Tématem této diplomové práce je vzdělávání sociálních pracovníků v kontaktních centrech v Ústeckém kraji v oblasti adiktologie. Hlavním cílem této práce je zjistit, zda jsou sociální pracovníci v kontaktních centrech Ústeckého kraje vzděláváni v oblasti adiktologie. Výzkumem práce bude zjišťováno, zda je kromě vysokoškolského studia adiktologie pracovníkům této sociální služby pro výkon jejich profese s cílovou skupinou osob projevujících závislostní chování či osob závislostí ohrožených dostupné v tomto oboru i akreditované vzdělávání. Výzkumem práce bude zjišťováno, zda je nabídka takového vzdělávání pro pracovníky sociálních služeb kontaktních center v nabídce formálního vzdělávání v ČR dostatečně zastoupená a zda pracovníci kontaktních center těchto nabídek ke svému profesnímu rozvoji využívají. Teorie práce se bude opírat především o terminologii vzdělávání, sociálních služeb a kontaktních center na prvním místě a v neposlední řadě tématu závislotního chování. Ve všech výkladech se práce opírá o poznatky odborníků.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis is the education of social workers in contact centers in the Ústí Region in the field of addiction. The main goal of this work is to find out whether social workers in the contact centers of the Ústí Region are educated in the field of addiction. The research of the work will determine whether, in addition to university studies in addictionology, accredited education in this field is also available to workers of this social service for the performance of their profession with the target group of persons exhibiting addictive behavior or persons at risk of addiction. The research of the work will determine whether the offer of such education for social service workers of contact centers is sufficiently represented in the offer of formal education in the Czech Republic and whether the workers of contact centers use these offers for their professional development. The theory of the work will be based primarily on the terminology of education, social services and contact centers in the first place and last but not least the topic of addictive behavior. In all interpretations, the work is based on the knowledge of experts.
Klíčová slova
Sociální služby, adiktologie, závislostní chování, kontaktní centra, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Social services, addiction, addictive behavior, contact centers, education
Rozsah průvodní práce
64
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této diplomové práce je vzdělávání sociálních pracovníků v kontaktních centrech v Ústeckém kraji v oblasti adiktologie. Hlavním cílem této práce je zjistit, zda jsou sociální pracovníci v kontaktních centrech Ústeckého kraje vzděláváni v oblasti adiktologie. Výzkumem práce bude zjišťováno, zda je kromě vysokoškolského studia adiktologie pracovníkům této sociální služby pro výkon jejich profese s cílovou skupinou osob projevujících závislostní chování či osob závislostí ohrožených dostupné v tomto oboru i akreditované vzdělávání. Výzkumem práce bude zjišťováno, zda je nabídka takového vzdělávání pro pracovníky sociálních služeb kontaktních center v nabídce formálního vzdělávání v ČR dostatečně zastoupená a zda pracovníci kontaktních center těchto nabídek ke svému profesnímu rozvoji využívají. Teorie práce se bude opírat především o terminologii vzdělávání, sociálních služeb a kontaktních center na prvním místě a v neposlední řadě tématu závislotního chování. Ve všech výkladech se práce opírá o poznatky odborníků.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis is the education of social workers in contact centers in the Ústí Region in the field of addiction. The main goal of this work is to find out whether social workers in the contact centers of the Ústí Region are educated in the field of addiction. The research of the work will determine whether, in addition to university studies in addictionology, accredited education in this field is also available to workers of this social service for the performance of their profession with the target group of persons exhibiting addictive behavior or persons at risk of addiction. The research of the work will determine whether the offer of such education for social service workers of contact centers is sufficiently represented in the offer of formal education in the Czech Republic and whether the workers of contact centers use these offers for their professional development. The theory of the work will be based primarily on the terminology of education, social services and contact centers in the first place and last but not least the topic of addictive behavior. In all interpretations, the work is based on the knowledge of experts.
Klíčová slova
Sociální služby, adiktologie, závislostní chování, kontaktní centra, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Social services, addiction, addictive behavior, contact centers, education
Zásady pro vypracování
Autor se ve své diplomové práci bude zbývat vzděláváním sociálních pracovníků v kontaktních centrech v Ústeckém kraji v oblasti adiktologie. Hlavním cílem této práce je zjistit, zda jsou sociální pracovníci v kontaktních centrech vzděláváni v oblasti adiktologie. Autor ve své diplomové práci bude dále zjišťovat, zda je dostupné akreditované vzdělávání v ČR v oblasti adiktologie pro výkon jejich profese s cílovou skupinou osob projevujících závislostní chování či závislostí ohrožených, dostačující.
