Bakalářská práce se zabývá využitím globální kompetence ve výuce společenských věd. Sleduje aktuální možnosti jejího využití v oblasti nově revidovaných rámcově vzdělávacích programů. Práce se věnuje globální kompetenci i z pohledu Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Stěžejní částí je vymezení globální kompetence a její možnosti využití za pomoci pedagogických přístupů ve výuce společenských věd. Bakalářská práce také reaguje na přípravu pedagogů, včetně kladených nároků na učitele a školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the utilization of global competence in teaching social sciences. It follows current opportunities of its use in the area of the newly revised education framework programmes. The thesis also seals with the global competence from the perspective of the Education Policy Strategy of the Czech Republic up to 2030+. The core part of the thesis is the definition of global competence and its possibilities of use with the help of pedagogical approaches in the teaching of social sciences. The bachelor thesis responds to the preparation of teachers, including the demands made on teachers and schools.
Klíčová slova
Klíčové kompetence, globální kompetence, vzdělávání, vzdělávací programy, metody výuky, pedagogické přístupy, příprava pedagogů, nároky na pedagogy
Klíčová slova v angličtině
Key competencies, global competence, education, educational programs, teaching methods, pedagogical approaches, teachers preparation, demands on teachers
Rozsah průvodní práce
50
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá využitím globální kompetence ve výuce společenských věd. Sleduje aktuální možnosti jejího využití v oblasti nově revidovaných rámcově vzdělávacích programů. Práce se věnuje globální kompetenci i z pohledu Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Stěžejní částí je vymezení globální kompetence a její možnosti využití za pomoci pedagogických přístupů ve výuce společenských věd. Bakalářská práce také reaguje na přípravu pedagogů, včetně kladených nároků na učitele a školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the utilization of global competence in teaching social sciences. It follows current opportunities of its use in the area of the newly revised education framework programmes. The thesis also seals with the global competence from the perspective of the Education Policy Strategy of the Czech Republic up to 2030+. The core part of the thesis is the definition of global competence and its possibilities of use with the help of pedagogical approaches in the teaching of social sciences. The bachelor thesis responds to the preparation of teachers, including the demands made on teachers and schools.
Klíčová slova
Klíčové kompetence, globální kompetence, vzdělávání, vzdělávací programy, metody výuky, pedagogické přístupy, příprava pedagogů, nároky na pedagogy
Klíčová slova v angličtině
Key competencies, global competence, education, educational programs, teaching methods, pedagogical approaches, teachers preparation, demands on teachers
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce si klade za cíl využití rozvojeglobální kompetence ke zkvalitnění výuky občanské výchovy a společenských věd. Zaměřuje se na pedagogické přístupy, jež mají žákům napomáhat zvládat jejich osobní rozvoj a dovednosti, které jsou důležité pro život. Záměrem práce je také poukázat na důležitost vzdělávání budoucích a současných pedagogů, protože jejich role je při získávání znalostí a rozvoji kompetencí důležitá.
Rámcový obsah:
Systém kompetencí rozvíjených na základních a středních školách a rámcově vzdělávací programy - charakteristika jednotlivých kompetencí a možnosti jejich rozvíjení
Globální kompetence – Strategie 2030+ - rámcově vzdělávací programy a možnosti školy - nároky na pedagoga, překážky a možnosti pro žáky
Využití efektivních metod při pedagogické realizaci oborů občanské výchovy a společenských věd - Využití přínosného pedagogického postupu, který nebude působit kontraproduktivně
Význam a výzvy kvalitní přípravy budoucích i současných učitelů občanské výchovy a základů společenských věd pro výuku obou oborů
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce si klade za cíl využití rozvojeglobální kompetence ke zkvalitnění výuky občanské výchovy a společenských věd. Zaměřuje se na pedagogické přístupy, jež mají žákům napomáhat zvládat jejich osobní rozvoj a dovednosti, které jsou důležité pro život. Záměrem práce je také poukázat na důležitost vzdělávání budoucích a současných pedagogů, protože jejich role je při získávání znalostí a rozvoji kompetencí důležitá.
Rámcový obsah:
Systém kompetencí rozvíjených na základních a středních školách a rámcově vzdělávací programy - charakteristika jednotlivých kompetencí a možnosti jejich rozvíjení
Globální kompetence – Strategie 2030+ - rámcově vzdělávací programy a možnosti školy - nároky na pedagoga, překážky a možnosti pro žáky
Využití efektivních metod při pedagogické realizaci oborů občanské výchovy a společenských věd - Využití přínosného pedagogického postupu, který nebude působit kontraproduktivně
Význam a výzvy kvalitní přípravy budoucích i současných učitelů občanské výchovy a základů společenských věd pro výuku obou oborů
Seznam doporučené literatury
Belz, H., Siegrist, L. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha, Portál, 2015.
SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2013