Abstrakt
Název práce: Ergoterapie u osob po cévní mozkové příhodě
Cíl práce: Hlavním cílem mé bakalářské práce je využití ergoterapeutické intervence u pacienta po cévní mozkové příhodě a následné zhodnocení efektivity zvolené intervence.
Metodika: Tato bakalářská práce se dělí na přehled teoretických poznatků a metodickou část. V teoretické části se dozvíte o cévní mozkové příhodě. Zprvu se seznámíte s cévním zásobením mozku a s faktory, které způsobují toto onemocnění. Následně zjistíte základní možnosti léčby, ale i možné následky této nemoci. V neposlední řadě se seznámíte s ergoterapií, její intervencí u cévní mozkové příhody a s robotickou rehabilitací, konkrétně s přístrojem Armeo Spring a eletrickou dlahou Bioness. Metodická část se věnuje vstupnímu vyšetření obsahující anamnézu, kineziologický rozbor pacienta a hodnocení pomocí standardizovaných testů. Jedná se o Barthel Index, Montrealský kognitivní test, Goniometrii, Dynamometrii, Box and Block, funkční test ruky dle Masného a Frenchayský test paže. Poté byly stanoveny cíle a zhotovil se krátkodobý plán. Na závěr bylo provedeno výstupní vyšetření a vytvořen dlouhodobý plán.
Výsledky: Výsledky výstupního vyšetření značí zlepšení v rozsazích pohybu, jemné motorice, úchopů na pravé horní končetině a ve zvládání běžných činností. Výjimkou je svalová síla, u které ke zlepšení nedošlo.
Závěr: Touto bakalářskou prací bych ráda rozšířila povědomí o cévní mozkové příhodě a poukázat na ergoterapeutickou intervenci u tohoto onemocnění.
Klíčová slova: cévní mozková příhoda, ergoterapie, ergoterapeutická intervence
Anotace v angličtině
Summary
Name of thesis: Occupational therapy in people after a stroke
Target of thesis: The main objective of my bachelor's thesis is the use of occupational therapy intervention in a patient after a stroke and the subsequent evaluation of the effectiveness of the chosen intervention.
Methods: This bachelor's thesis is divided into an overview of theoretical knowledge and a methodological part. In the theoretical part, you will learn about a stroke. First, you will learn about the vascular supply of the brain and the factors that cause this disease. Subsequently, you will find out the basic treatment options as well as the possible consequences of this disease. Last but not least, you will learn about Occupational therapy and its intervention in stroke and robotic rehabilitation, specifically with Armeo Spring device and the Bioness eletrict splint. The methodological part is devoted to the initial examination including anamnesis, kinesiological analysis of the patient, and evaluation using standardized tests. These are the Barthel Index, Montreal cognitive test, Goniometry, Dynamometry, Box and Block, functional hand test according to Masný and Frenchay arm test. Goals were then set and a short-term plan was made. At the end, an exit examination was performed and a long-term plan was created.
Results: The results from the final examination indicate an improvement in the range of motion, fine motor skills, grips on the PHK, and in managing common activities. The exception is muscle strength, which did not improve.
Conclusion: With this bachelor's thesis I would like to spread awareness about stroke and point to occupational therapy intervention for this disease.
Keywords: Stroke, occupational therapy, occupational therapy intervention
Abstrakt
Název práce: Ergoterapie u osob po cévní mozkové příhodě
Cíl práce: Hlavním cílem mé bakalářské práce je využití ergoterapeutické intervence u pacienta po cévní mozkové příhodě a následné zhodnocení efektivity zvolené intervence.
Metodika: Tato bakalářská práce se dělí na přehled teoretických poznatků a metodickou část. V teoretické části se dozvíte o cévní mozkové příhodě. Zprvu se seznámíte s cévním zásobením mozku a s faktory, které způsobují toto onemocnění. Následně zjistíte základní možnosti léčby, ale i možné následky této nemoci. V neposlední řadě se seznámíte s ergoterapií, její intervencí u cévní mozkové příhody a s robotickou rehabilitací, konkrétně s přístrojem Armeo Spring a eletrickou dlahou Bioness. Metodická část se věnuje vstupnímu vyšetření obsahující anamnézu, kineziologický rozbor pacienta a hodnocení pomocí standardizovaných testů. Jedná se o Barthel Index, Montrealský kognitivní test, Goniometrii, Dynamometrii, Box and Block, funkční test ruky dle Masného a Frenchayský test paže. Poté byly stanoveny cíle a zhotovil se krátkodobý plán. Na závěr bylo provedeno výstupní vyšetření a vytvořen dlouhodobý plán.
Výsledky: Výsledky výstupního vyšetření značí zlepšení v rozsazích pohybu, jemné motorice, úchopů na pravé horní končetině a ve zvládání běžných činností. Výjimkou je svalová síla, u které ke zlepšení nedošlo.
Závěr: Touto bakalářskou prací bych ráda rozšířila povědomí o cévní mozkové příhodě a poukázat na ergoterapeutickou intervenci u tohoto onemocnění.
Klíčová slova: cévní mozková příhoda, ergoterapie, ergoterapeutická intervence
Anotace v angličtině
Summary
Name of thesis: Occupational therapy in people after a stroke
Target of thesis: The main objective of my bachelor's thesis is the use of occupational therapy intervention in a patient after a stroke and the subsequent evaluation of the effectiveness of the chosen intervention.
