Informace o kvalifikační práci Vliv rodinného prostředí na uplatňování pohybových aktivit a postoje žáků druhého stupně základních škol v Ústí nad Labem k tělesné výchově a sportu
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Vliv rodinného prostředí na uplatňování pohybových aktivit a postoje žáků druhého stupně základních škol v Ústí nad Labem k tělesné výchově a sportu
Hlavní téma v angličtině
The influence of the family environment on the application of physical activities and the attitude of secondary school pupils in Ústí nad Labem to physical education and sport
Název dle studenta
Vliv rodinného prostředí na uplatňování pohybových aktivit a postoje žáků druhého stupně základních škol v Ústí nad Labem k tělesné výchově a sportu
Název dle studenta v angličtině
The influence of the family environment on the application of physical activities and the attitudes of secondary school pupils in Ústí nad Labem to physical education and sport
Cílem této diplomové práce je přispět k objasnění vlivu rodinného prostředí na pohybovou aktivitu a postoje žáků 2. stupně základních škol v Ústí nad Labem k tělesné výchově a sportu. V teoretické části této práce se nejprve věnujeme pohybové aktivitě a inaktivitě, výživě, rizikům spojenými se špatným stravováním a nedostatečnou pohybovou aktivitou, postojům žáků, rodinnému prostředí a charakteristice sledovaného věkového období. Ve výsledkové části práce se nejprve zaměřujeme na charakteristiku rodinného prostředí žáků. Následně jsme se věnovali základní charakteristice postojů žáků v souvislosti s jejich pohlavím a třídou, stejně jako v souvislosti se sportovní aktivitou a vzděláním jejich rodičů. Nakonec byla zkoumána souvislost mezi rodinným prostředím a pohybovou aktivitou a inaktivitou žáků. Sběr veškerých potřebných dat pro tento výzkum byl realizován na celkem 3 základních školách v Ústí nad Labem. Našeho výzkumu se v celkovém počtu zúčastnilo 314 žáků, přičemž z tohoto počtu bylo celkem 166 chlapců a 148 dívek. K získání dat jsme použili celkem 3 odlišné dotazníky. Dotazníkem DIPO-J pro děti a mládež jsme zjišťovali postoje k tělesné výchově a sportu. Dotazníkem CAV 2001 pro děti a mládež jsme zkoumali množství pohybové aktivity. Nakonec dotazníkem pro rodiče jsme zjišťovali úroveň dosaženého vzdělání a provozování sportovní činnosti rodičů.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to contribute to the clarification of the influence of the family environment on physical activity and attitudes of pupils of the 2nd grade of primary schools in Ústí nad Labem to physical education and sport. In the theoretical part of this work, we first focus on physical activity and inactivity, nutrition, risks associated with poor diet and insufficient physical activity, students' attitudes, family environment and characteristics of the observed age period. In the final part of the work, we first focus on the characteristics of the family environment of students. Subsequently, we focused on the basic characteristics of students' attitudes in relation to their gender and class, as well as in connection with sports activities and education of their parents. Finally, the connection between the family environment and the physical activity and inactivity of students was examined. The collection of all necessary data for this research was carried out at a total of 3 primary schools in Ústí nad Labem. A total of 314 students participated in our research, of which 166 were boys and 148 girls. We used a total of 3 different questionnaires to obtain data. We used the DIPO-J questionnaire for children and young people to find out attitudes towards physical education and sport. We used the CAV 2001 questionnaire for children and young people to examine the amount of physical activity. Finally, we used a questionnaire for parents to find out the highest achieved level of education and the sports activities of the parents.
