ, Barbora a spol. Metodika náboru zájemců o náhradní rodinnou péči. Chrudim: Amalthea, 2011. ISBN 978-80-904801-3-1.