Tato bakalářská práce se zabývá monitorováním životního stylu žáků druhého stupně dvou základních škol v Ústí nad Labem. V rámci zpracování teoretických východisek definuje pojmy jako pohybová aktivita a inaktivita, tělesné a duševní zdraví, bere v úvahu sociální aspekty, charakterizuje zkoumanou populaci pubescentů a zdůrazňuje zdravotní aspekt pohybových aktivit.
Výzkumná část nám dává přehled o čase stráveném pohybovými aktivitami
a inaktivitami pubescentů v rámci týdenního režimu, která byla získána ze záznamových archů. Týdenní aplikací krokoměrů byla získána data o množství kroků žáků v jednotlivých dnech.
Cílem práce je stanovit a vyhodnotit základní charakteristiky uplatňování pohybových aktivit u žáků druhého stupně základní školy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with monitoring the lifestyle of students of the second stage of two primary schools in Ústí nad Labem. Within the framework of processing theoretical bases, it defines concepts such as physical activity and inactivity, physical and mental health, takes into account social aspects, characterizes the studied population of pubescents, and emphasizes the health aspect of physical activities. The research part provides an overview of the time spent on physical activities and inactivities of pubescents within the weekly regime, which was obtained from record sheets. Weekly application of pedometers provided data on the number of steps taken by students on individual days.
The aim of the work is to determine and evaluate the basic characteristics
of the implementation of physical activities among students of the second stage of primary school.
Klíčová slova
pohybová aktivita, pohybová inaktivita, zdravý životní styl, krokovost, pubescence
Tato bakalářská práce se zabývá monitorováním životního stylu žáků druhého stupně dvou základních škol v Ústí nad Labem. V rámci zpracování teoretických východisek definuje pojmy jako pohybová aktivita a inaktivita, tělesné a duševní zdraví, bere v úvahu sociální aspekty, charakterizuje zkoumanou populaci pubescentů a zdůrazňuje zdravotní aspekt pohybových aktivit.
Výzkumná část nám dává přehled o čase stráveném pohybovými aktivitami
a inaktivitami pubescentů v rámci týdenního režimu, která byla získána ze záznamových archů. Týdenní aplikací krokoměrů byla získána data o množství kroků žáků v jednotlivých dnech.
Cílem práce je stanovit a vyhodnotit základní charakteristiky uplatňování pohybových aktivit u žáků druhého stupně základní školy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with monitoring the lifestyle of students of the second stage of two primary schools in Ústí nad Labem. Within the framework of processing theoretical bases, it defines concepts such as physical activity and inactivity, physical and mental health, takes into account social aspects, characterizes the studied population of pubescents, and emphasizes the health aspect of physical activities. The research part provides an overview of the time spent on physical activities and inactivities of pubescents within the weekly regime, which was obtained from record sheets. Weekly application of pedometers provided data on the number of steps taken by students on individual days.
The aim of the work is to determine and evaluate the basic characteristics
of the implementation of physical activities among students of the second stage of primary school.
Klíčová slova
pohybová aktivita, pohybová inaktivita, zdravý životní styl, krokovost, pubescence
Aplikace různých měřících technik jako jsou krokoměry, náramky, dotazníkové metody patří k hojně využívaným způsobům monitorování každodenní pohybové aktivity. Cílem práce je stanovit a vyhodnotit základní charakteristiky uplatňovaní pohybových aktivit u žáků 2. stupně ZŠ, přičemž se soustředíme zejména na sledování pohybového a sedavého chování u žáků šestých až osmých ročníků. Data získáme týdenní aplikací krokoměrů a záznamovým archem. Šetření proběhne v klimaticky neutrálním období, přičemž získané hodnoty budou vyhodnocovány odpovídajícími statistickými postupy (t-testy, Mann - Whitney test). Sledovanými soubory (počet cca 60 probandů) budou žáci získaní skupinovým či stratifikovaným náhodným výběrem. Předpokládáme, že se u souborů žáků objeví zajímavé hodnoty v ukazatelích pohybového chování s ohledem na charakter dne. Výsledné hodnoty budeme porovnávat se zdravotně doporučovanými kritérii pro uvedenou populaci. Další získané údaje by měly charakterizovat úlohu školních pohybových programů, zejména pak výuky předmětu "tělesná výchova".
