Anotace
Cílem práce je analyzovat osobnostní předpoklady vybrané skupiny prarodičů, konkrétně babiček (pěstounek), které spolupracují se střediskem výchovné péče v oblasti řešení problémového chování dětí a adolescentů ve své péči. Pozornost je věnována historii dítěte a jeho rodiny v době před i po umístění do péče prarodičů, příčinám vzniku pěstounské péče, rozdílu mezi klasickou a příbuzenskou péčí. Dále se práce věnuje vzniku, příčinám a možnostem nápravy poruchy chování dětí a adolescentů z perspektivy prarodičů, jakožto i samotnému období seniorského věku. Empirická část zahrnuje výsledky zkoumání prostřednictvím polostrukturovaného interview a obsahové analýzy textu.
Anotace v angličtině
Abstract
The aim of the thesis is to analyze the personality traits of a selected group of grandparents, specifically grandmothers (foster mothers), who cooperate with the Center for Educational Care in the field of solving problem behavior of children and adolescents in their care. Attention is paid to the history of the child and his/her family in the period before and after placement in the care of grandparents, the causes of foster care, the difference between classical and kinship care. Furthermore, the thesis deals with the origin, causes and possibilities of correcting the behavior disorder of children and adolescents from the perspective of grandparents, as well as the period of senior age itself. The empirical part includes the results of the research through a semi-structured interview and content analysis of the text.
Klíčová slova
rodina, pěstounská péče, poruchy chování, období seniorského věku, středisko výchovné péče
Klíčová slova v angličtině
family, foster care, behavioural disorders, senior age, educational care centr
Rozsah průvodní práce
71 s. (120 647)
Jazyk
CZ
Anotace
Anotace
Cílem práce je analyzovat osobnostní předpoklady vybrané skupiny prarodičů, konkrétně babiček (pěstounek), které spolupracují se střediskem výchovné péče v oblasti řešení problémového chování dětí a adolescentů ve své péči. Pozornost je věnována historii dítěte a jeho rodiny v době před i po umístění do péče prarodičů, příčinám vzniku pěstounské péče, rozdílu mezi klasickou a příbuzenskou péčí. Dále se práce věnuje vzniku, příčinám a možnostem nápravy poruchy chování dětí a adolescentů z perspektivy prarodičů, jakožto i samotnému období seniorského věku. Empirická část zahrnuje výsledky zkoumání prostřednictvím polostrukturovaného interview a obsahové analýzy textu.
Anotace v angličtině
Abstract
The aim of the thesis is to analyze the personality traits of a selected group of grandparents, specifically grandmothers (foster mothers), who cooperate with the Center for Educational Care in the field of solving problem behavior of children and adolescents in their care. Attention is paid to the history of the child and his/her family in the period before and after placement in the care of grandparents, the causes of foster care, the difference between classical and kinship care. Furthermore, the thesis deals with the origin, causes and possibilities of correcting the behavior disorder of children and adolescents from the perspective of grandparents, as well as the period of senior age itself. The empirical part includes the results of the research through a semi-structured interview and content analysis of the text.
Klíčová slova
rodina, pěstounská péče, poruchy chování, období seniorského věku, středisko výchovné péče
Klíčová slova v angličtině
family, foster care, behavioural disorders, senior age, educational care centr
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude analyzovat osobnostní předpoklady vybrané skupiny prarodičů, konkrétně babiček (pěstounek), které spolupracují se střediskem výchovné péče v oblasti řešení problémového chování dětí a adolescentů ve své péči. Pozornost bude věnována historii dítěte a jeho rodiny v době před i po umístění do péče prarodičů, příčinám vzniku pěstounské péče, rozdílu mezi klasickou a příbuzenskou péčí. Dále se práce bude věnovat vzniku, příčinám a možnostem nápravy poruchy chování dětí a adolescentů z perspektivy prarodičů, jakožto i samotnému období seniorského věku. Empirická část bude zahrnovat výsledky zkoumání prostřednictvím polostrukturovaného interview a obsahové analýzy.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude analyzovat osobnostní předpoklady vybrané skupiny prarodičů, konkrétně babiček (pěstounek), které spolupracují se střediskem výchovné péče v oblasti řešení problémového chování dětí a adolescentů ve své péči. Pozornost bude věnována historii dítěte a jeho rodiny v době před i po umístění do péče prarodičů, příčinám vzniku pěstounské péče, rozdílu mezi klasickou a příbuzenskou péčí. Dále se práce bude věnovat vzniku, příčinám a možnostem nápravy poruchy chování dětí a adolescentů z perspektivy prarodičů, jakožto i samotnému období seniorského věku. Empirická část bude zahrnovat výsledky zkoumání prostřednictvím polostrukturovaného interview a obsahové analýzy.
Seznam doporučené literatury
Backhouse, J., & Graham, A. (2012). Grandparents raising grandchildren: Negotiating the complexities of role-identity conflict. Child and Family Social Work, 17(3), 306–315. https://doi.org/10.1111/j.1365-2206.2011.00781.x
CESARI LUSSO, V. Prarodiče, rodiče a vnoučata: o emočních, vztahových a komunikačních úskalích. Praha: Portál, 2011, ISBN 978-80-262-0003-1.
HUTYROVÁ, M. Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. Praha: Portál, 2019, ISBN 978-80-262-1523-3.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-2471-284-0.
LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. 4. Praha: Karolinum, 2011 ISBN 978-80-246-1983-5.
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. 3. Praha: Stanislav Juhaňák – Triton, 2020 ISBN 978-80-7553-842-0.
ŘÍČAN, P. Cesta životem. 3. Praha: Portál, 2006 ISBN 978-80-262-0772-6.
SVOBODA M.,HUMPOLÍČEK, P., ŠNOREK, V. Psychodiagnostika dospělých. 1. Praha: Portál. 2013. ISBN 978-80-262-0363-6.
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. 1. Praha: Portál, 2014 ISBN 978-80-262-0696-5.
VOSTRÝ, M., VETEŠKA, J. et al. Kognitivní rehabilitace seniorů: psychosociální a edukační souvislosti Praha: Grada. 2021. ISBN 978-80-271-2866-2.
Seznam doporučené literatury
Backhouse, J., & Graham, A. (2012). Grandparents raising grandchildren: Negotiating the complexities of role-identity conflict. Child and Family Social Work, 17(3), 306–315. https://doi.org/10.1111/j.1365-2206.2011.00781.x
CESARI LUSSO, V. Prarodiče, rodiče a vnoučata: o emočních, vztahových a komunikačních úskalích. Praha: Portál, 2011, ISBN 978-80-262-0003-1.
HUTYROVÁ, M. Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. Praha: Portál, 2019, ISBN 978-80-262-1523-3.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-2471-284-0.
LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. 4. Praha: Karolinum, 2011 ISBN 978-80-246-1983-5.
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. 3. Praha: Stanislav Juhaňák – Triton, 2020 ISBN 978-80-7553-842-0.
ŘÍČAN, P. Cesta životem. 3. Praha: Portál, 2006 ISBN 978-80-262-0772-6.
SVOBODA M.,HUMPOLÍČEK, P., ŠNOREK, V. Psychodiagnostika dospělých. 1. Praha: Portál. 2013. ISBN 978-80-262-0363-6.
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. 1. Praha: Portál, 2014 ISBN 978-80-262-0696-5.
VOSTRÝ, M., VETEŠKA, J. et al. Kognitivní rehabilitace seniorů: psychosociální a edukační souvislosti Praha: Grada. 2021. ISBN 978-80-271-2866-2.