Cílem bakalářské práce je zjistit a v praxi si ověřit, které druhy dramatických výstupů se dají využít v současné mateřské škole při práci s dětmi ve věku od 3 do 6 let a které loutky jsou k tomuto účelu nejvhodnější.
Věnovali jsme se jak přípravě konkrétních dramatických výstupů, tak jejich realizaci ve dvou mateřských školách, státní a soukromé (alternativní).
Vznikla tak metodika, kterou mohou využít jak začínající učitelky, tak i pedagogové různých typů mateřských škol, kteří mají zájem rozšířit svou nabídku o další postupy dramatické výchovy.
Anotace v angličtině
The goal of the bachelor's thesis is to find out and verify in practice which types of dramatic performances can be used in the current kindergarten when working with children aged 3 to 6 years, and which puppets are most suitable for this purpose.
We devoted ourselves to the preparation of specific dramatic outputs, as well as their implementation in two kindergardens, state and private (alternative).
This resulted in a methodology that can be used by both novice teachers and teachers of various backgrounds who are interested in expanding their offer with a different style
of dramatic education.
Klíčová slova
Loutka, dramatická výchova, mateřská škola, loutkové divadlo, předškolní děti.
Cílem bakalářské práce je zjistit a v praxi si ověřit, které druhy dramatických výstupů se dají využít v současné mateřské škole při práci s dětmi ve věku od 3 do 6 let a které loutky jsou k tomuto účelu nejvhodnější.
Věnovali jsme se jak přípravě konkrétních dramatických výstupů, tak jejich realizaci ve dvou mateřských školách, státní a soukromé (alternativní).
Vznikla tak metodika, kterou mohou využít jak začínající učitelky, tak i pedagogové různých typů mateřských škol, kteří mají zájem rozšířit svou nabídku o další postupy dramatické výchovy.
Anotace v angličtině
The goal of the bachelor's thesis is to find out and verify in practice which types of dramatic performances can be used in the current kindergarten when working with children aged 3 to 6 years, and which puppets are most suitable for this purpose.
We devoted ourselves to the preparation of specific dramatic outputs, as well as their implementation in two kindergardens, state and private (alternative).
This resulted in a methodology that can be used by both novice teachers and teachers of various backgrounds who are interested in expanding their offer with a different style
of dramatic education.
Klíčová slova
Loutka, dramatická výchova, mateřská škola, loutkové divadlo, předškolní děti.
1. Seznámit se se směrnicí děkana č. 5E/2019 s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
2. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu bakalářské práce
3. Zpracovat teoretickou část, stanovit cíl, zaměřit se a blíže specifikovat historii loutkářství a úlohu dramatické výchovy v mateřské škole.
4. Zpracovat praktickou část, stanovit cíle, shromáždit výstupy - činnosti s loutkou v MŠ.
5. Prověřit poznatky, vyhodnotit je v dětském kolektivu v MŠ, provést reflexi a ověřit přínos pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se směrnicí děkana č. 5E/2019 s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
2. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu bakalářské práce
3. Zpracovat teoretickou část, stanovit cíl, zaměřit se a blíže specifikovat historii loutkářství a úlohu dramatické výchovy v mateřské škole.
4. Zpracovat praktickou část, stanovit cíle, shromáždit výstupy - činnosti s loutkou v MŠ.
5. Prověřit poznatky, vyhodnotit je v dětském kolektivu v MŠ, provést reflexi a ověřit přínos pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
DUBSKÁ, A., Dvě století českého loutkářství. Akademie múzických umění v Praze, Praha 2004, 302 s., 1. vydání, ISBN 80-7331-008-2.
BLECHA, J. a JIRÁSEK, P., Česká loutka. KANT Praha 2008, 355 s., 1. vydání, ISBN 978-80-86970-23-3.
MACHKOVÁ, E. Nástin historie a teorie dramatické výchovy. Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, Praha 2018, 1. vydání, 232 s. ISBN 978-80-7331-487-3.
