Tématem bakalářské práce je vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách a vliv migrace na vzdělávání žáků. Pro snadnější pochopení a orientaci v tématu je v počátku věnován prostor etnickým odlišnostem Romů, jejich jazyku a zvykům.
Práce se podrobněji zabývá historií Romů, jejich usazováním, migrací a následnou sociální exkluzí. Zabývá se dále sociálně vyloučenými lokalitami a přibližuje vzdělávání v těchto lokalitách. Jako příklad uvádí základní školu v Obrnicích v okrese Most. Popisuje pomoc této škole v sociální oblasti, kdy se zapojují nízkoprahová centra působící v obci, sociální asistenti a další organizace.
Cílem této práce bylo přiblížit, jaký vliv má prostředí vyloučených lokalit na vzdělávání žáků a které organizace mohou být ve vzdělávání školám nápomocny.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor's thesis is the education in some socially excluded locations and the influence of migration on the education of pupils. For easier understanding and orientation in the topic the beginning of the thesis is devoted to the ethnic differences of the Roma, their language and customs.
The thesis deals in more detail with the history of the Roma, their settlement, migration and subsequent social exclusion. It also deals with some socially excluded locations and approaches education in these locations. I give as an example the elementary school in Obrnice village in the Most district. The thesis describes help for this school in the social area, when low-threshold centers operating in the village, social assistants and the other organizations are involved.
The aim of my thesis was to describe the influence of the environment of excluded locations on the education of pupils and which organizations can be helpful in school education.
Klíčová slova
Romové, sociální exkluze, integrace, migrace, vzdělávání, etnicita
Klíčová slova v angličtině
The Roma, social exclusion, integration, migration, education, ethnicity
Rozsah průvodní práce
58
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách a vliv migrace na vzdělávání žáků. Pro snadnější pochopení a orientaci v tématu je v počátku věnován prostor etnickým odlišnostem Romů, jejich jazyku a zvykům.
Práce se podrobněji zabývá historií Romů, jejich usazováním, migrací a následnou sociální exkluzí. Zabývá se dále sociálně vyloučenými lokalitami a přibližuje vzdělávání v těchto lokalitách. Jako příklad uvádí základní školu v Obrnicích v okrese Most. Popisuje pomoc této škole v sociální oblasti, kdy se zapojují nízkoprahová centra působící v obci, sociální asistenti a další organizace.
Cílem této práce bylo přiblížit, jaký vliv má prostředí vyloučených lokalit na vzdělávání žáků a které organizace mohou být ve vzdělávání školám nápomocny.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor's thesis is the education in some socially excluded locations and the influence of migration on the education of pupils. For easier understanding and orientation in the topic the beginning of the thesis is devoted to the ethnic differences of the Roma, their language and customs.
The thesis deals in more detail with the history of the Roma, their settlement, migration and subsequent social exclusion. It also deals with some socially excluded locations and approaches education in these locations. I give as an example the elementary school in Obrnice village in the Most district. The thesis describes help for this school in the social area, when low-threshold centers operating in the village, social assistants and the other organizations are involved.
The aim of my thesis was to describe the influence of the environment of excluded locations on the education of pupils and which organizations can be helpful in school education.
Klíčová slova
Romové, sociální exkluze, integrace, migrace, vzdělávání, etnicita
Klíčová slova v angličtině
The Roma, social exclusion, integration, migration, education, ethnicity
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá vzděláváním žáků v sociálně vyloučených lokalitách a vlivem migrace romských žáků na vzdělávání. Sleduje úroveň vzdělávání žáků z těchto lokalit. Zabývá se vlivem migrace na vzdělávání v rámci Ústeckého kraje i zahraničí. Zkoumán bude vliv prostředí, ve kterém děti žijí, dále zdali a jaký vliv mají na jejich prospěch asistenti pedagoga, sociální pomoc, nízkoprahová zařízení a v neposlední řadě rodina, ve které vyrůstají.
Nástin obsahu:
1. Historie Romů
2. Romové jako etnická skupina
3. Specifika romské výchovy
4. Asistenti pedagoga a jejich vliv na vzdělávání, romský asistent
5. Migrace Romů a její vliv na vzdělávání
6. Sociálně vyloučené lokality v české republice
7. Centra sociálních služeb
8. Vzdělávání a prospěch žáků školy umístěné v sociálně vyloučené lokalitě
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá vzděláváním žáků v sociálně vyloučených lokalitách a vlivem migrace romských žáků na vzdělávání. Sleduje úroveň vzdělávání žáků z těchto lokalit. Zabývá se vlivem migrace na vzdělávání v rámci Ústeckého kraje i zahraničí. Zkoumán bude vliv prostředí, ve kterém děti žijí, dále zdali a jaký vliv mají na jejich prospěch asistenti pedagoga, sociální pomoc, nízkoprahová zařízení a v neposlední řadě rodina, ve které vyrůstají.
Nástin obsahu:
1. Historie Romů
2. Romové jako etnická skupina
3. Specifika romské výchovy
4. Asistenti pedagoga a jejich vliv na vzdělávání, romský asistent
5. Migrace Romů a její vliv na vzdělávání
6. Sociálně vyloučené lokality v české republice
7. Centra sociálních služeb
8. Vzdělávání a prospěch žáků školy umístěné v sociálně vyloučené lokalitě
Seznam doporučené literatury
NAVRÁTIL, Pavel a kolektiv. Romové v české společnosti. Vyd.1.,Praha: Portál 2003
KALEJA, Martin. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava: Pedagogická fakulta 2011
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. Vyd. 2,Praha: Grada Publishing 2001