Cílem této diplomové práce je formou výtvarné hry a experimentu rozvíjet u žáků
1. stupně základní školy se speciálními vzdělávacími potřebami spontánní uvolněné vizuální vyjádření.
Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá vývojem dětského výtvarného projevu, výtvarnými technikami, inspiračními zdroji v dějinách výtvarného umění a didaktikou výtvarné výchovy. Tvoří teoretický rámec praktické části diplomové práce.
Praktickou část tvoří výtvarná řada realizovaná na 1. stupni Základní školy profesora Zdeňka Matějčka v Mostě.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to develop spontaneous relaxed visual expression in the form of a creative art game and experiment in the primary school pupils with special educational needs.
The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part deals with the development of children's artistic expression, art techniques, sources of inspiration in the history of art and the didactics of art education. It forms the theoretical framework of the practical part of the thesis.
The practical part involves the art series realized at the Profesor Zdenek Matejcek Primary School in Most.
Klíčová slova
artefiletika, dětský výtvarný projev, výtvarná výchova, grafika, výtvarné techniky
Klíčová slova v angličtině
artephyletics, children's artistic expression, art education, graphics, art techniques
Rozsah průvodní práce
101 s. (101 480 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce je formou výtvarné hry a experimentu rozvíjet u žáků
1. stupně základní školy se speciálními vzdělávacími potřebami spontánní uvolněné vizuální vyjádření.
Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá vývojem dětského výtvarného projevu, výtvarnými technikami, inspiračními zdroji v dějinách výtvarného umění a didaktikou výtvarné výchovy. Tvoří teoretický rámec praktické části diplomové práce.
Praktickou část tvoří výtvarná řada realizovaná na 1. stupni Základní školy profesora Zdeňka Matějčka v Mostě.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to develop spontaneous relaxed visual expression in the form of a creative art game and experiment in the primary school pupils with special educational needs.
The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part deals with the development of children's artistic expression, art techniques, sources of inspiration in the history of art and the didactics of art education. It forms the theoretical framework of the practical part of the thesis.
The practical part involves the art series realized at the Profesor Zdenek Matejcek Primary School in Most.
Klíčová slova
artefiletika, dětský výtvarný projev, výtvarná výchova, grafika, výtvarné techniky
Klíčová slova v angličtině
artephyletics, children's artistic expression, art education, graphics, art techniques
Zásady pro vypracování
1. Studentka se podrobně seznámí s novelou směrnice děkana 5E/2019 a bude dbát jejího dodržování.
2. Studentka průběžně dle domluvy s vedoucí práce konzultuje dílčí zpracování své kvalifikační práce a hrubý koncept předloží dva měsíce před odevzdáním práce.
3. Realizace práce bude v souladu s dodržováním autorské zákona a zákona o ochraně osobních údajů a s tím souvisejícím nařízením vlády (GDPR).
4. Na základě prostudované literatury bude vypracována teoretická část diplomové práce, která bude mapovat vývoj dětského výtvarného projevu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), popis experimentálních technik s odkazem k dějinám umění. Praktickou část bude tvořit výtvarná řada realizovaná žáky 1. stupně základní školy zaměřená na experimentální techniky a jejich využití při tvorbě se žáky se SVP ve výtvarné výchově, s důrazem na rozvoj dětského výtvarného myšlení. Žákovské práce budou kvalitativně vyhodnoceny.
5. Poslední kapitolou diplomové práce bude autorská tvorba, která souvisí s tématem kvalifikační práce a je tvořena v kontextu výtvarných činností v praktické části.
Zásady pro vypracování
1. Studentka se podrobně seznámí s novelou směrnice děkana 5E/2019 a bude dbát jejího dodržování.
2. Studentka průběžně dle domluvy s vedoucí práce konzultuje dílčí zpracování své kvalifikační práce a hrubý koncept předloží dva měsíce před odevzdáním práce.
3. Realizace práce bude v souladu s dodržováním autorské zákona a zákona o ochraně osobních údajů a s tím souvisejícím nařízením vlády (GDPR).
4. Na základě prostudované literatury bude vypracována teoretická část diplomové práce, která bude mapovat vývoj dětského výtvarného projevu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), popis experimentálních technik s odkazem k dějinám umění. Praktickou část bude tvořit výtvarná řada realizovaná žáky 1. stupně základní školy zaměřená na experimentální techniky a jejich využití při tvorbě se žáky se SVP ve výtvarné výchově, s důrazem na rozvoj dětského výtvarného myšlení. Žákovské práce budou kvalitativně vyhodnoceny.
5. Poslední kapitolou diplomové práce bude autorská tvorba, která souvisí s tématem kvalifikační práce a je tvořena v kontextu výtvarných činností v praktické části.
Seznam doporučené literatury
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte: [dětská kresba z pohledu psychologie]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
LINAJ, Evžen a Alois KRAČMAR. Grafickou cestou. Ústí nad Labem: Pedagogické centrum, 2002. ISBN 80-903293-0-6.
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově, SARAH 1996. ISBN 80-902267-1-X.
RUHRBERG, Karl, WALTHER, Ingo F., ed. Umění 20. století. [Praha]: Slovart, c2004. ISBN 80-720-9521-8.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80- 262-0876-1.
UŽDIL, J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
Seznam doporučené literatury
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte: [dětská kresba z pohledu psychologie]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
LINAJ, Evžen a Alois KRAČMAR. Grafickou cestou. Ústí nad Labem: Pedagogické centrum, 2002. ISBN 80-903293-0-6.
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově, SARAH 1996. ISBN 80-902267-1-X.
RUHRBERG, Karl, WALTHER, Ingo F., ed. Umění 20. století. [Praha]: Slovart, c2004. ISBN 80-720-9521-8.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80- 262-0876-1.
UŽDIL, J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.