VALENTA, M. a kol. Dramaterapie. Portál, 5. vydání, v Portále 1., přepracované a doplněné, Praha 2021, 399 s., ISBN 978-80-262-1715-2.
NOVÁK V. (ed.), MIKEŠ V., KLÍMA M., NOVÁK V, ŠPLÍCHALOVÁ K., MIKOTOVÁ Z. BROULÍKOVÁ., JEBAVÁ K., GALETKOVÁ H., Divadelní tvorba ve specifických skupinách. Akademie múzických umění v Praze, 1. vydání, Praha 2013, 231 s., ISBN 978-80-7331-289-3.
MACHKOVÁ, E., Dramatika, hra a tvořivost. Nakladatelství H+H Vyšehradská, Jinočany, 2017, 1. vydání, 277 s. ISBN: 978-80-7319-125-2.
MACHKOVÁ, E., Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Nakladatelství Akademie múzických umění, Praha 2012, 2. dopl. vydání, ISBN 978-80-7331-214-5.
TOMÁNEK, A., Podoby loutky. Akademie múzických umění v Praze, 5. rozšířené vydání, Praha 2006, 224 s., ISBN 80-9331-053-8.
LEŠTINA, V., Vytváříme loutky. Portál, Praha 1995, 1. vydání, 127 str., ISBN 80-7178-017.
ŠMELOVÁ, E., PRÁŠILOVÁ, M. a kol., Didaktika předškolního vzdělávání. PORTÁL, Praha 2018, 1. vydání, 232 s. ISBN 978-80-262-1302-4.
SVOBODOVÁ, E., ŠVEJDOVÁ, H., Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Portál, 1. vydání, Praha 2011, 168 s., ISBN 978-80-262-0020-8.
Seznam doporučené literatury
DUBSKÁ, A., Dvě století českého loutkářství. Akademie múzických umění v Praze, Praha 2004, 302 s., 1. vydání, ISBN 80-7331-008-2.
BLECHA, J. a JIRÁSEK, P., Česká loutka. KANT Praha 2008, 355 s., 1. vydání, ISBN 978-80-86970-23-3.
MACHKOVÁ, E. Nástin historie a teorie dramatické výchovy. Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, Praha 2018, 1. vydání, 232 s. ISBN 978-80-7331-487-3.
VALENTA, M. a kol. Dramaterapie. Portál, 5. vydání, v Portále 1., přepracované a doplněné, Praha 2021, 399 s., ISBN 978-80-262-1715-2.
NOVÁK V. (ed.), MIKEŠ V., KLÍMA M., NOVÁK V, ŠPLÍCHALOVÁ K., MIKOTOVÁ Z. BROULÍKOVÁ., JEBAVÁ K., GALETKOVÁ H., Divadelní tvorba ve specifických skupinách. Akademie múzických umění v Praze, 1. vydání, Praha 2013, 231 s., ISBN 978-80-7331-289-3.
MACHKOVÁ, E., Dramatika, hra a tvořivost. Nakladatelství H+H Vyšehradská, Jinočany, 2017, 1. vydání, 277 s. ISBN: 978-80-7319-125-2.
MACHKOVÁ, E., Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Nakladatelství Akademie múzických umění, Praha 2012, 2. dopl. vydání, ISBN 978-80-7331-214-5.
TOMÁNEK, A., Podoby loutky. Akademie múzických umění v Praze, 5. rozšířené vydání, Praha 2006, 224 s., ISBN 80-9331-053-8.
LEŠTINA, V., Vytváříme loutky. Portál, Praha 1995, 1. vydání, 127 str., ISBN 80-7178-017.
ŠMELOVÁ, E., PRÁŠILOVÁ, M. a kol., Didaktika předškolního vzdělávání. PORTÁL, Praha 2018, 1. vydání, 232 s. ISBN 978-80-262-1302-4.
SVOBODOVÁ, E., ŠVEJDOVÁ, H., Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Portál, 1. vydání, Praha 2011, 168 s., ISBN 978-80-262-0020-8.