Zásady pro zpracování
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP a doporučeními pracoviště. Postupovat v souladu s dodržováním autorského zákona, zásadami na ochranu osobních údajů a dodržování etických norem. Vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu. Vedoucí práce doporučuje využití citační normy APA dle manuálu z r. 2006.
Zásady pro vypracování
Aplikace různých měřících technik jako jsou krokoměry, náramky, dotazníkové metody patří k hojně využívaným způsobům monitorování každodenní pohybové aktivity. Cílem práce je stanovit a vyhodnotit základní charakteristiky uplatňovaní pohybových aktivit u žáků 2. stupně ZŠ, přičemž se soustředíme zejména na sledování pohybového a sedavého chování u žáků šestých až osmých ročníků. Data získáme týdenní aplikací krokoměrů a záznamovým archem. Šetření proběhne v klimaticky neutrálním období, přičemž získané hodnoty budou vyhodnocovány odpovídajícími statistickými postupy (t-testy, Mann - Whitney test). Sledovanými soubory (počet cca 60 probandů) budou žáci získaní skupinovým či stratifikovaným náhodným výběrem. Předpokládáme, že se u souborů žáků objeví zajímavé hodnoty v ukazatelích pohybového chování s ohledem na charakter dne. Výsledné hodnoty budeme porovnávat se zdravotně doporučovanými kritérii pro uvedenou populaci. Další získané údaje by měly charakterizovat úlohu školních pohybových programů, zejména pak výuky předmětu "tělesná výchova".
Zásady pro zpracování
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP a doporučeními pracoviště. Postupovat v souladu s dodržováním autorského zákona, zásadami na ochranu osobních údajů a dodržování etických norem. Vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu. Vedoucí práce doporučuje využití citační normy APA dle manuálu z r. 2006.
Seznam doporučené literatury
Bláha, L. (2019). Výuka tělesné výchovy a její odraz v pohybových aktivitách dětí a mládeže v regionu Severozápadních Čech. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.
Bláha, L., & Cihlář, D. (2019). Determining Differences among Genders and Days of the Week in Adolescent Physical Activity Levels Using Pedometers in Northwestern Bohemia. Physical Activity Review, 7, 80–88. https://doi.org/10.16926/par.2019.07.10
Frömel, K., Novosad, J. & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci
Mitáš, J. et al (2018). Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže: Design a metodika projektu. Tělesná kultura, 41(1), 17-24.
Rubín, L., Mitáš, J., Dygrýn, J., Vorlíček, M., Nykodým, J., Řepka, E., Feltlová, D., Suchomel, A., Klimtová, H., Valach, P., Bláha, L., & Frömel, K. (2018). Pohybová aktivita a tělesná zdatnost českých adolescentů v kontextu zastavěného prostředí [Physical activity and physical fitness of czech adolescents in the context of the built environment] (1st ed.). Palacký University Olomouc. https://doi.org/10.5507/ftk.18.24454511
Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2011). Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. Univerzita Palackého v Olomouci.
Seznam doporučené literatury
Bláha, L. (2019). Výuka tělesné výchovy a její odraz v pohybových aktivitách dětí a mládeže v regionu Severozápadních Čech. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.
Bláha, L., & Cihlář, D. (2019). Determining Differences among Genders and Days of the Week in Adolescent Physical Activity Levels Using Pedometers in Northwestern Bohemia. Physical Activity Review, 7, 80–88. https://doi.org/10.16926/par.2019.07.10
Frömel, K., Novosad, J. & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci
Mitáš, J. et al (2018). Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže: Design a metodika projektu. Tělesná kultura, 41(1), 17-24.
Rubín, L., Mitáš, J., Dygrýn, J., Vorlíček, M., Nykodým, J., Řepka, E., Feltlová, D., Suchomel, A., Klimtová, H., Valach, P., Bláha, L., & Frömel, K. (2018). Pohybová aktivita a tělesná zdatnost českých adolescentů v kontextu zastavěného prostředí [Physical activity and physical fitness of czech adolescents in the context of the built environment] (1st ed.). Palacký University Olomouc. https://doi.org/10.5507/ftk.18.24454511
Sigmund, E., & Sigmundová, D. (2011). Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. Univerzita Palackého v Olomouci.