Diplomová práce s názvem "Kompetence asistentů pedagoga a jejich vliv
na postoje vůči žákům s postižením" se zaměřuje na problematiku sociální distance
a vnímání osob s postižením ze strany asistentů pedagoga. Cílem práce je zjistit vztah mezi proinkluzivně didaktickými kompetencemi a sociální distancí asistentů pedagoga k lidem s postižením a zjistit jaký vliv má stupeň vzdělání na tyto kompetence.
Teoretická část se věnuje definicím a rozdílům mezi asistentem pedagoga a pedagogem, kvalifikacím asistentů pedagoga, kompetencím a postavení asistenta pedagoga ve výchovně - vzdělávacím procesu. Empirická část popisuje kvantitativní výzkum, který proběhl na běžných základních školách ve Středočeském kraji, a jeho výsledky, které byly získány dotazníkovou metodou. Závěrečná část se věnuje interpretaci výsledků, doporučení pro praxi a další výzkumy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis with the title "The competences of pedagogical assistants and
their influence on the attitude towards handicapped pupils" focuses on the problematics of social distance and the perception of handicapped people from the view of pedagogical assistants. The aim of the thesis is to discover the relation between pro-inclusion didactic competences and the social distance of pedagogical assistants towards handicapped people and to find out how the education degree influences these competences.
The theoretical part is dedicated to definitions and the difference between pedagogical assistants and teachers, the qualifications of pedagogical assistants, their competences and position in the educational process. The empirical part describes the quantitative survey which was carried out at primary schools in Central Bohemia and its results obtained by the questionnaire method. The final part is dedicated to the interpretation of results, the recommendation for the practice and other surveys.
Diplomová práce s názvem "Kompetence asistentů pedagoga a jejich vliv
na postoje vůči žákům s postižením" se zaměřuje na problematiku sociální distance
a vnímání osob s postižením ze strany asistentů pedagoga. Cílem práce je zjistit vztah mezi proinkluzivně didaktickými kompetencemi a sociální distancí asistentů pedagoga k lidem s postižením a zjistit jaký vliv má stupeň vzdělání na tyto kompetence.
Teoretická část se věnuje definicím a rozdílům mezi asistentem pedagoga a pedagogem, kvalifikacím asistentů pedagoga, kompetencím a postavení asistenta pedagoga ve výchovně - vzdělávacím procesu. Empirická část popisuje kvantitativní výzkum, který proběhl na běžných základních školách ve Středočeském kraji, a jeho výsledky, které byly získány dotazníkovou metodou. Závěrečná část se věnuje interpretaci výsledků, doporučení pro praxi a další výzkumy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis with the title "The competences of pedagogical assistants and
their influence on the attitude towards handicapped pupils" focuses on the problematics of social distance and the perception of handicapped people from the view of pedagogical assistants. The aim of the thesis is to discover the relation between pro-inclusion didactic competences and the social distance of pedagogical assistants towards handicapped people and to find out how the education degree influences these competences.
The theoretical part is dedicated to definitions and the difference between pedagogical assistants and teachers, the qualifications of pedagogical assistants, their competences and position in the educational process. The empirical part describes the quantitative survey which was carried out at primary schools in Central Bohemia and its results obtained by the questionnaire method. The final part is dedicated to the interpretation of results, the recommendation for the practice and other surveys.
Kvalifikační práce bude zaměřena na kompetence asistentů pedagoga na 1. stupni ZŠ a jejich vliv na postoje vůči žákům s postižením.
Cílem práce bude zjistit vztah mezi proinkluzivně didaktickými kompetencemi a sociální distancí asistentů pedagoga vůči lidem s postižením a dále jaký vliv má stupeň vzdělání asistentů pedagoga na jejich proinkluzivně didaktické kompetence.
Součástí teoretické části práce bude rešerše aktuální problematiky práce asistentů pedagoga v současné legislativě, jejich náplň práce a řešení problematiky výzkumu postojů u pedagogických pracovníků se zaměřením na postoje vůči lidem se postižením.
Empirická část bude zaměřena na výsledky realizovaného výzkumného šetření a zpracování dat deskriptivní a induktivní statistikou. Budou využity dva nástroje, a to nástroj proinkluzivně didaktických kompetencí a nástroj pro měření sociální distance vůči lidem s postižením.
Výstupem do teorie je využití nástrojů určených pro učitele asistentů pedagoga. Výstupem empirické části je zjištění, zda roste jejich kompetentnost vzděláním či můžeme hledat do budoucna jiné proměnné.
Zásady pro vypracování
Kvalifikační práce bude zaměřena na kompetence asistentů pedagoga na 1. stupni ZŠ a jejich vliv na postoje vůči žákům s postižením.
Cílem práce bude zjistit vztah mezi proinkluzivně didaktickými kompetencemi a sociální distancí asistentů pedagoga vůči lidem s postižením a dále jaký vliv má stupeň vzdělání asistentů pedagoga na jejich proinkluzivně didaktické kompetence.
Součástí teoretické části práce bude rešerše aktuální problematiky práce asistentů pedagoga v současné legislativě, jejich náplň práce a řešení problematiky výzkumu postojů u pedagogických pracovníků se zaměřením na postoje vůči lidem se postižením.
Empirická část bude zaměřena na výsledky realizovaného výzkumného šetření a zpracování dat deskriptivní a induktivní statistikou. Budou využity dva nástroje, a to nástroj proinkluzivně didaktických kompetencí a nástroj pro měření sociální distance vůči lidem s postižením.
Výstupem do teorie je využití nástrojů určených pro učitele asistentů pedagoga. Výstupem empirické části je zjištění, zda roste jejich kompetentnost vzděláním či můžeme hledat do budoucna jiné proměnné.
Seznam doporučené literatury
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
Kendíková, J. (2016). Vademecum asistenta pedagoga (2. vyd.). Pasparta.
Lechta, V. (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.
Lechta, V. (Ed.). (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál
Pančocha, K. (2013). Postoje veřejnosti k sociální participaci osob s postižením (Habilitační práce, Masarykova univerzita, Brno, Česká republika) [online]. [cit. 2019-04-15]. Retrieved from: https://is.muni.cz/do/rect/habilitace/1441/Pancocha/habilitace/pancocha_habilitace_final.pdf
Tannenbergerová, M. (2016). Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti?. Praha: Wolters Kluwer.
Zilcher, L. (2020). Pedeutologické aspekty sociální distance vůči lidem s postižením (1. vyd.). Praha: Česká andragogická společnost.
Zilcher L., Svoboda Z. (2019). Inkluzivní vzdělávání. Grada.
Seznam doporučené literatury
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
Kendíková, J. (2016). Vademecum asistenta pedagoga (2. vyd.). Pasparta.
Lechta, V. (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.
Lechta, V. (Ed.). (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál
Pančocha, K. (2013). Postoje veřejnosti k sociální participaci osob s postižením (Habilitační práce, Masarykova univerzita, Brno, Česká republika) [online]. [cit. 2019-04-15]. Retrieved from: https://is.muni.cz/do/rect/habilitace/1441/Pancocha/habilitace/pancocha_habilitace_final.pdf
Tannenbergerová, M. (2016). Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti?. Praha: Wolters Kluwer.
Zilcher, L. (2020). Pedeutologické aspekty sociální distance vůči lidem s postižením (1. vyd.). Praha: Česká andragogická společnost.
Zilcher L., Svoboda Z. (2019). Inkluzivní vzdělávání. Grada.