Teoretická část této bakalářské práce charakterizuje rodinu, jako jeden z faktorů, který se podílí na vzniku syndromu CAN. Současně vymezuje další faktory, které můžou, ale také nemusí souviset se vznikem syndromu CAN. Nezaměstnanost, užívání návykových látek, poruchy emočních funkcí, výchova dětí a život v sociálně vyloučených lokalitách, prostituce.
Největší pozornost je věnována rodině a jejím základním funkcím, vymezení pojmům dysfunkční a afunkční rodina, charakteristika syndromu CAN, včetně vymezení forem a projevů syndromu. Dále je v práci stručně vysvětlen pojem dětského domova, který zajišťuje výchovu dětem, jež jsou odebrány z jejich původní rodiny. Součástí bakalářské práce je její výzkumná část, která v samotném úvodu stanoví cíle výzkumného problému. Dále je charakterizován výzkumný vzorek, výzkumné metody a techniky. Cíl výzkumu spočíval v nalezení společných znaků špatného zacházení, zhodnocení dopadu na psychiku respondentů po přijetí do dětského domova. Zhodnocení, zda umístění do dětského domova přispělo k pozitivnímu rozvoji osobnosti dítěte a dětský domov jim poskytl správné vzorce chování, které využijí v jejich další etapě života. Závěr výzkumné části se věnuje interpretaci získaných dat a diskuzi.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this bachelor thesis characterises the family as one of the factors which contributes towards the development of CAN syndrome. At the same time, it defines other factors which may or may not be related to the development of CAN syn-drome. Unemployment, substance abuse, emotional disorders, raising children and living in socially excluded localities, and prostitution.
The main focus is on the family and its basic functions, definition of the terms dysfunctional and afunctional family and the characteristics of CAN syndrome, including definition of the forms and manifestations of the syndrome. The concept of the children's home is explained briefly, this being a place which provides an upbringing and education for children who are taken away from their original family. The bachelor's thesis includes a research part which at the very beginning sets out the objectives of theresearch problem. The research sample, research methods and techniques are also characterised. The objective of the research was to find common features of maltreatment and to assess the impact on the mental health of the respondents after admission to a children's home. The objective was also to assess whether placement in a children's home contributed towards the positive development of the child's personality and whether the children's home provided
them with the right behavioural patterns which they will then be able use in the next stage of their life. The conclusion of the research part provides interpretation of the data which was collected and recommendations on how to recognise and prevent the actual occurrence of child maltreatment, abuse and neglect.
Klíčová slova
Rodina, syndrom CAN, dítě, dětský domov, ústavní výchova
Klíčová slova v angličtině
Family, syndrome CAN, children, children's home, institutionale care
Rozsah průvodní práce
64
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část této bakalářské práce charakterizuje rodinu, jako jeden z faktorů, který se podílí na vzniku syndromu CAN. Současně vymezuje další faktory, které můžou, ale také nemusí souviset se vznikem syndromu CAN. Nezaměstnanost, užívání návykových látek, poruchy emočních funkcí, výchova dětí a život v sociálně vyloučených lokalitách, prostituce.
Největší pozornost je věnována rodině a jejím základním funkcím, vymezení pojmům dysfunkční a afunkční rodina, charakteristika syndromu CAN, včetně vymezení forem a projevů syndromu. Dále je v práci stručně vysvětlen pojem dětského domova, který zajišťuje výchovu dětem, jež jsou odebrány z jejich původní rodiny. Součástí bakalářské práce je její výzkumná část, která v samotném úvodu stanoví cíle výzkumného problému. Dále je charakterizován výzkumný vzorek, výzkumné metody a techniky. Cíl výzkumu spočíval v nalezení společných znaků špatného zacházení, zhodnocení dopadu na psychiku respondentů po přijetí do dětského domova. Zhodnocení, zda umístění do dětského domova přispělo k pozitivnímu rozvoji osobnosti dítěte a dětský domov jim poskytl správné vzorce chování, které využijí v jejich další etapě života. Závěr výzkumné části se věnuje interpretaci získaných dat a diskuzi.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this bachelor thesis characterises the family as one of the factors which contributes towards the development of CAN syndrome. At the same time, it defines other factors which may or may not be related to the development of CAN syn-drome. Unemployment, substance abuse, emotional disorders, raising children and living in socially excluded localities, and prostitution.
The main focus is on the family and its basic functions, definition of the terms dysfunctional and afunctional family and the characteristics of CAN syndrome, including definition of the forms and manifestations of the syndrome. The concept of the children's home is explained briefly, this being a place which provides an upbringing and education for children who are taken away from their original family. The bachelor's thesis includes a research part which at the very beginning sets out the objectives of theresearch problem. The research sample, research methods and techniques are also characterised. The objective of the research was to find common features of maltreatment and to assess the impact on the mental health of the respondents after admission to a children's home. The objective was also to assess whether placement in a children's home contributed towards the positive development of the child's personality and whether the children's home provided
them with the right behavioural patterns which they will then be able use in the next stage of their life. The conclusion of the research part provides interpretation of the data which was collected and recommendations on how to recognise and prevent the actual occurrence of child maltreatment, abuse and neglect.
Klíčová slova
Rodina, syndrom CAN, dítě, dětský domov, ústavní výchova
Klíčová slova v angličtině
Family, syndrome CAN, children, children's home, institutionale care
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude analyzovat, jak děti vnímají umístění do dětského domova z důvodu špatného zacházení. Budou vybráni respondenti ve věku 14-21 let. Pro kvalitativní výzkum budeme používat metodu polostrukturovaného rozhovoru. Dílčími cíli bude zjistit, co dítě prožívalo v rodině, jak to vnímalo a jak to vnímá dnes. Jaký to má dopad na psychiku dítěte. Bylo pro něj umístění do dětského domova vysvobození? Pro porovnání a doplnění výpovědí respondentů zahrneme do výzkumu rozhovor se sociálním pracovníkem, vychovatelem, psychologem, a také kazuistiku. Výstupem práce bude nalezení společných znaků špatného zacházení, zmapování zkušeností a zhodnocení dopadu na psychiku respondentů po přijetí do dětského domova. Zhodnotíme, zda umístění do domova přispělo k pozitivnímu rozvoji osobnosti dítěte a dětský domov jim poskytl správné vzorce chování, které mohou využít v jejich další etapě života. Závěrem budou zpracována doporučení, jak rozpoznat a předcházet samotnému vzniku týrání, zneužívání a zanedbávání dětí.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude analyzovat, jak děti vnímají umístění do dětského domova z důvodu špatného zacházení. Budou vybráni respondenti ve věku 14-21 let. Pro kvalitativní výzkum budeme používat metodu polostrukturovaného rozhovoru. Dílčími cíli bude zjistit, co dítě prožívalo v rodině, jak to vnímalo a jak to vnímá dnes. Jaký to má dopad na psychiku dítěte. Bylo pro něj umístění do dětského domova vysvobození? Pro porovnání a doplnění výpovědí respondentů zahrneme do výzkumu rozhovor se sociálním pracovníkem, vychovatelem, psychologem, a také kazuistiku. Výstupem práce bude nalezení společných znaků špatného zacházení, zmapování zkušeností a zhodnocení dopadu na psychiku respondentů po přijetí do dětského domova. Zhodnotíme, zda umístění do domova přispělo k pozitivnímu rozvoji osobnosti dítěte a dětský domov jim poskytl správné vzorce chování, které mohou využít v jejich další etapě života. Závěrem budou zpracována doporučení, jak rozpoznat a předcházet samotnému vzniku týrání, zneužívání a zanedbávání dětí.
Seznam doporučené literatury
DUNOVSKÝ, Jiří. Dítě a poruchy rodiny. Praha: Avicenum, 1986. Hálkova sbírka pediatrických prací (Avicenum).
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2781-3.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. přeprac. a rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-76-1.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0217-2.
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4961-0.
VANÍČKOVÁ, Eva, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Hana PROVAZNÍKOVÁ. Násilí v rodině: syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-008-4.
Seznam doporučené literatury
DUNOVSKÝ, Jiří. Dítě a poruchy rodiny. Praha: Avicenum, 1986. Hálkova sbírka pediatrických prací (Avicenum).
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2781-3.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. přeprac. a rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-76-1.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0217-2.
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4961-0.
VANÍČKOVÁ, Eva, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Hana PROVAZNÍKOVÁ. Násilí v rodině: syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-008-4.