V teoretické části budou vymezeny pojmy vzdělávání, adiktologie, sociální služby a kontaktní centra. Dále budou v teoretické části vymezeny pojmy závislost a závislostní chování. Autor se v teoretické části zaměří především na vzdělávání v oboru adiktologie, na kterou bude v praktické části práce kladen důraz.
Cílovou skupinu budou tvořit pracovníci kontaktních center v Ústeckém kraji a to v pozici pracovníků v sociálních službách a sociálních pracovníků. Šetření a zpracování 20 polostrukturovaných rozhovorů bude probíhat v kontaktních centrech v Kadani, Chomutově, Žatci, Mostě, Teplicích, Ústí nad Labem, Děčíně a Rumburku. Cílem bude prostřednictvím stanoveného výzkumného nástroje zjistit, zda jsou pracovníci v kontaktních centrech vzděláváni v oblasti adiktologie, a pokud ano, pak zmapovat, zda je pro výkon jejich profese dostupné akreditované vzdělávání ve formě vzdělávacích kurzů dostačující.
Výsledky šetření budou využitelné nejen v praxi pro pracovníky v přímé péči v kontaktních centrech, ale i pro jejich zřizovatele, poskytovatele vzdělávacích programů a v neposlední řadě pro jejich donátory vzhledem k finančním nákladům s poskytovaným vzděláváním spojených.
Zásady pro vypracování
Autor se ve své diplomové práci bude zbývat vzděláváním sociálních pracovníků v kontaktních centrech v Ústeckém kraji v oblasti adiktologie. Hlavním cílem této práce je zjistit, zda jsou sociální pracovníci v kontaktních centrech vzděláváni v oblasti adiktologie. Autor ve své diplomové práci bude dále zjišťovat, zda je dostupné akreditované vzdělávání v ČR v oblasti adiktologie pro výkon jejich profese s cílovou skupinou osob projevujících závislostní chování či závislostí ohrožených, dostačující.
V teoretické části budou vymezeny pojmy vzdělávání, adiktologie, sociální služby a kontaktní centra. Dále budou v teoretické části vymezeny pojmy závislost a závislostní chování. Autor se v teoretické části zaměří především na vzdělávání v oboru adiktologie, na kterou bude v praktické části práce kladen důraz.
Cílovou skupinu budou tvořit pracovníci kontaktních center v Ústeckém kraji a to v pozici pracovníků v sociálních službách a sociálních pracovníků. Šetření a zpracování 20 polostrukturovaných rozhovorů bude probíhat v kontaktních centrech v Kadani, Chomutově, Žatci, Mostě, Teplicích, Ústí nad Labem, Děčíně a Rumburku. Cílem bude prostřednictvím stanoveného výzkumného nástroje zjistit, zda jsou pracovníci v kontaktních centrech vzděláváni v oblasti adiktologie, a pokud ano, pak zmapovat, zda je pro výkon jejich profese dostupné akreditované vzdělávání ve formě vzdělávacích kurzů dostačující.
Výsledky šetření budou využitelné nejen v praxi pro pracovníky v přímé péči v kontaktních centrech, ale i pro jejich zřizovatele, poskytovatele vzdělávacích programů a v neposlední řadě pro jejich donátory vzhledem k finančním nákladům s poskytovaným vzděláváním spojených.
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, Jan. Aktuální problémy vzdělávání a rozvoje zaměstnanců v organizacích. 1. vyd. Praha: Univerzita J. A. Komenského. 2015. 200 s. ISBN 978-80-7452-113-3.
BRNULA, Peter. Sociálna práca. Dejiny, teórie a metódy. Bratislava: Iris. 2013. 264 s. ISBN 978-80-892-3877-4.
PALENČÁROVÁ, Jana. ŠEBESTA, Karel. Aktivní naslouchání při vyučování: rozvíjení komunikačních dovedností na 1 stupni ZŠ. 1. vyd. Praha: Portál. 2006. 104 s. ISBN 80-7367-101-8.
