Diplomová práce přináší vhled do problematiky sexuálně laděných motivů v české dekadentní poezii a porovnává jejich přijetí společností v průběhu času a s ohledem na momentální umělecký směr či módní vlnu.
Teoretická část se zaměřuje především na díla vybraných českých dekadentních básníků z přelomu 19. a 20. století a pro srovnání zároveň nabízí analýzu tvorby vybraných neodekadentů ze současné české literatury, přičemž zohledňuje kontext doby a z něj plynoucí ohlasy.
Praktická část mapuje situaci ohledně výuky dekadentní poezie na středních školách, zjišťuje postoj učitelů k této látce a porovnává zakotvení v rámcovém vzdělávacím programu MŠMT, zastoupení ve školních vzdělávacích programech (včetně průřezových témat) a zastoupení v katalogu požadavků k maturitě s reálnou situací, tedy s praktickým využitím látky ve výuce předmětů zabývajících se literaturou
a ostatními druhy umění. Zároveň přináší praktická část zamyšlení nad případným mezioborovým využitím tohoto druhu poezie a reflektuje zkušenost pedagogů s probíranou látkou i reakcemi studentů.
Přílohou k diplomové práci je kromě dotazníku využitého praktické části také rozhovor s českým současným neodekadentním básníkem Kamilem Princem.
Anotace v angličtině
The thesis provides insight into the issue of sexually-oriented motifs in Czech decadent poetry and compares their reception by society over time and with respect to the current artistic trend or fashion wave.
The theoretical part focuses mainly on the works of selected Czech decadent poets from the turn of the 19th and 20th centuries and for comparison offers an analysis
of the works of selected neo-decadents from contemporary Czech literature, taking into account the context of the time and the resulting responses.
The practical part maps the situation regarding the teaching of decadent poetry
in secondary schools, ascertains the attitude of teachers towards this substance and compares its embedding in the framework educational programme of the Ministry
of Schooling, Youth and Sport, its representation in school educational programmes (including cross-cutting themes) and its representation in the catalogue
of requirements for the matriculation examination with the real situation, i.e. with
the practical use of the substance in the teaching of subjects dealing with literature and other types of art. At the same time, the practical part reflects on the possible interdisciplinary use of this type of poetry and reflects on the experience of teachers with the discussed material and the reactions of students.
In addition to the questionnaire used in the practical part, the thesis also includes
an interview with the Czech contemporary neo-decadent poet Kamil Princ.
Klíčová slova
Dekadence, neodekadence, J.H. Krchovský, Jiří Karásek ze Lvovic, sexualita
Klíčová slova v angličtině
Decadence, neodecadence, J.H. Krchovsky, Jiri Karasek ze Lvovic, sexuality
Rozsah průvodní práce
62 s., VIII - přílohy
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce přináší vhled do problematiky sexuálně laděných motivů v české dekadentní poezii a porovnává jejich přijetí společností v průběhu času a s ohledem na momentální umělecký směr či módní vlnu.
Teoretická část se zaměřuje především na díla vybraných českých dekadentních básníků z přelomu 19. a 20. století a pro srovnání zároveň nabízí analýzu tvorby vybraných neodekadentů ze současné české literatury, přičemž zohledňuje kontext doby a z něj plynoucí ohlasy.
Praktická část mapuje situaci ohledně výuky dekadentní poezie na středních školách, zjišťuje postoj učitelů k této látce a porovnává zakotvení v rámcovém vzdělávacím programu MŠMT, zastoupení ve školních vzdělávacích programech (včetně průřezových témat) a zastoupení v katalogu požadavků k maturitě s reálnou situací, tedy s praktickým využitím látky ve výuce předmětů zabývajících se literaturou
a ostatními druhy umění. Zároveň přináší praktická část zamyšlení nad případným mezioborovým využitím tohoto druhu poezie a reflektuje zkušenost pedagogů s probíranou látkou i reakcemi studentů.
Přílohou k diplomové práci je kromě dotazníku využitého praktické části také rozhovor s českým současným neodekadentním básníkem Kamilem Princem.
Anotace v angličtině
The thesis provides insight into the issue of sexually-oriented motifs in Czech decadent poetry and compares their reception by society over time and with respect to the current artistic trend or fashion wave.
