Strukturovaný abstrakt
Úvod: Alzheimerova choroba patří mezi nejčastější formy demence, ale stále neexistuje
způsob, jak tuto nemoc vyléčit. Jedna z forem, jak ale nemoc alespoň zastavit anebo
zpomalit její progresi je ergoterapie.
Cíl práce: Cílem mé bakalářské práce je seznámení se s problematikou Alzheimerovy
choroby a představení možnosti ergoterapie u pacientů s touto nemocí.
Metodika práce: Pro bakalářskou práci byla použita forma kvalitativního výzkumu, kde
je zpracována kazuistika. Zprvu na základě dostupnosti došlo k vybrání probanda. Bylo
uskutečněno celkem 20 ergoterapeutických intervencí. Dvě setkání byla vyhrazena pro
vstupní a výstupní ergoterapeutické hodnocení. Pro získání informací byla k dispozici
klientky dokumentace. Bylo provedeno ergoterapeutické hodnocení, kde byla provedena
anamnéza, zhodnocení prostředí, vyšetření fatických a gnostických funkcí. Formou
standardizovaných testů (Barthel index, Montrealský kognitivní test, Geriatrická škála
deprese, DAD - CZ) proběhlo vyšetření kognitivních funkcí, vyšetření ADL a vyšetření
míry deprese. Byl použit volný rozhovor, přímé pozorování
a proveden kineziologický rozbor.
Výsledky: Porovnání a zhodnocení výsledků vstupního a výstupního ergoterapeutického
hodnocení u klientky.
Závěr: Zhodnocení bakalářské práce. Vyjádření o splnění cílů a úkolů práce. Představení
možnosti ergoterapie u osob s Alzheimerovou chorobou.
Anotace v angličtině
Abstract
Introduction: Alzheimer´s disease 7ormo of the most common forms of dementia,
however, a cure for this disease still has not been found. One of the ways to slow down
the progress 7ormo, is ergotherapy.
Aim of the thesis: The aim of my bachelor´s thesis is familiarization with the 7ormo
f7tice of Alzheimer´s disease and introducing occupational therapy as a means of
support for patients diagnosed with the disease.
Methods: The method used for the bachelor´s thesis was a case study, a 7ormo f
qualitative research. Firstly, the proband was chosen on an availability basis. Twenty
occupational therapeutic interventions were implemeted in total. Two meetings served the
purpose of entrance and departure occupational therapeutic examinations. The client´s
medical documentation was provided for optaining information. As part of occupational
therapeutic evaluation, the patient´s anamnesis, evaluation of environment and
examination of phatic and gnostic functions were completed. Standardized tests were
used for examining cognitive functions, ADL and level of depression. Another metods
were unstructured interview, observation and kinesiological analysis.
Results: Comparison and deliberation of entrance and departure occupational therapeutic
evaluation of the client.
Discusion: Evalution of the bachelor´s thesis. Assesment to what extent the aims and
objectives of the thesis were fullfilled. Introducing the possibillities of implementing
occupational therapy for clients with Alzheimer´s disease.
Strukturovaný abstrakt
Úvod: Alzheimerova choroba patří mezi nejčastější formy demence, ale stále neexistuje
způsob, jak tuto nemoc vyléčit. Jedna z forem, jak ale nemoc alespoň zastavit anebo
zpomalit její progresi je ergoterapie.
Cíl práce: Cílem mé bakalářské práce je seznámení se s problematikou Alzheimerovy
choroby a představení možnosti ergoterapie u pacientů s touto nemocí.
Metodika práce: Pro bakalářskou práci byla použita forma kvalitativního výzkumu, kde
je zpracována kazuistika. Zprvu na základě dostupnosti došlo k vybrání probanda. Bylo
uskutečněno celkem 20 ergoterapeutických intervencí. Dvě setkání byla vyhrazena pro
vstupní a výstupní ergoterapeutické hodnocení. Pro získání informací byla k dispozici
klientky dokumentace. Bylo provedeno ergoterapeutické hodnocení, kde byla provedena
anamnéza, zhodnocení prostředí, vyšetření fatických a gnostických funkcí. Formou
standardizovaných testů (Barthel index, Montrealský kognitivní test, Geriatrická škála
deprese, DAD - CZ) proběhlo vyšetření kognitivních funkcí, vyšetření ADL a vyšetření
míry deprese. Byl použit volný rozhovor, přímé pozorování
a proveden kineziologický rozbor.
Výsledky: Porovnání a zhodnocení výsledků vstupního a výstupního ergoterapeutického
hodnocení u klientky.
Závěr: Zhodnocení bakalářské práce. Vyjádření o splnění cílů a úkolů práce. Představení
možnosti ergoterapie u osob s Alzheimerovou chorobou.
Anotace v angličtině
Abstract
Introduction: Alzheimer´s disease 7ormo of the most common forms of dementia,
however, a cure for this disease still has not been found. One of the ways to slow down
the progress 7ormo, is ergotherapy.
Aim of the thesis: The aim of my bachelor´s thesis is familiarization with the 7ormo
f7tice of Alzheimer´s disease and introducing occupational therapy as a means of
support for patients diagnosed with the disease.
Methods: The method used for the bachelor´s thesis was a case study, a 7ormo f
qualitative research. Firstly, the proband was chosen on an availability basis. Twenty
occupational therapeutic interventions were implemeted in total. Two meetings served the
purpose of entrance and departure occupational therapeutic examinations. The client´s
medical documentation was provided for optaining information. As part of occupational
therapeutic evaluation, the patient´s anamnesis, evaluation of environment and
examination of phatic and gnostic functions were completed. Standardized tests were
used for examining cognitive functions, ADL and level of depression. Another metods
were unstructured interview, observation and kinesiological analysis.
