Informace o kvalifikační práci Vzdělávání žáků z odlišného kulturního prostředí a s jinými životními podmínkami v českém primárním školství v Ústeckém kraji
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Vzdělávání žáků z odlišného kulturního prostředí a s jinými životními podmínkami v českém primárním školství v Ústeckém kraji
Hlavní téma v angličtině
Student's education from a different cultural backgrounds and with a different living conditions in the czech primary education in the Ústí nad Labem region
Název dle studenta
Vzdělávání žáků z odlišného kulturního prostředí a s jinými životními podmínkami v českém primárním školství v Ústeckém kraji
Název dle studenta v angličtině
Education of students from different cultural backgrounds and living conditions in Czech primary education in the Ústí nad Labem Region
Diplomové práce se zabývá vzděláváním žáků z odlišného kulturního prostředí či odlišnými životními podmínkami, kdy tato problematika v posledních době díky konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou nabírá jiného rozměru. Práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části je vymezeno několik důležitých pojmů jako například migrace, vzdělávání žáků cizinců či multikulturní výchova. Dále je pozornost zaměřena na neziskové organizace, které pomáhají jak samotným žákům cizincům, jejich zákonným zástupcům, či pedagogům učícím žáky cizince. Na teoretickou část navazuje část praktická, která představuje výzkum zabývající se připraveností pedagogů na vzdělávací proces žáků cizinců na české škole v Ústeckém kraji. Naším cílem bylo zjistit, do jaké míry jsou učitelé připraveni přijmout do své třídy žáka s odlišným mateřským jazykem. Všímáme si i vlivu válečného konfliktu na připravenost jednotlivých pedagogů.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the education of students from different cultural backgrounds or different living conditions, where this issue has recently taken on a different dimension due to the conflict between Russia and Ukraine. The thesis is divided into two parts. In the theoretical part, several important concepts such as migration, education of foreign students and multicultural education. Furthermore, I focus on non-profit organizations that help foreign students themselves, their legal representatives or teachers tea-ching foreign students. The theoretical part is followed by the practical part, which presents research on the preparedness of teachers for the educational process of foreign students in Czech schools in the Ústí nad Labem region. The main goal is to find out how ready teachers are to accept a student with a different mother language into their classroom. We also look at the impact of the war conflict on the readiness of individual teachers.
Klíčová slova
Žáci cizinci, učitel, multikulturní výchova, odlišný mateřský jazyk, odlišné kulturní pro-středí, vzdělávání v české primární škole
Klíčová slova v angličtině
Foreign students, teacher, multicultural education, different mother language, different cultural environment, education in a Czech primary school
Rozsah průvodní práce
65 s. (79 242 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomové práce se zabývá vzděláváním žáků z odlišného kulturního prostředí či odlišnými životními podmínkami, kdy tato problematika v posledních době díky konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou nabírá jiného rozměru. Práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části je vymezeno několik důležitých pojmů jako například migrace, vzdělávání žáků cizinců či multikulturní výchova. Dále je pozornost zaměřena na neziskové organizace, které pomáhají jak samotným žákům cizincům, jejich zákonným zástupcům, či pedagogům učícím žáky cizince. Na teoretickou část navazuje část praktická, která představuje výzkum zabývající se připraveností pedagogů na vzdělávací proces žáků cizinců na české škole v Ústeckém kraji. Naším cílem bylo zjistit, do jaké míry jsou učitelé připraveni přijmout do své třídy žáka s odlišným mateřským jazykem. Všímáme si i vlivu válečného konfliktu na připravenost jednotlivých pedagogů.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the education of students from different cultural backgrounds or different living conditions, where this issue has recently taken on a different dimension due to the conflict between Russia and Ukraine. The thesis is divided into two parts. In the theoretical part, several important concepts such as migration, education of foreign students and multicultural education. Furthermore, I focus on non-profit organizations that help foreign students themselves, their legal representatives or teachers tea-ching foreign students. The theoretical part is followed by the practical part, which presents research on the preparedness of teachers for the educational process of foreign students in Czech schools in the Ústí nad Labem region. The main goal is to find out how ready teachers are to accept a student with a different mother language into their classroom. We also look at the impact of the war conflict on the readiness of individual teachers.