The theoretical part focuses mainly on the works of selected Czech decadent poets from the turn of the 19th and 20th centuries and for comparison offers an analysis
of the works of selected neo-decadents from contemporary Czech literature, taking into account the context of the time and the resulting responses.
The practical part maps the situation regarding the teaching of decadent poetry
in secondary schools, ascertains the attitude of teachers towards this substance and compares its embedding in the framework educational programme of the Ministry
of Schooling, Youth and Sport, its representation in school educational programmes (including cross-cutting themes) and its representation in the catalogue
of requirements for the matriculation examination with the real situation, i.e. with
the practical use of the substance in the teaching of subjects dealing with literature and other types of art. At the same time, the practical part reflects on the possible interdisciplinary use of this type of poetry and reflects on the experience of teachers with the discussed material and the reactions of students.
In addition to the questionnaire used in the practical part, the thesis also includes
an interview with the Czech contemporary neo-decadent poet Kamil Princ.
Klíčová slova
Dekadence, neodekadence, J.H. Krchovský, Jiří Karásek ze Lvovic, sexualita
Klíčová slova v angličtině
Decadence, neodecadence, J.H. Krchovsky, Jiri Karasek ze Lvovic, sexuality
Zásady pro vypracování
1) Prostudujte veškerou dostupnou primární a sekundární literaturu k tématu.
2) Z primární literatury vyberte alespoň 3 autory a díla, u nichž jsou projevy lidské sexuality důležitým tématem.
3) Porovnejte jejich pohled na sexualitu a způsob jejího ztvárnění.
4) Ze způsobu ztvárnění vyvoďte, nakolik jde u těchto tvůrců o módní senzaci a nakolik o hledání nových a neotřelých témat. Zamyslete se také nad uměleckými kvalitami textů.
5) Zamyslete se nad možným využitím těchto textů v hodinách literární výchovy, případně také nad jejich použitelností mezioborovou, například v hodinách sexuální výchovy.
Zásady pro vypracování
1) Prostudujte veškerou dostupnou primární a sekundární literaturu k tématu.
2) Z primární literatury vyberte alespoň 3 autory a díla, u nichž jsou projevy lidské sexuality důležitým tématem.
3) Porovnejte jejich pohled na sexualitu a způsob jejího ztvárnění.
4) Ze způsobu ztvárnění vyvoďte, nakolik jde u těchto tvůrců o módní senzaci a nakolik o hledání nových a neotřelých témat. Zamyslete se také nad uměleckými kvalitami textů.
5) Zamyslete se nad možným využitím těchto textů v hodinách literární výchovy, případně také nad jejich použitelností mezioborovou, například v hodinách sexuální výchovy.
Seznam doporučené literatury
MOLDANOVÁ, Dobrava. Česká literatura v období modernismu (1890-1918). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 1996. ISBN 80-7044-140-2.
OBRÁTIL, Karel Jaroslav. Kryptadia: příspěvky ke studiu pohlavního života našeho lidu. Vyd. 2. (novodobé 1.). Praha: Paseka, 1999. ISBN 80-7185-223-6.
PETRBOK, Václav, ed. Sex a tabu v české kultuře 19. století. Praha: Academia, 1999. ISBN 80-200-0685-0.
NOVÁK, Jan Václav a Arne NOVÁK. Přehledné dějiny literatury české od nejstarších dob až po naše dny. 4. přeprac. a rozš. vyd. Brno: Atlantis, 1995. ISBN 80-7108-105-1.
Seznam doporučené literatury
MOLDANOVÁ, Dobrava. Česká literatura v období modernismu (1890-1918). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 1996. ISBN 80-7044-140-2.
OBRÁTIL, Karel Jaroslav. Kryptadia: příspěvky ke studiu pohlavního života našeho lidu. Vyd. 2. (novodobé 1.). Praha: Paseka, 1999. ISBN 80-7185-223-6.
PETRBOK, Václav, ed. Sex a tabu v české kultuře 19. století. Praha: Academia, 1999. ISBN 80-200-0685-0.
NOVÁK, Jan Václav a Arne NOVÁK. Přehledné dějiny literatury české od nejstarších dob až po naše dny. 4. přeprac. a rozš. vyd. Brno: Atlantis, 1995. ISBN 80-7108-105-1.