- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Vytváření a rozvíjení poznatků a vztahů dětí předškolního věku k vybraným zástupcům živočichů.
Hlavní téma v angličtině
Creating and developing knowledge and relationships of preschool children to selected representatives animals.
Název dle studenta
Vytváření a rozvíjení poznatků a vztahů dětí předškolního věku k vybraným zástupcům živočichů.
Název dle studenta v angličtině
Productivity and progressing the knowledge and relationship of preschool age children to the chosen Czech representatives of animals and their environment.
Na základě prostudované literatury jsem vypracovala bakalářskou práci na téma: Vytváření a rozvíjení poznatků a vztahů dětí předškolního věku k vybraným českým zástupcům živočichů a prostředí, ve kterém živočichové žijí. Výzkum vztahů a poznatků jsem u dětí předškolního věku uskutečnila prostřednictvím dotazníků, které jsem přizpůsobila předškolnímu věku, a to obrázkovou formou. Výzkum mě vedl k vytvoření projektu (na dva týdny v mateřské škole), díky kterému by mělo dojít k osvojení a rozvoji poznatků, vytvoření či prohloubení vztahu k daným živočichům a prostředí. Zjistila jsem, zda ke změně došlo prostřednictvím závěrečného dotazníku. Závěrečný dotazník jsem vypracovala na stejný způsob jako dotazník úvodní. Výsledky z dotazníků jsem porovnala a vyhodnotila.
Anotace v angličtině
I did my bachelor work on the basic of studied literature and I have chosen this topic: Productivity and progressing the knowledge and relationship of preschool age children to the chosen Czech representatives of animals and their environment. I accomplished this research of this knowledge and relationships through questionnaires. These are adapted for preschool children because it is a picture form questionnaire. My studying led to creating a project- two weeks speending in kindergarten. Thanks to this experience I should extend this knowledge and deepen relationship to the animals and environment mentioned above. The final questionnaire, which was developed in the same way as the introductory one, ensured that the change had taken place. The results were compared and evaluated.
Klíčová slova
Předškolní vzdělávání, Vztah dětí k vybraným zástupcům českých živočichů, Environmentální výchova, Pedagogický projekt.
Klíčová slova v angličtině
Preschool education, Relationship of preschool age children to the chosen Czech representatives of animals, Environmental education, Pedagogical project.
Rozsah průvodní práce
54 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Na základě prostudované literatury jsem vypracovala bakalářskou práci na téma: Vytváření a rozvíjení poznatků a vztahů dětí předškolního věku k vybraným českým zástupcům živočichů a prostředí, ve kterém živočichové žijí. Výzkum vztahů a poznatků jsem u dětí předškolního věku uskutečnila prostřednictvím dotazníků, které jsem přizpůsobila předškolnímu věku, a to obrázkovou formou. Výzkum mě vedl k vytvoření projektu (na dva týdny v mateřské škole), díky kterému by mělo dojít k osvojení a rozvoji poznatků, vytvoření či prohloubení vztahu k daným živočichům a prostředí. Zjistila jsem, zda ke změně došlo prostřednictvím závěrečného dotazníku. Závěrečný dotazník jsem vypracovala na stejný způsob jako dotazník úvodní. Výsledky z dotazníků jsem porovnala a vyhodnotila.
Anotace v angličtině
I did my bachelor work on the basic of studied literature and I have chosen this topic: Productivity and progressing the knowledge and relationship of preschool age children to the chosen Czech representatives of animals and their environment. I accomplished this research of this knowledge and relationships through questionnaires. These are adapted for preschool children because it is a picture form questionnaire. My studying led to creating a project- two weeks speending in kindergarten. Thanks to this experience I should extend this knowledge and deepen relationship to the animals and environment mentioned above. The final questionnaire, which was developed in the same way as the introductory one, ensured that the change had taken place. The results were compared and evaluated.
Klíčová slova
Předškolní vzdělávání, Vztah dětí k vybraným zástupcům českých živočichů, Environmentální výchova, Pedagogický projekt.
Klíčová slova v angličtině
Preschool education, Relationship of preschool age children to the chosen Czech representatives of animals, Environmental education, Pedagogical project.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámím se směrnicí děkana č. 5E/2019 a budu dbát na její dodržování.
