Bakalářská práce je zaměřena na práva dětí z jejich pohledu. Zda znají dokument Úmluva o právech dítěte a jestli jsou z jejich pohledu dětská práva dodržována. V teoretické části se chci zaměřit na historii dětských práv a jak se dětská práva vyvíjela až do současnosti. Chtěla bych identifikovat dokumenty, které v současnosti existují. V praktické části budu zjišťovat znalost žáků ze základní školy o Úmluvě o právech dítěte a zda vědí, na koho by se obrátili, v případě, že by došlo k porušení jejich práv. Práce bude také směřované na pedagogické pracovníky, u kterých budu zjišťovat, zda znají dokument Úmluva o právech dítěte a jestli ho dodržují. Dále jakou formou vyučují látku zaměřenou na dětská práva, pokud vůbec takovou látku vyučují nebo zda je obsažena ve studijním programu. Cílem práce je informovat o problematice práv dětí, seznámit s její historií i současností, představit Úmluvu o právech dítěte a zjistit, jak jsou práva dítěte dodržována.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the rights of children from their perspective. Whether they know the document Convention on the Rights of the Child and whether children's rights are respected from their point of view. In the theoretical part, I want to focus on the history of children's rights and how children's rights have evolved until today. I would like to identify the documents that currently exist. In the practical part, I will investigate the knowledge of primary school pupils about the Convention on the Rights of the Child and whether they know who they would turn to if their rights were violated. The work will also be directed at teaching staff, who I will be surveying to find out if they are aware of the Convention on the Rights of the Child document and if they comply with it. Furthermore, in what form do they teach the substance focused on children's rights, if at all, or whether it is included in the curriculum. The aim of the work is to inform about the issue of children's rights, to introduce its history and present, to introduce the Convention on the Rights of the Child and to find out how children's rights are respected.
Klíčová slova
Dítě, práva dítěte, ochrana práv dítěte, syndrom CAN, sociálně právní ochrana, historie dětství
Klíčová slova v angličtině
Child, Children's rights, Protection of children's rights, CAN syndrome, social and legal protection, history of childhood
Rozsah průvodní práce
51 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na práva dětí z jejich pohledu. Zda znají dokument Úmluva o právech dítěte a jestli jsou z jejich pohledu dětská práva dodržována. V teoretické části se chci zaměřit na historii dětských práv a jak se dětská práva vyvíjela až do současnosti. Chtěla bych identifikovat dokumenty, které v současnosti existují. V praktické části budu zjišťovat znalost žáků ze základní školy o Úmluvě o právech dítěte a zda vědí, na koho by se obrátili, v případě, že by došlo k porušení jejich práv. Práce bude také směřované na pedagogické pracovníky, u kterých budu zjišťovat, zda znají dokument Úmluva o právech dítěte a jestli ho dodržují. Dále jakou formou vyučují látku zaměřenou na dětská práva, pokud vůbec takovou látku vyučují nebo zda je obsažena ve studijním programu. Cílem práce je informovat o problematice práv dětí, seznámit s její historií i současností, představit Úmluvu o právech dítěte a zjistit, jak jsou práva dítěte dodržována.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the rights of children from their perspective. Whether they know the document Convention on the Rights of the Child and whether children's rights are respected from their point of view. In the theoretical part, I want to focus on the history of children's rights and how children's rights have evolved until today. I would like to identify the documents that currently exist. In the practical part, I will investigate the knowledge of primary school pupils about the Convention on the Rights of the Child and whether they know who they would turn to if their rights were violated. The work will also be directed at teaching staff, who I will be surveying to find out if they are aware of the Convention on the Rights of the Child document and if they comply with it. Furthermore, in what form do they teach the substance focused on children's rights, if at all, or whether it is included in the curriculum. The aim of the work is to inform about the issue of children's rights, to introduce its history and present, to introduce the Convention on the Rights of the Child and to find out how children's rights are respected.