Klíčová slova
Žáci cizinci, učitel, multikulturní výchova, odlišný mateřský jazyk, odlišné kulturní pro-středí, vzdělávání v české primární škole
Klíčová slova v angličtině
Foreign students, teacher, multicultural education, different mother language, different cultural environment, education in a Czech primary school
Zásady pro vypracování
1) Zpracovat kvalifikační práci v souladu s aktuální směrnicí děkana PF UJEP s názvem Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
2) Zpracovat teoretickou část práce do konkrétních kapitol a podkapitol zaměřených na začleňování a vzdělávání žaků s OMJ do primárního vzdělávání v ČR, multikulturní výchovu a specifika ukrajinské kultury.
4) Oslovit ke spolupráci na průzkumu vybrané základní školy a navázat s nimi osobní kontakt.
5) Zpracovat charakteristiku vybraných základních škol.
6) Připravit podklady pro praktickou část práce a realizovat vlastní šetření, které bude probíhat metodami pozorování, dotazníkového šetření a strukturovaného rozhovoru s pedagogy působícími ve vybraných spolupracujících ZŠ a s jejich žáky ve školních třídách.
7) Zpracovat praktickou část diplomové práce, tedy předložit a vyhodnotit získaná data, shrnout výsledky z realizovaného šetření.
8) Zobecnit získané poznatky do závěru diplomové práce a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1) Zpracovat kvalifikační práci v souladu s aktuální směrnicí děkana PF UJEP s názvem Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
2) Zpracovat teoretickou část práce do konkrétních kapitol a podkapitol zaměřených na začleňování a vzdělávání žaků s OMJ do primárního vzdělávání v ČR, multikulturní výchovu a specifika ukrajinské kultury.
4) Oslovit ke spolupráci na průzkumu vybrané základní školy a navázat s nimi osobní kontakt.
5) Zpracovat charakteristiku vybraných základních škol.
6) Připravit podklady pro praktickou část práce a realizovat vlastní šetření, které bude probíhat metodami pozorování, dotazníkového šetření a strukturovaného rozhovoru s pedagogy působícími ve vybraných spolupracujících ZŠ a s jejich žáky ve školních třídách.
7) Zpracovat praktickou část diplomové práce, tedy předložit a vyhodnotit získaná data, shrnout výsledky z realizovaného šetření.
8) Zobecnit získané poznatky do závěru diplomové práce a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
1. CÍLKOVÁ, Eva a Petra BOREŠOVÁ. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. Praha: Portál, 2007. ISBN isbn978-80-7367-238-6.
2. DOULÍK, Pavel. Vybrané základy metodologie pedagogického výzkumu: (se cvičeními). Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2016. ISBN 9788074149894.
3. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. čes. vyd. Přeložili Vladimír JŮVA a Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN isbn978-80-7315-185-0.
4. GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP, ed. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN isbn978-80-247-4368-4.
5. KOSTELECKÁ, Yvona. Žáci-cizinci v základních školách: fakta, analýzy, diagnostika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-807-2906-307.
6. MEISNEROVÁ, Irena a Zdeňka KUBÍČOVÁ. Cesty ke vzdělávání dětí ze sociokulturně odlišného prostředí. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2010. ISBN 978-80-86956-58-9.
7. RADOSTNÝ, Lukáš. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta – Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1.
1. CÍLKOVÁ, Eva a Petra BOREŠOVÁ. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. Praha: Portál, 2007. ISBN isbn978-80-7367-238-6.
2. DOULÍK, Pavel. Vybrané základy metodologie pedagogického výzkumu: (se cvičeními). Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2016. ISBN 9788074149894.
3. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. čes. vyd. Přeložili Vladimír JŮVA a Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN isbn978-80-7315-185-0.
4. GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP, ed. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN isbn978-80-247-4368-4.
5. KOSTELECKÁ, Yvona. Žáci-cizinci v základních školách: fakta, analýzy, diagnostika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-807-2906-307.
6. MEISNEROVÁ, Irena a Zdeňka KUBÍČOVÁ. Cesty ke vzdělávání dětí ze sociokulturně odlišného prostředí. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2010. ISBN 978-80-86956-58-9.
7. RADOSTNÝ, Lukáš. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta – Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1.