Diplomová práce se zabývá rizikovým chováním žáků druhého stupně základních škol. Práce se dělí na dvě části, na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části této práce definujeme období dospívání z pohledu tělesného, psychického a sociálního vývoje. Uvedeme rizikové faktory zvyšující pravděpodobnost zapojení adolescentů do rizikového chování, včetně specifika takzvaných sociálně vyloučených lokalit a vybrané typy rizikového chování. Mezi vybrané typy rizikového chování ve starším školním věku řadíme nadužívání návykových látek, netolismus, projevy v psychosociální oblasti, jako je agresivní chování, a posledním hlavním okruhem je rizikové sexuální chování. Závěrem teoretické části se budeme zabývat primární prevencí rizikového chování. Empirická část je zaměřena na popis kvantitativně orientovaného výzkumného šetření. Výstupem práce bude zmapování rizikového chování a výsledky výzkumu budou využity jako podklad pro doporučení preventivních programů směrem k jednotlivým školám.
Anotace v angličtině
We will introduce risk factors increasing the likelihood of adolescents engaging in risky behavior, including the specifics of so-called socially excluded locations and selected types of risky behavior. Among the selected types of risky behavior in older school age, we include overuse of addictive substances, netholism, manifestations in the psychosocial field, such as aggressive behavior, and the last main area is risky sexual behavior. At the end of the theoretical part we will deal with the primary prevention of risky behavior. The empirical part is focused on description quantitatively oriented research investigation. The output of the work will be mapping risk behavior and research results will be used as a basis for recommendations preventive programs towards individual schools.
Diplomová práce se zabývá rizikovým chováním žáků druhého stupně základních škol. Práce se dělí na dvě části, na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části této práce definujeme období dospívání z pohledu tělesného, psychického a sociálního vývoje. Uvedeme rizikové faktory zvyšující pravděpodobnost zapojení adolescentů do rizikového chování, včetně specifika takzvaných sociálně vyloučených lokalit a vybrané typy rizikového chování. Mezi vybrané typy rizikového chování ve starším školním věku řadíme nadužívání návykových látek, netolismus, projevy v psychosociální oblasti, jako je agresivní chování, a posledním hlavním okruhem je rizikové sexuální chování. Závěrem teoretické části se budeme zabývat primární prevencí rizikového chování. Empirická část je zaměřena na popis kvantitativně orientovaného výzkumného šetření. Výstupem práce bude zmapování rizikového chování a výsledky výzkumu budou využity jako podklad pro doporučení preventivních programů směrem k jednotlivým školám.
Anotace v angličtině
We will introduce risk factors increasing the likelihood of adolescents engaging in risky behavior, including the specifics of so-called socially excluded locations and selected types of risky behavior. Among the selected types of risky behavior in older school age, we include overuse of addictive substances, netholism, manifestations in the psychosocial field, such as aggressive behavior, and the last main area is risky sexual behavior. At the end of the theoretical part we will deal with the primary prevention of risky behavior. The empirical part is focused on description quantitatively oriented research investigation. The output of the work will be mapping risk behavior and research results will be used as a basis for recommendations preventive programs towards individual schools.
Diplomová práce je orientována na analýzu vybraných projevů rizikového chování v prostředí základních škol. Teoretická část práce charakterizuje sociální, psychologické a biologické charakteristiky staršího školního věku a prezentuje vybrané projevy rizikového chování se zaměřením na závislostní chování (adiktologie), sexuální rizikové chování, šikanu a extrémní projevy agrese. Práce představuje i specifika sociálně vyloučených lokalit a možnosti prevence. Empirická část práce má charakter kvantitativního výzkumu, který probíhá vlastním šetřením za pomoci techniky dotazníku vlastní konstrukce a předpokládaným počtem 200 respondentů. Výzkumný vzorek je tvořen žáky druhého stupně ve vybraných základních školách v Mostě, Litvínově a v sociálně vyloučených lokalitách v Janově a Chanově. Výstupem práce jsou doporučení a návrhy pro možné zefektivnění preventivních opatření ve zkoumané oblasti.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je orientována na analýzu vybraných projevů rizikového chování v prostředí základních škol. Teoretická část práce charakterizuje sociální, psychologické a biologické charakteristiky staršího školního věku a prezentuje vybrané projevy rizikového chování se zaměřením na závislostní chování (adiktologie), sexuální rizikové chování, šikanu a extrémní projevy agrese. Práce představuje i specifika sociálně vyloučených lokalit a možnosti prevence. Empirická část práce má charakter kvantitativního výzkumu, který probíhá vlastním šetřením za pomoci techniky dotazníku vlastní konstrukce a předpokládaným počtem 200 respondentů. Výzkumný vzorek je tvořen žáky druhého stupně ve vybraných základních školách v Mostě, Litvínově a v sociálně vyloučených lokalitách v Janově a Chanově. Výstupem práce jsou doporučení a návrhy pro možné zefektivnění preventivních opatření ve zkoumané oblasti.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. 231 s. Psyché. ISBN 978-80-247-5046-0.
JEDLIČKA, Richard et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Vyd. 1. Praha: Themis, 2004. 478 s. ISBN 80-7312-038-0.
KABÍČEK, Pavel a kol. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Vyd. 1. Praha: Triton, 2014. 343 s. ISBN 978-80-7387-793-4.
MATOUŠEK, Oldřich a MATOUŠKOVÁ, Andrea. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7367-825-8.
MIOVSKÝ, Michal a kol. Prevence rizikového chování ve školství. Druhé, přepracované a doplněné vydání. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze, 2015. 328 stran. Monografie. ISBN 978-80-7422-391-4.
NAVRÁTIL, Stanislav a MATTIOLI, Jan. Problémové chování dětí a mládeže: [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 120 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3672-3.
POKORNÁ, Věra. Poruchy chování u dětí a jejich náprava. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1992. 68 s. ISBN 80-7066-600-5.
SOBOTKOVÁ, Veronika a kol. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 147 s. Psyché. ISBN 978-80-247-4042-3.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. 575 s. ISBN 978-80-262-0714-6.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. 231 s. Psyché. ISBN 978-80-247-5046-0.
JEDLIČKA, Richard et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Vyd. 1. Praha: Themis, 2004. 478 s. ISBN 80-7312-038-0.
KABÍČEK, Pavel a kol. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Vyd. 1. Praha: Triton, 2014. 343 s. ISBN 978-80-7387-793-4.
MATOUŠEK, Oldřich a MATOUŠKOVÁ, Andrea. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7367-825-8.
MIOVSKÝ, Michal a kol. Prevence rizikového chování ve školství. Druhé, přepracované a doplněné vydání. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze, 2015. 328 stran. Monografie. ISBN 978-80-7422-391-4.
NAVRÁTIL, Stanislav a MATTIOLI, Jan. Problémové chování dětí a mládeže: [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 120 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3672-3.