Klíčová slova
Dítě, práva dítěte, ochrana práv dítěte, syndrom CAN, sociálně právní ochrana, historie dětství
Klíčová slova v angličtině
Child, Children's rights, Protection of children's rights, CAN syndrome, social and legal protection, history of childhood
Zásady pro vypracování
Zásady:
1. Rešerše odborné literatury a dalších zdrojů
2. Analýza dokumentů se zaměřením na dětská práva
3. Analýza přístupu vybrané školy a učitele
4. Analýza recepce vybranou žákovskou skupinou
Anotace:
Bakalářská práce je zaměřena na práva dětí z jejich pohledu. Zda znají dokument Úmluva o právech dítěte a jestli jsou z jejich pohledu dětská práva dodržována. V teoretické části se chci zaměřit na historii dětských práv a jak se dětská práva vyvíjela až do současnosti. Chtěla bych identifikovat dokumenty, které v současnosti existují. V praktické části budu zjišťovat znalost žáků ze základní školy o Úmluvě o právech dítěte a zda vědí, na koho by se obrátili, v případě, že by došlo k porušení jejich práv. Práce bude také směřovaná na pedagogické pracovníky, u kterých budu zjišťovat, zda znají dokument Úmluva o právech dítěte a jestli ho dodržují. Dále jakou formou vyučují látku zaměřenou na dětská práva, pokud vůbec takovou látku vyučují nebo zda je obsažena ve studijním programu. Cílem práce je informovat o problematice práv dětí, seznámit s její historií i současností, představit Úmluvu o právech dítěte a zjistit, jak jsou práva dítěte dodržována.
Zásady pro vypracování
Zásady:
1. Rešerše odborné literatury a dalších zdrojů
2. Analýza dokumentů se zaměřením na dětská práva
3. Analýza přístupu vybrané školy a učitele
4. Analýza recepce vybranou žákovskou skupinou
Anotace:
Bakalářská práce je zaměřena na práva dětí z jejich pohledu. Zda znají dokument Úmluva o právech dítěte a jestli jsou z jejich pohledu dětská práva dodržována. V teoretické části se chci zaměřit na historii dětských práv a jak se dětská práva vyvíjela až do současnosti. Chtěla bych identifikovat dokumenty, které v současnosti existují. V praktické části budu zjišťovat znalost žáků ze základní školy o Úmluvě o právech dítěte a zda vědí, na koho by se obrátili, v případě, že by došlo k porušení jejich práv. Práce bude také směřovaná na pedagogické pracovníky, u kterých budu zjišťovat, zda znají dokument Úmluva o právech dítěte a jestli ho dodržují. Dále jakou formou vyučují látku zaměřenou na dětská práva, pokud vůbec takovou látku vyučují nebo zda je obsažena ve studijním programu. Cílem práce je informovat o problematice práv dětí, seznámit s její historií i současností, představit Úmluvu o právech dítěte a zjistit, jak jsou práva dítěte dodržována.
Seznam doporučené literatury
Aškenazy L., Křik In: Hamzová M., Kodým M., Kremličková M., Práva a povinnosti našich dětí, Praha: Victoria Publishing, 1995
Bechyňová V., et. al. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém,PRAHA: IREAS, 2007
David R., Práva dítěte: Úmluva o právech dítěte a její charakteristika: mezinárodní ochrana práv dítěte a některé další dokumenty: Rodina a základy rodinného života, Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1999
Matějček Z., Co dětí nejvíc potřebují, Praha: Portál, 2007
Matějček Z., Rodiče a děti, Avicenum, 1996
Motejl O., Černá I., Panovská K., Matyášová P., Rodina a dítě, Brno, 2007
Pollachová T., Úmluva o právech dítěte, Ostrava: Aries, 1993
Sobotková I., Psychologie rodiny, Praha: Portál, 2012
Ševčík D., Špatenková N., Domácí násilí: kontext dynamika a intervence, Praha: Portál, 2011
Špaňhelová I., Průvodce dětským světem, Praha: Grada Publishing, a.s., 2008
Uhlíková P., Rodiče a rodina v životě dítěte
Seznam doporučené literatury
Aškenazy L., Křik In: Hamzová M., Kodým M., Kremličková M., Práva a povinnosti našich dětí, Praha: Victoria Publishing, 1995
Bechyňová V., et. al. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém,PRAHA: IREAS, 2007
David R., Práva dítěte: Úmluva o právech dítěte a její charakteristika: mezinárodní ochrana práv dítěte a některé další dokumenty: Rodina a základy rodinného života, Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1999
Matějček Z., Co dětí nejvíc potřebují, Praha: Portál, 2007
Matějček Z., Rodiče a děti, Avicenum, 1996
Motejl O., Černá I., Panovská K., Matyášová P., Rodina a dítě, Brno, 2007
Pollachová T., Úmluva o právech dítěte, Ostrava: Aries, 1993
Sobotková I., Psychologie rodiny, Praha: Portál, 2012
Ševčík D., Špatenková N., Domácí násilí: kontext dynamika a intervence, Praha: Portál, 2011
Špaňhelová I., Průvodce dětským světem, Praha: Grada Publishing, a.s., 2008