Prostuduji odbornou literaturu a jiné zdroje, na jejichž podkladech vypracuji teoretickou část se zaměřením na předškolní pedagogiku (předškolní výchovu, předškolní vzdělávání, RVP PV, vzdělávací oblasti, dílčí vzdělávací cíle a očekávané výstupy). Dále se budu zabývat pedagogickými projekty a environmentální výchovou, se zaměřením na živou přírodu.
Hlavním cílem bakalářské práce je zjistit znalosti a postoje dětí předškolního věku k vybraným českým živočichům a k prostředí, ve kterém živočichové žijí (vybraní zástupci živočichů z lesa, ze statku, domácích mazlíčků, ryb, ptáků a hmyzu).
Na základě výsledků dotazníků, navrhnu pedagogický projekt s cílem rozšířit znalosti a pozitivně ovlivnit postoje dětí. Závěr projektu bude zakončený opět dotazníkem. Výsledky budou porovnány s předchozím dotazníkem. Porovnáním tak bude zjištěno, zda byl cíl splněn.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámím se směrnicí děkana č. 5E/2019 a budu dbát na její dodržování.
Prostuduji odbornou literaturu a jiné zdroje, na jejichž podkladech vypracuji teoretickou část se zaměřením na předškolní pedagogiku (předškolní výchovu, předškolní vzdělávání, RVP PV, vzdělávací oblasti, dílčí vzdělávací cíle a očekávané výstupy). Dále se budu zabývat pedagogickými projekty a environmentální výchovou, se zaměřením na živou přírodu.
Hlavním cílem bakalářské práce je zjistit znalosti a postoje dětí předškolního věku k vybraným českým živočichům a k prostředí, ve kterém živočichové žijí (vybraní zástupci živočichů z lesa, ze statku, domácích mazlíčků, ryb, ptáků a hmyzu).
Na základě výsledků dotazníků, navrhnu pedagogický projekt s cílem rozšířit znalosti a pozitivně ovlivnit postoje dětí. Závěr projektu bude zakončený opět dotazníkem. Výsledky budou porovnány s předchozím dotazníkem. Porovnáním tak bude zjištěno, zda byl cíl splněn.
Seznam doporučené literatury
MIEDZIŃSKA, Ewa. Atlas zvířat. Svojtka Co., s. r. o., ISBN 80-7350-362-0.
DMITRIJEV, Jurij. Hmyz známý i neznámý, pronásledovaný, chráněný. Praha: Lidové nakladatelství, 1987.
BLACK, David. Zázraky ve světě zvířat. Albatros.
WOHLLEBEN, Peter. Víš, kde bydlí zvířata? - Poznáváme život na loukách a v lesích. Nakladatel: Kazda Václav. ISBN: 978-80-88316-42-8.
ANDRESKOVÁ, Jenny; KUBECOVÁ, Markéta; KUKAČKOVÁ, Michaela; SUCHARDOVÁ, Lenka; ZEMANOVÁ, Kateřina. Rozvíjíme environmentální cítění dětí. Dr. Josef Raabe s.r.o.
ŠIKULOVÁ, Renata; KOLÁŘ, Zdeněk. Kapitoly z obecné pedagogiky. Pedagogická fakulta Katedra primárního vzdělávání, 2013.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet, 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2014. ISBN: 978-80-247-4435-3.
MIEDZIŃSKA, Ewa. Atlas zvířat. Svojtka Co., s. r. o., ISBN 80-7350-362-0.
DMITRIJEV, Jurij. Hmyz známý i neznámý, pronásledovaný, chráněný. Praha: Lidové nakladatelství, 1987.
BLACK, David. Zázraky ve světě zvířat. Albatros.
WOHLLEBEN, Peter. Víš, kde bydlí zvířata? - Poznáváme život na loukách a v lesích. Nakladatel: Kazda Václav. ISBN: 978-80-88316-42-8.
ANDRESKOVÁ, Jenny; KUBECOVÁ, Markéta; KUKAČKOVÁ, Michaela; SUCHARDOVÁ, Lenka; ZEMANOVÁ, Kateřina. Rozvíjíme environmentální cítění dětí. Dr. Josef Raabe s.r.o.
ŠIKULOVÁ, Renata; KOLÁŘ, Zdeněk. Kapitoly z obecné pedagogiky. Pedagogická fakulta Katedra primárního vzdělávání, 2013.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet, 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2014. ISBN: 978-80-247-4435-3.