Klíčová slova
pohybová aktivita, pohybová inaktivita, rodina, postoje, starší školní věk
Klíčová slova v angličtině
physical activity, physical inactivity, family, attitudes, older school age
Rozsah průvodní práce
74 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce je přispět k objasnění vlivu rodinného prostředí na pohybovou aktivitu a postoje žáků 2. stupně základních škol v Ústí nad Labem k tělesné výchově a sportu. V teoretické části této práce se nejprve věnujeme pohybové aktivitě a inaktivitě, výživě, rizikům spojenými se špatným stravováním a nedostatečnou pohybovou aktivitou, postojům žáků, rodinnému prostředí a charakteristice sledovaného věkového období. Ve výsledkové části práce se nejprve zaměřujeme na charakteristiku rodinného prostředí žáků. Následně jsme se věnovali základní charakteristice postojů žáků v souvislosti s jejich pohlavím a třídou, stejně jako v souvislosti se sportovní aktivitou a vzděláním jejich rodičů. Nakonec byla zkoumána souvislost mezi rodinným prostředím a pohybovou aktivitou a inaktivitou žáků. Sběr veškerých potřebných dat pro tento výzkum byl realizován na celkem 3 základních školách v Ústí nad Labem. Našeho výzkumu se v celkovém počtu zúčastnilo 314 žáků, přičemž z tohoto počtu bylo celkem 166 chlapců a 148 dívek. K získání dat jsme použili celkem 3 odlišné dotazníky. Dotazníkem DIPO-J pro děti a mládež jsme zjišťovali postoje k tělesné výchově a sportu. Dotazníkem CAV 2001 pro děti a mládež jsme zkoumali množství pohybové aktivity. Nakonec dotazníkem pro rodiče jsme zjišťovali úroveň dosaženého vzdělání a provozování sportovní činnosti rodičů.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to contribute to the clarification of the influence of the family environment on physical activity and attitudes of pupils of the 2nd grade of primary schools in Ústí nad Labem to physical education and sport. In the theoretical part of this work, we first focus on physical activity and inactivity, nutrition, risks associated with poor diet and insufficient physical activity, students' attitudes, family environment and characteristics of the observed age period. In the final part of the work, we first focus on the characteristics of the family environment of students. Subsequently, we focused on the basic characteristics of students' attitudes in relation to their gender and class, as well as in connection with sports activities and education of their parents. Finally, the connection between the family environment and the physical activity and inactivity of students was examined. The collection of all necessary data for this research was carried out at a total of 3 primary schools in Ústí nad Labem. A total of 314 students participated in our research, of which 166 were boys and 148 girls. We used a total of 3 different questionnaires to obtain data. We used the DIPO-J questionnaire for children and young people to find out attitudes towards physical education and sport. We used the CAV 2001 questionnaire for children and young people to examine the amount of physical activity. Finally, we used a questionnaire for parents to find out the highest achieved level of education and the sports activities of the parents.
Klíčová slova
pohybová aktivita, pohybová inaktivita, rodina, postoje, starší školní věk
Klíčová slova v angličtině
physical activity, physical inactivity, family, attitudes, older school age
Zásady pro vypracování
Téma se zabývá základními faktory rodinného prostředí a jejich vlivem na uplatňování pohybových aktivit a postoj k tělesné výchově a sportu žáků základních škol v Ústí nad Labem. Práce se tak zaměřuje na sportovní uplatnění rodičů, společné pohybové aktivity dětí a rodičů, množství pohybové aktivity během týdne, formy pohybových aktivit a samotnými postoji k pohybu.
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP a doporučeními pracoviště. Postupovat v souladu s dodržováním autorského zákona, zásadami na ochranu osobních údajů a dodržování etických norem. Vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Data budou získána za pomoci dotazníku DIPO-J a CAV 2011.
Zásady pro vypracování
Téma se zabývá základními faktory rodinného prostředí a jejich vlivem na uplatňování pohybových aktivit a postoj k tělesné výchově a sportu žáků základních škol v Ústí nad Labem. Práce se tak zaměřuje na sportovní uplatnění rodičů, společné pohybové aktivity dětí a rodičů, množství pohybové aktivity během týdne, formy pohybových aktivit a samotnými postoji k pohybu.
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP a doporučeními pracoviště. Postupovat v souladu s dodržováním autorského zákona, zásadami na ochranu osobních údajů a dodržování etických norem. Vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Data budou získána za pomoci dotazníku DIPO-J a CAV 2011.
Seznam doporučené literatury
Čech, T. (2002). Volnočasové aktivity dětí mladšího školního věku na počátku 21. století. Olomouc: Hanex
Hofbauer, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál
Jansa, P. (2012). Pedagogika sportu. Praha: Karolinum
Fromel, K., Novosad, J., Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého
Charvát, M. (2002). Sociální aspekty sportovních aktivit. Brno: Paido
Dovalil, J. (2002). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia
Matějíček, Z. (2007). Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál
Seznam doporučené literatury
Čech, T. (2002). Volnočasové aktivity dětí mladšího školního věku na počátku 21. století. Olomouc: Hanex
Hofbauer, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál
Jansa, P. (2012). Pedagogika sportu. Praha: Karolinum
Fromel, K., Novosad, J., Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého
Charvát, M. (2002). Sociální aspekty sportovních aktivit. Brno: Paido
Dovalil, J. (2002). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia
Matějíček, Z. (2007). Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál