Kvalifikační práce bude zacílena na zjištění možného vlivu přítomnosti žáka s projevy rizikového chování na klima školní třídy. Teoretická část práce bude vycházet z literární rešerše, která bude primárně zaměřena na rizikového chování a sociální klima školní třídy.
Empirická část bude vycházet z výzkumného šetření, které bude zaměřeno na možný vliv přítomnosti žáka s projevy rizikového chování na klima školní třídy. Výzkumné šetření bude realizováno ve vybraných třídách na 2. stupni základní školy. Realizace výzkumu proběhne pomocí standardizovaných sociometrických inventářů, konkrétně pomocí sociometricko-ratingového dotazníku Vladimíra Hrabala st. Výsledky budou zpracovány pomocí webové aplikace. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná pro praxi v oboru speciální pedagogiky.
Anotace v angličtině
The master´s thesis will be focused on determinig the possible influence on the presence of a pupil with manifestations of risky behavior on the school classroom climate. The theoretical part of the thesis will be based on literature research, which will be mainly devoted to on risky behavior and the social climate of the school classroom.
The empirical part will be based on a research investigation, that will be focused on the possible influence of the presence of a pupil with manifestations of risky behavior on the climate of the school classroom. The research investigation will be implementet in selected classrooms at the second level of primary school. The implementation of the research will be carried out using standardized sociometric inventories, specifically using The Sociometric Rating Questionnaire. The results will be processed using a web application. The obtained results and determined recommendations will be applicable to the practice of special education.
Klíčová slova
klima školní třídy, klima školy, rizikové chování, problémové chování, porucha chování, prevence
Klíčová slova v angličtině
classroom climate, school climate, risky behavior, problem behavior, behavior disorder, prevention
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Kvalifikační práce bude zacílena na zjištění možného vlivu přítomnosti žáka s projevy rizikového chování na klima školní třídy. Teoretická část práce bude vycházet z literární rešerše, která bude primárně zaměřena na rizikového chování a sociální klima školní třídy.
Empirická část bude vycházet z výzkumného šetření, které bude zaměřeno na možný vliv přítomnosti žáka s projevy rizikového chování na klima školní třídy. Výzkumné šetření bude realizováno ve vybraných třídách na 2. stupni základní školy. Realizace výzkumu proběhne pomocí standardizovaných sociometrických inventářů, konkrétně pomocí sociometricko-ratingového dotazníku Vladimíra Hrabala st. Výsledky budou zpracovány pomocí webové aplikace. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná pro praxi v oboru speciální pedagogiky.
Anotace v angličtině
The master´s thesis will be focused on determinig the possible influence on the presence of a pupil with manifestations of risky behavior on the school classroom climate. The theoretical part of the thesis will be based on literature research, which will be mainly devoted to on risky behavior and the social climate of the school classroom.
The empirical part will be based on a research investigation, that will be focused on the possible influence of the presence of a pupil with manifestations of risky behavior on the climate of the school classroom. The research investigation will be implementet in selected classrooms at the second level of primary school. The implementation of the research will be carried out using standardized sociometric inventories, specifically using The Sociometric Rating Questionnaire. The results will be processed using a web application. The obtained results and determined recommendations will be applicable to the practice of special education.
Klíčová slova
klima školní třídy, klima školy, rizikové chování, problémové chování, porucha chování, prevence
Klíčová slova v angličtině
classroom climate, school climate, risky behavior, problem behavior, behavior disorder, prevention
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou výskytu rizikového chování ve školní třídě a jeho vlivem na klima školní třídy. Cílem diplomové práce bude zjistit možný vliv přítomnosti žáka s projevy rizikového chování na klima školní třídy. Teoretická část se bude věnovat rešerši daného tématu. Praktická část přinese výzkumné šetření, které bude realizováno formou standardizovaných sociometrických inventářů. Součástí diplomové práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi v oboru speciální pedagogiky.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou výskytu rizikového chování ve školní třídě a jeho vlivem na klima školní třídy. Cílem diplomové práce bude zjistit možný vliv přítomnosti žáka s projevy rizikového chování na klima školní třídy. Teoretická část se bude věnovat rešerši daného tématu. Praktická část přinese výzkumné šetření, které bude realizováno formou standardizovaných sociometrických inventářů. Součástí diplomové práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi v oboru speciální pedagogiky.
Seznam doporučené literatury
BÁRTÍK, Pavel, MIOVSKÝ, Michal, ed. Primární prevence rizikového chování ve školství: [monografie. Praha: Sdružení SCAN, c2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
BĚLÍK, Václav, Stanislava SVOBODA HOFERKOVÁ a Blahoslav KRAUS. Slovník sociální patologie. Praha: Grada, 2017. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0599-1.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3472-9.
SOBOTKOVÁ, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4042-3.
Seznam doporučené literatury
BÁRTÍK, Pavel, MIOVSKÝ, Michal, ed. Primární prevence rizikového chování ve školství: [monografie. Praha: Sdružení SCAN, c2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
BĚLÍK, Václav, Stanislava SVOBODA HOFERKOVÁ a Blahoslav KRAUS. Slovník sociální patologie. Praha: Grada, 2017. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0599-1.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3472-9.
SOBOTKOVÁ, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4042-3.