PETTY, Geoff. Moderní vyučování. 6. vyd. Praha: Portál. 2013. 568 s. ISBN 978-80-262-0367-4.
PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 2. vyd. Praha: Grada. 2014. 336 s. ISBN 978-80-247-4806-1.
PRŮCHA, Jan. VETEŠKA, Jaroslav. Andragogický slovník. Praha: Grada. 2012. 294 s. ISBN 978-80-247-3960-1.
KELLER, Jan. TVRDÝ, Lubor. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. 1. vyd. Praha: Slon. 2008. 184 s. ISBN 978-80-86429-78-6.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. 3. vyd. Praha: Portál. 2003. 272 s. ISBN 978-80-262-1154-9.
MATOUŠEK, Oldřich. KOLÁČKOVÁ, Jana. KODYMOVÁ, Pavla. Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. 2. vyd. Praha: Portál. 2010. 352 s. ISBN 978-80-7367-818-0.
TRHLÍKOVÁ, Jana; ÚLOVCOVÁ, Hana; VOJTĚCH Jiří. Sociální aspekty nezaměstnanosti mladých lidí s nízkou úrovní vzdělání: šetření mladistvých, kteří jsou po ukončení základní školy evidováni jako uchazeči o zaměstnání na úřadech práce ČR. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání. 2006.65 s. ISBN 80-85118-98-X.
VASKA, Ladislav. Teoretické aspekty supervízie začínajúcich sociálnych pracovníkov. Bratislava: Iris. 2012. 176 s. ISBN 978-80-892-3870-5.
VETEŠKA, Jaroslav., TURECKIOVÁ, Michaela. Kompetence ve vzdělávání. 1. vyd. Praha: Grada. 2008. 160 s. ISBN 978-80-247-1770-8.
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, Jan. Aktuální problémy vzdělávání a rozvoje zaměstnanců v organizacích. 1. vyd. Praha: Univerzita J. A. Komenského. 2015. 200 s. ISBN 978-80-7452-113-3.
BRNULA, Peter. Sociálna práca. Dejiny, teórie a metódy. Bratislava: Iris. 2013. 264 s. ISBN 978-80-892-3877-4.
PALENČÁROVÁ, Jana. ŠEBESTA, Karel. Aktivní naslouchání při vyučování: rozvíjení komunikačních dovedností na 1 stupni ZŠ. 1. vyd. Praha: Portál. 2006. 104 s. ISBN 80-7367-101-8.
PETTY, Geoff. Moderní vyučování. 6. vyd. Praha: Portál. 2013. 568 s. ISBN 978-80-262-0367-4.
PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 2. vyd. Praha: Grada. 2014. 336 s. ISBN 978-80-247-4806-1.
PRŮCHA, Jan. VETEŠKA, Jaroslav. Andragogický slovník. Praha: Grada. 2012. 294 s. ISBN 978-80-247-3960-1.
KELLER, Jan. TVRDÝ, Lubor. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. 1. vyd. Praha: Slon. 2008. 184 s. ISBN 978-80-86429-78-6.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. 3. vyd. Praha: Portál. 2003. 272 s. ISBN 978-80-262-1154-9.
MATOUŠEK, Oldřich. KOLÁČKOVÁ, Jana. KODYMOVÁ, Pavla. Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. 2. vyd. Praha: Portál. 2010. 352 s. ISBN 978-80-7367-818-0.
TRHLÍKOVÁ, Jana; ÚLOVCOVÁ, Hana; VOJTĚCH Jiří. Sociální aspekty nezaměstnanosti mladých lidí s nízkou úrovní vzdělání: šetření mladistvých, kteří jsou po ukončení základní školy evidováni jako uchazeči o zaměstnání na úřadech práce ČR. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání. 2006.65 s. ISBN 80-85118-98-X.
VASKA, Ladislav. Teoretické aspekty supervízie začínajúcich sociálnych pracovníkov. Bratislava: Iris. 2012. 176 s. ISBN 978-80-892-3870-5.
VETEŠKA, Jaroslav., TURECKIOVÁ, Michaela. Kompetence ve vzdělávání. 1. vyd. Praha: Grada. 2008. 160 s. ISBN 978-80-247-1770-8.
Přílohy volně vložené
1x CD ROM - zvukový záznam rozhovorů s respondenty výzkumu.