Results: Comparison and deliberation of entrance and departure occupational therapeutic
evaluation of the client.
Discusion: Evalution of the bachelor´s thesis. Assesment to what extent the aims and
objectives of the thesis were fullfilled. Introducing the possibillities of implementing
occupational therapy for clients with Alzheimer´s disease.
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku ergoterapie u Alzheimerovy choroby – literární rešerše.
Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení (testy Barthel index, Montrealský kognitivní test, Geriatrická škála deprese, dotazník soběstačnosti DAD – CZ).
Na základě vstupního ergoterapeutického vyšetření stanovení cíle ergoterapie a doporučení optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu (kinezioterapeutické úkony, nácvik stability a mobility, manipulační cvičení, nácvik k nezávislosti, kognitivní rehabilitace).
Kontrolní vyšetření vybraných parametrů v průběhu ergoterapie po 4 týdnech.
Provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení (Barthel index, Montrealský kognitivní test, Geriatrická škála deprese, dotazník soběstačnosti DAD - CZ).
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení doporučení optimálního dlouhodobého plánu ergoterapie.
Porovnání výsledků stavu pacienta/klienta před zahájením terapie a po ukončení terapie, se zdůrazněním nejdůležitějších patologických odchylek.
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku ergoterapie u Alzheimerovy choroby – literární rešerše.
Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení (testy Barthel index, Montrealský kognitivní test, Geriatrická škála deprese, dotazník soběstačnosti DAD – CZ).
Na základě vstupního ergoterapeutického vyšetření stanovení cíle ergoterapie a doporučení optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu (kinezioterapeutické úkony, nácvik stability a mobility, manipulační cvičení, nácvik k nezávislosti, kognitivní rehabilitace).
Kontrolní vyšetření vybraných parametrů v průběhu ergoterapie po 4 týdnech.
Provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení (Barthel index, Montrealský kognitivní test, Geriatrická škála deprese, dotazník soběstačnosti DAD - CZ).
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení doporučení optimálního dlouhodobého plánu ergoterapie.
Porovnání výsledků stavu pacienta/klienta před zahájením terapie a po ukončení terapie, se zdůrazněním nejdůležitějších patologických odchylek.
Seznam doporučené literatury
ÁVILA, A., DE-ROSENDE-CELEIRO, I., TORRES, G., VIZCAÍNO, M., M. PERALBO a M. DURÁN. 2018. Promoting functional independence in people with Alzheimer's disease: Outcomes of a home-based occupational therapy intervention in Spain. Health and Social Care in the Community.26(5), 734-743. ISSN 09660410.
KLUSOŇOVÁ, E., 2011. Ergoterapie v praxi. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 978-80-7013-535-8.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2699-1.
VOSTRÝ, M., 2018. Efektivita edukační intervence u osob trpících Alzheimerovou chorobou. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta zdravotnických studií. ISBN 978-80-7561-117-8.
ZVĚŘOVÁ, M., 2017. Alzheimerova demence. Praha: Grada Publishing. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0561-8.
Seznam doporučené literatury
ÁVILA, A., DE-ROSENDE-CELEIRO, I., TORRES, G., VIZCAÍNO, M., M. PERALBO a M. DURÁN. 2018. Promoting functional independence in people with Alzheimer's disease: Outcomes of a home-based occupational therapy intervention in Spain. Health and Social Care in the Community.26(5), 734-743. ISSN 09660410.
KLUSOŇOVÁ, E., 2011. Ergoterapie v praxi. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 978-80-7013-535-8.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2699-1.
VOSTRÝ, M., 2018. Efektivita edukační intervence u osob trpících Alzheimerovou chorobou. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta zdravotnických studií. ISBN 978-80-7561-117-8.
ZVĚŘOVÁ, M., 2017. Alzheimerova demence. Praha: Grada Publishing. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0561-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma „Ergoterapie u osob s Alzheimerovou chorobou“. Cílem studentky bylo seznámit komisi s problematikou Alzheimerovy choroby a představení možnosti ergoterapie u pacientů s touto nemocí. Studentka zpracovala svoji bakalářskou práci formou kvalitativního výzkumu, ve které zpracovala kazuistiku vybraného pacienta. Studentka popsala provedení ergoterapeutického hodnocení, kde byla provedena anamnéza, zhodnocení prostředí, vyšetření fatických a gnostických funkcí. Formou standardizovaných testů (Barthel index, Montrealský kognitivní test, Geriatrická škála deprese, DAD - CZ) proběhlo vyšetření kognitivních funkcí, vyšetření ADL a vyšetření míry deprese. Studentka použila metodu volného rozhovoru, přímého pozorování a provedla kineziologický rozbor. V závěru své obhajoby popsala studentka výsledky vstupního a výstupního ergoterapeutického hodnocení u klientky.
+ otázky vedoucího BP
Uvádíte, že klientka má problémy v komunikačních dovednostech z důvodu strachu. Navrhujete zlepšení komunikačních schopností a integraci mezi ostatní obyvatele. Co je tedy komunikačním problémem, který u klientky vzbuzuje strach? Jak probíhalo zlepšení komunikačních schopností?
+ otázky oponenta BP
Proč není více definovaná ergoterapie? Kognitivní rehabilitace? Pohybová terapie či doprovodná terapie u dané problematiky?
Vhodná by byla také případná zmínka případných limitů při práci s takovými klienty?
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce a oponenta výborně. Prokázala erudovanost v dané problematice. Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou výborně.