Cílem diplomové práce je rozvíjet u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, skrze zážitkově vedené výtvarné úlohy s přírodní tematikou, jejich výtvarné myšlení a spontánně uvolněný vizuálně obrazový projev. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou.
Teoretická část obsahuje kapitoly zabývající se přírodou, jejím odkazem k dějinám
výtvarného umění a českými umělci, kteří v přírodě našli inspiraci. Dále se věnuje vybra-ným výtvarným technikám, didaktice výtvarné výchovy založené na artefiletice, charakte-ristice žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Praktická část je tvořena 15 přípra-vami pro realizaci výtvarné řady na téma příroda. Jednotlivé přípravy jsou zaměřeny na výtvarné
činnosti, které jsou zážitkově vedeny s důrazem na reflektivní dialog.
Diplomová práce je doplněna autorskými pracemi.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is to develop in students with special educational needs, through experientially guided creative tasks with a natural theme, their creative thinking and a spontaneously relaxed visual image expression. The diploma thesis is divided into a theoretical and a practical part.
The theoretical part contains chapters dealing with nature, its reference to the history of fine arts and Czech artists who found inspiration in nature. He also focuses on selected art techniques, didactics of art education based on artephyletics, characteristics of pupils with special educational needs. The practical part consists of 15 preparations for the rea-lization of an art series on the theme of nature. Individual preparations are focused on creative activities, which are experientially conducted with an emphasis on reflective dia-logue.
The diploma thesis is supplemented by author's works.
Klíčová slova
Výtvarné umění, výtvarná výchova, výtvarné techniky, artefiletika, příroda, žák se speciálně vzdělávacími potřebami, rámcový vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
Arts, arts education, art techniques, artephyletics, nature, pupil with special educational needs, general educational program
Rozsah průvodní práce
139 s. (137 235 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je rozvíjet u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, skrze zážitkově vedené výtvarné úlohy s přírodní tematikou, jejich výtvarné myšlení a spontánně uvolněný vizuálně obrazový projev. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou.
Teoretická část obsahuje kapitoly zabývající se přírodou, jejím odkazem k dějinám
výtvarného umění a českými umělci, kteří v přírodě našli inspiraci. Dále se věnuje vybra-ným výtvarným technikám, didaktice výtvarné výchovy založené na artefiletice, charakte-ristice žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Praktická část je tvořena 15 přípra-vami pro realizaci výtvarné řady na téma příroda. Jednotlivé přípravy jsou zaměřeny na výtvarné
činnosti, které jsou zážitkově vedeny s důrazem na reflektivní dialog.
Diplomová práce je doplněna autorskými pracemi.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is to develop in students with special educational needs, through experientially guided creative tasks with a natural theme, their creative thinking and a spontaneously relaxed visual image expression. The diploma thesis is divided into a theoretical and a practical part.
The theoretical part contains chapters dealing with nature, its reference to the history of fine arts and Czech artists who found inspiration in nature. He also focuses on selected art techniques, didactics of art education based on artephyletics, characteristics of pupils with special educational needs. The practical part consists of 15 preparations for the rea-lization of an art series on the theme of nature. Individual preparations are focused on creative activities, which are experientially conducted with an emphasis on reflective dia-logue.
The diploma thesis is supplemented by author's works.
Klíčová slova
Výtvarné umění, výtvarná výchova, výtvarné techniky, artefiletika, příroda, žák se speciálně vzdělávacími potřebami, rámcový vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
Arts, arts education, art techniques, artephyletics, nature, pupil with special educational needs, general educational program
Zásady pro vypracování
1. Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana č. 5E/2019 a bude dbát na její dodržování
2. Studentka průběžně dle domluvy s vedoucím práce konzultuje dílčí zpracování své kvalifikační práce a hrubý koncept předloží dva měsíce před odevzdáním práce.
3. Realizace práce proběhne v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
4. Na základě prostudované literatury bude vypracována teoretická část diplomové práce, která bude obsahovat popis výtvarných technik a činností, charakteristiku žáka se speciálně vzdělávacími potřebami (SVP) a odkazy na dějiny výtvarného umění. Praktickou část bude tvořit výtvarná řada se zaměřením na výtvarné pojetí žáků přírody a přírodních jevů s důrazem na jejich spontánní a uvolněný vizuální projev se zohledněním žákovských handicapů (SVP).
5. Realizace výtvarných činností bude probíhat podle metodologických příprav na jednotlivé výukové jednotky, jejichž součástí bude rovněž pedagogická reflexe. Výsledná dětská tvorba bude v závěru práce kvalitativně vyhodnocena.
6. Poslední kapitolou diplomové práce bude autorská tvorba, která souvisí s tématem kvalifikační práce a předchází realizaci výtvarných činností v praktické části.
Zásady pro vypracování
1. Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana č. 5E/2019 a bude dbát na její dodržování
2. Studentka průběžně dle domluvy s vedoucím práce konzultuje dílčí zpracování své kvalifikační práce a hrubý koncept předloží dva měsíce před odevzdáním práce.
3. Realizace práce proběhne v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
4. Na základě prostudované literatury bude vypracována teoretická část diplomové práce, která bude obsahovat popis výtvarných technik a činností, charakteristiku žáka se speciálně vzdělávacími potřebami (SVP) a odkazy na dějiny výtvarného umění. Praktickou část bude tvořit výtvarná řada se zaměřením na výtvarné pojetí žáků přírody a přírodních jevů s důrazem na jejich spontánní a uvolněný vizuální projev se zohledněním žákovských handicapů (SVP).
5. Realizace výtvarných činností bude probíhat podle metodologických příprav na jednotlivé výukové jednotky, jejichž součástí bude rovněž pedagogická reflexe. Výsledná dětská tvorba bude v závěru práce kvalitativně vyhodnocena.
6. Poslední kapitolou diplomové práce bude autorská tvorba, která souvisí s tématem kvalifikační práce a předchází realizaci výtvarných činností v praktické části.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I, vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3613.
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II, Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2007. ISBN 80-210-3822-5.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
PACLT, Ivo. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1426-4.
ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. Upr. vyd. Praha: Sarah, 2000. ISBN 80-902-267-4-4.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-
1-X.
RUHRBERG, Karl, WALTHER, Ingo F., ed. Umění 20. století. Praha: Slovart, c2004. ISBN 80-720-9521-8.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Praha: Triton v koedici s
Masarykovou univerzitou v Brně, 2005. ISBN 80-7254-705-4.
STIBRAL, Karel, Ondřej DADEJÍK a Vlastimil ZUSKA. Česká estetika přírody ve středoevropském kontextu. Praha: Dokořán, s.r.o., 2009. ISBN 978-80-7363-247- 2
UŽDIL, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. Praha: Státní pedagogické nakladatelství,
1974. ISBN 14-638-74.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I, vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3613.
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II, Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2007. ISBN 80-210-3822-5.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
PACLT, Ivo. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1426-4.
ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. Upr. vyd. Praha: Sarah, 2000. ISBN 80-902-267-4-4.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-
1-X.
RUHRBERG, Karl, WALTHER, Ingo F., ed. Umění 20. století. Praha: Slovart, c2004. ISBN 80-720-9521-8.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Praha: Triton v koedici s
Masarykovou univerzitou v Brně, 2005. ISBN 80-7254-705-4.
STIBRAL, Karel, Ondřej DADEJÍK a Vlastimil ZUSKA. Česká estetika přírody ve středoevropském kontextu. Praha: Dokořán, s.r.o., 2009. ISBN 978-80-7363-247- 2
UŽDIL, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. Praha: Státní pedagogické nakladatelství,