Bakalářská práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je věnována obecným poznatkům o vývojových poruchách a druhům pervazivních vývojových poruch. Poté se zaměřuje na alternativní a augmentativní komunikaci, výběrem několika různých systémů a postupů, jak s nimi pracovat a které se v rámci tohoto oboru používají. Obsahem praktické části je popis kazuistiky dvou dětí z odlišného sociálního prostředí. Zde je využita metoda rozhovoru a pozorování. Poté následuje vyhodnocení získaných informací a je stanoveno doporučení. Závěr celé práce tvoří návrh vypracované metodiky na přípravu komunikačního deníku v rámci využití nácviku komunikace.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part is devoted to general knowledge about developmental disorders and types of pervasive developmental disorders. It then focuses on alternative and augmentative communication, selecting several different systems and procedures for working with them that are used within the field. The content of the practical part is a description of the case study of two children from different social backgrounds. The method of interview and observation is used here. This is followed by an evaluation of the obtained information and then a recommendation is made. The conclusion of the entire work is a proposal of the developed methodology for the preparation of a communication diary as part of the use of communication training.
pervasive developmental disorders, alternative and augmentative communication, case report, medical history, communication diary
Rozsah průvodní práce
57 s. (88 969 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je věnována obecným poznatkům o vývojových poruchách a druhům pervazivních vývojových poruch. Poté se zaměřuje na alternativní a augmentativní komunikaci, výběrem několika různých systémů a postupů, jak s nimi pracovat a které se v rámci tohoto oboru používají. Obsahem praktické části je popis kazuistiky dvou dětí z odlišného sociálního prostředí. Zde je využita metoda rozhovoru a pozorování. Poté následuje vyhodnocení získaných informací a je stanoveno doporučení. Závěr celé práce tvoří návrh vypracované metodiky na přípravu komunikačního deníku v rámci využití nácviku komunikace.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part is devoted to general knowledge about developmental disorders and types of pervasive developmental disorders. It then focuses on alternative and augmentative communication, selecting several different systems and procedures for working with them that are used within the field. The content of the practical part is a description of the case study of two children from different social backgrounds. The method of interview and observation is used here. This is followed by an evaluation of the obtained information and then a recommendation is made. The conclusion of the entire work is a proposal of the developed methodology for the preparation of a communication diary as part of the use of communication training.
pervasive developmental disorders, alternative and augmentative communication, case report, medical history, communication diary
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude v první části zabývat vymezením pervazivních vývojových poruch, alternativní a augmentativní komunikací a jejich systémů jako náhrady mluvené řeči se zaměřením na využití komunikačního deníku jako nástroje alternativní a augmentativní komunikace. Ve druhé části bude využito metody kvalitativního výzkumného šetření a rozhovorů. Cílem bude zjištění rozsahu a efektivnosti používání komunikačního deníku jako samostatného nástroje komunikace, či jeho používání ve spojitosti s Výměnným obrázkovým komunikačním systémem. Součástí práce bude vypracování metodiky k vytvoření komunikačního deníku z fotografií či pomocí symbolů.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude v první části zabývat vymezením pervazivních vývojových poruch, alternativní a augmentativní komunikací a jejich systémů jako náhrady mluvené řeči se zaměřením na využití komunikačního deníku jako nástroje alternativní a augmentativní komunikace. Ve druhé části bude využito metody kvalitativního výzkumného šetření a rozhovorů. Cílem bude zjištění rozsahu a efektivnosti používání komunikačního deníku jako samostatného nástroje komunikace, či jeho používání ve spojitosti s Výměnným obrázkovým komunikačním systémem. Součástí práce bude vypracování metodiky k vytvoření komunikačního deníku z fotografií či pomocí symbolů.
Seznam doporučené literatury
Seznam doporučené literatury:
BENDOVÁ, Petra. Alternativní a augmentativní komunikace 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3703-3
BENDOVÁ, Petra a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Alternativní a augmentativní komunikace 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3705-7
FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
KNAPCOVÁ, Margita. Komunikační systém – VOKS. Vydání čtvrté, doplněné a přepracované. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2018. ISBN 978-80-7481-215-6.
ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. ISBN 80- 7367-091-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
Seznam doporučené literatury
Seznam doporučené literatury:
BENDOVÁ, Petra. Alternativní a augmentativní komunikace 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3703-3
BENDOVÁ, Petra a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Alternativní a augmentativní komunikace 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3705-7
FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
KNAPCOVÁ, Margita. Komunikační systém – VOKS. Vydání čtvrté, doplněné a přepracované. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2018. ISBN 978-80-7481-215-6.
ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. ISBN 80- 7367-091-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.