Methods: This bachelor's thesis is divided into an overview of theoretical knowledge and a methodological part. In the theoretical part, you will learn about a stroke. First, you will learn about the vascular supply of the brain and the factors that cause this disease. Subsequently, you will find out the basic treatment options as well as the possible consequences of this disease. Last but not least, you will learn about Occupational therapy and its intervention in stroke and robotic rehabilitation, specifically with Armeo Spring device and the Bioness eletrict splint. The methodological part is devoted to the initial examination including anamnesis, kinesiological analysis of the patient, and evaluation using standardized tests. These are the Barthel Index, Montreal cognitive test, Goniometry, Dynamometry, Box and Block, functional hand test according to Masný and Frenchay arm test. Goals were then set and a short-term plan was made. At the end, an exit examination was performed and a long-term plan was created.
Results: The results from the final examination indicate an improvement in the range of motion, fine motor skills, grips on the PHK, and in managing common activities. The exception is muscle strength, which did not improve.
Conclusion: With this bachelor's thesis I would like to spread awareness about stroke and point to occupational therapy intervention for this disease.
Keywords: Stroke, occupational therapy, occupational therapy intervention
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku ergoterapie u cévní mozkové příhody – literární rešerše
Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení (hodnocení ADL dle testu Barthel index, hodnocení kognitivních funkcí dle Montrealského kognitivního testu, hodnocení jemné motoriky pomocí Funkčního testu dle Mastného a dle Jebsen-Taylor test)
Na základě vstupního ergoterapeutického vyšetření stanovení cíle ergoterapie a doporučení optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu (míčková facilitace, mobilizace kloubů, PANat dlaha, terapeutická modelovací hmota, transkalózní facilitace, robotický přístroj Armeo)
Provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení (vychází ze vstupního ergoterapeutického hodnocení)
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení doporučení optimálního dlouhodobého plánu ergoterapie
Porovnání výsledků stavu pacienta/klienta před zahájením terapie a po ukončení terapie, se zdůrazněním nejdůležitějších patologických odchylek
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku ergoterapie u cévní mozkové příhody – literární rešerše
Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení (hodnocení ADL dle testu Barthel index, hodnocení kognitivních funkcí dle Montrealského kognitivního testu, hodnocení jemné motoriky pomocí Funkčního testu dle Mastného a dle Jebsen-Taylor test)
Na základě vstupního ergoterapeutického vyšetření stanovení cíle ergoterapie a doporučení optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu (míčková facilitace, mobilizace kloubů, PANat dlaha, terapeutická modelovací hmota, transkalózní facilitace, robotický přístroj Armeo)
Provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení (vychází ze vstupního ergoterapeutického hodnocení)
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení doporučení optimálního dlouhodobého plánu ergoterapie
Porovnání výsledků stavu pacienta/klienta před zahájením terapie a po ukončení terapie, se zdůrazněním nejdůležitějších patologických odchylek
KALVACH, P. a kolektiv, 2010. Mozkové ischemie a hemoragie. 3. přeprac. a dopl. vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2765-3.
KLUSOŇOVÁ, E., 2011. Ergoterapie v praxi. 1. vydání. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 978-80-7013-535-8.
KOLÁŘ, P. et al., 2020. Rehabilitace v klinické praxi. 2. vydání. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-500-9.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-7346-9.
KALVACH, P. a kolektiv, 2010. Mozkové ischemie a hemoragie. 3. přeprac. a dopl. vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2765-3.
KLUSOŇOVÁ, E., 2011. Ergoterapie v praxi. 1. vydání. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 978-80-7013-535-8.
KOLÁŘ, P. et al., 2020. Rehabilitace v klinické praxi. 2. vydání. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-500-9.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-7346-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma „Ergoterapie u osob po cévní mozkové příhodě“. Cílem studentky bylo popsat využití ergoterapeutické intervence u pacienta po cévní mozkové příhodě a následně zhodnotit efektivitu zvolené intervence. Studentka rozdělila obhajobu do dvou částí, a to teoretické a hlavní části. V teoretické části vysvětlila cévní mozkovou příhodu, cévní zásobení mozku a faktory, které způsobují toto onemocnění. Popsala základní možnosti léčby, ale i možné následky této nemoci. Dále seznámila komisi s ergoterapií, její intervencí u cévní mozkové příhody a s robotickou rehabilitací, konkrétně s přístrojem Armeo Spring a elektrickou dlahou Bioness. V hlavní části seznámila studentka komisi s anamnézou svého klienta. Popsala kineziologický rozbor pacienta a hodnocení pomocí standardizovaných testů. Studentka využila např. Barthel Index, Montrealský kognitivní test, Goniometrii, Dynamometrii, Box and Block, funkční test ruky dle Masného a Frenchayský test paže. Poté studentka popsala stanovení krátkodobého ergoterapeutického plánu. Na závěr shrnula výsledky výstupního vyšetření a popsala stanovení dlouhodobého ergoterapeutického plánu.
+ otázky vedoucího BP
V čem spatřujete výhody x nevýhody robotické rehabilitace?
Myslíte si, že je důležitá pozice ergoterapeuta při vedení robotických terapií nebo by ji mohl vést i ošetřovatelský personál?
+ otázky oponenta BP
Charakterizujte metodologii kvalitativního výzkumu – případové studie.
Doplňte přehled teoretických poznatků o další informace z vědeckých článků, monografií či odborných studií.
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce a oponenta velmi dobře. Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou velmi dobře.