Bakalářská práce se zabývá tématem vzdělávání žáků s diagnostikovaným selektivním mutismem na střední škole. Teoretická část se věnuje vývoji řeči, narušené komunikační schopnosti a následně se detailněji zaměřuje na mutismus jako druh narušené komunikační schopnosti. Zde práce vymezuje etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii mutismu, ale rovněž i logopedickou intervenci a vzdělávání žáků. Praktická část se na základě rozhovorů věnuje informovanosti o selektivním mutismu mezi pedagogy a jejich spolupráci s rodiči žáků a školského poradenského zařízení. V závěru jsou shrnuty výsledky výzkumného šetření a formulovaná doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the topics of education of pupils diagnosed with selective mutism in high school. The theoretical part deals with the development of speech, impaired communication ability and then focuses in more detail on mutism as a type of impaired communication ability. Here the work defines the etiology, symptomatology, diagnosis and therapy of mutism, but also speech therapy intervention and education of students. Based on interviews, the practical part deals with information about selective mutism between teachers and their cooperation with parents of pupils and school counseling facilities. At the end is a summary of the results of the research survey and are formulated recommendations for pedagogical practice
Klíčová slova
Komunikace, řeč, narušená komunikační schopnost, selektivní mutismus, vzdělávání na střední škole
Klíčová slova v angličtině
Communication, speech, impaired communication ability, selective mutism, education in high school
Rozsah průvodní práce
56 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem vzdělávání žáků s diagnostikovaným selektivním mutismem na střední škole. Teoretická část se věnuje vývoji řeči, narušené komunikační schopnosti a následně se detailněji zaměřuje na mutismus jako druh narušené komunikační schopnosti. Zde práce vymezuje etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii mutismu, ale rovněž i logopedickou intervenci a vzdělávání žáků. Praktická část se na základě rozhovorů věnuje informovanosti o selektivním mutismu mezi pedagogy a jejich spolupráci s rodiči žáků a školského poradenského zařízení. V závěru jsou shrnuty výsledky výzkumného šetření a formulovaná doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the topics of education of pupils diagnosed with selective mutism in high school. The theoretical part deals with the development of speech, impaired communication ability and then focuses in more detail on mutism as a type of impaired communication ability. Here the work defines the etiology, symptomatology, diagnosis and therapy of mutism, but also speech therapy intervention and education of students. Based on interviews, the practical part deals with information about selective mutism between teachers and their cooperation with parents of pupils and school counseling facilities. At the end is a summary of the results of the research survey and are formulated recommendations for pedagogical practice
Klíčová slova
Komunikace, řeč, narušená komunikační schopnost, selektivní mutismus, vzdělávání na střední škole
Klíčová slova v angličtině
Communication, speech, impaired communication ability, selective mutism, education in high school
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat analýzou podmínek vzdělávání v případě žáka se selektivním mutismem na střední škole. Teoretická část se bude věnovat vymezení základní terminologie z oblasti vývoje řeči, narušené komunikační schopnosti, mutismu jako druhu narušené komunikační schopnosti, jeho klasifikaci, etiologii, symptomatologii, diagnostice, terapii, reedukaci a přístupům k selektivnímu mutismu ve školním prostředí. Cílem empirické části bude popsat aktuální situaci ve vzdělávání žáka s diagnostikovaným selektivním mustismem na střední škole. Bude použita metoda polostrukturovaného rozhovoru s rodiči sledovaného žáka a dále metoda dotazníkového šetření zaměřené na středoškolské pedagogy. Na základě zjištěných údajů budou následně zforrmulovány závěry využitelné v praxi.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat analýzou podmínek vzdělávání v případě žáka se selektivním mutismem na střední škole. Teoretická část se bude věnovat vymezení základní terminologie z oblasti vývoje řeči, narušené komunikační schopnosti, mutismu jako druhu narušené komunikační schopnosti, jeho klasifikaci, etiologii, symptomatologii, diagnostice, terapii, reedukaci a přístupům k selektivnímu mutismu ve školním prostředí. Cílem empirické části bude popsat aktuální situaci ve vzdělávání žáka s diagnostikovaným selektivním mustismem na střední škole. Bude použita metoda polostrukturovaného rozhovoru s rodiči sledovaného žáka a dále metoda dotazníkového šetření zaměřené na středoškolské pedagogy. Na základě zjištěných údajů budou následně zforrmulovány závěry využitelné v praxi.
Seznam doporučené literatury
Hartmann, B., Lange, M. Mutismus im Kindes-, Jungend- und Erwachsenenalter. Idstein: Schulz-Kirchner Verlag, 2010, 5. vydání. ISBN 978-3-8248-0506-8
Bahr, R. Schweigende Kinder verstehen. Memmingen:Universitätsverlag Winter, 2006, 4. vydání. ISBN 978-3-8253-8331-2
Klenková, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1110-2
Kutálková, D. Průvodce vývojem dětstké řeči. Praha: Galén, 2009, 5. vydání. ISBN 978-80-7262-598-7
Lechta, V. a kol., Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003.ISBN 80-7178-801-5
Neubauer, K. a kol., Kompendium klinické logopedie - Diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1
Dlouhá, O. Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén, 2017. ISBN 978-80-7492-314-2
Vyhláška č.27/2016 Sb., o vzdělávání řáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Zákon č. 82/2015 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon)
Seznam doporučené literatury
Hartmann, B., Lange, M. Mutismus im Kindes-, Jungend- und Erwachsenenalter. Idstein: Schulz-Kirchner Verlag, 2010, 5. vydání. ISBN 978-3-8248-0506-8
Bahr, R. Schweigende Kinder verstehen. Memmingen:Universitätsverlag Winter, 2006, 4. vydání. ISBN 978-3-8253-8331-2
Klenková, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1110-2
Kutálková, D. Průvodce vývojem dětstké řeči. Praha: Galén, 2009, 5. vydání. ISBN 978-80-7262-598-7
Lechta, V. a kol., Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003.ISBN 80-7178-801-5
Neubauer, K. a kol., Kompendium klinické logopedie - Diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1
Dlouhá, O. Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén, 2017. ISBN 978-80-7492-314-2
Vyhláška č.27/2016 Sb., o vzdělávání řáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Zákon č. 82/2015 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon)