Diplomová práce, která nese název Využití technik dramatické výchovy u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na I. stupni ZŠ, se zabývá uplatněním metod a technik dramatické výchovy při výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich využitím při běžné výuce na základní škole.
Teoretická část práce se věnuje historii dramatické výchovy, vymezuje cíle dramatické výchovy a definuje konkrétní techniky a metody dramatické výchovy. Rovněž se práce zabývá speciálními vzdělávacími potřebami. V této oblasti jsou definovány specifické poruchy učení a jsou klasifikovány vývojové poruchy chování.
Praktická část práce obsahuje sborník vytvořených metodických materiálů s ukázkami začlenění metod a technik dramatické výchovy do výuky na 1. stupni základní školy. Samotné projekty obsahují dílčí aktivity s komentářem, kde autorka shrnuje poznámky, které zaznamenávala při realizaci aktivit.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "The use of dramatic education techniques for pupils with special educational needs in the first stage of elementary school" deals with the application of methods and techniques of dramatic education in the teaching of pupils with special educational needs and their use in regular teaching at an elementary school.
The theoretical part of the work discusses the history of drama education, defines selected techniques and methods of drama education and defines the goals of drama education. It also deals with special educational needs, defines specific disorders of school skills and classifies developmental behavioral disorders.
The practical part of the work contains a collection of created methodological materials with examples of incorporation of methods and techniques of drama education into teaching at the 1st stage of elementary school. The projects themselves contain sub-activities with commentary, where the author summarizes the notes she recorded during the implementation of the activities.
Klíčová slova
dramatická výchova,
metody dramatické výchovy,
mezipředmětové vztahy,
první stupeň,
speciálně vzdělávací potřeby,
specifické poruchy učení,
techniky dramatické výchovy,
vzdělávání,
základní škola,
žák.
Klíčová slova v angličtině
drama education,
techniques of drama education,
methods of drama education,
special educational needs,
specific disorders of school skills,
specific learning disorders,
interdisciplinary relationships,
primary school,
elementary school,
education,
pupil.
Rozsah průvodní práce
56s., 119 706 znaků vč. mezer
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce, která nese název Využití technik dramatické výchovy u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na I. stupni ZŠ, se zabývá uplatněním metod a technik dramatické výchovy při výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich využitím při běžné výuce na základní škole.
Teoretická část práce se věnuje historii dramatické výchovy, vymezuje cíle dramatické výchovy a definuje konkrétní techniky a metody dramatické výchovy. Rovněž se práce zabývá speciálními vzdělávacími potřebami. V této oblasti jsou definovány specifické poruchy učení a jsou klasifikovány vývojové poruchy chování.
Praktická část práce obsahuje sborník vytvořených metodických materiálů s ukázkami začlenění metod a technik dramatické výchovy do výuky na 1. stupni základní školy. Samotné projekty obsahují dílčí aktivity s komentářem, kde autorka shrnuje poznámky, které zaznamenávala při realizaci aktivit.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "The use of dramatic education techniques for pupils with special educational needs in the first stage of elementary school" deals with the application of methods and techniques of dramatic education in the teaching of pupils with special educational needs and their use in regular teaching at an elementary school.
The theoretical part of the work discusses the history of drama education, defines selected techniques and methods of drama education and defines the goals of drama education. It also deals with special educational needs, defines specific disorders of school skills and classifies developmental behavioral disorders.
The practical part of the work contains a collection of created methodological materials with examples of incorporation of methods and techniques of drama education into teaching at the 1st stage of elementary school. The projects themselves contain sub-activities with commentary, where the author summarizes the notes she recorded during the implementation of the activities.
Klíčová slova
dramatická výchova,
metody dramatické výchovy,
mezipředmětové vztahy,
první stupeň,
speciálně vzdělávací potřeby,
specifické poruchy učení,
techniky dramatické výchovy,
vzdělávání,
základní škola,
žák.
Klíčová slova v angličtině
drama education,
techniques of drama education,
methods of drama education,
special educational needs,
specific disorders of school skills,
specific learning disorders,
interdisciplinary relationships,
primary school,
elementary school,
education,
pupil.
Zásady pro vypracování
Při zpracování diplomové práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP č. 5E/2019 s názvem Pokyny pro psaní a odevzdání
bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech.
Zpracovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem – období mladšího školního věku –hlediska vývojové psychologie; charakteristika spefických vzdělávacích potřeb, vymezení dramatické výchovy, historie dramatické výchovy, techniky a principy dramatické výchovy, využití dramatické výchovy ve výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy.
Připravit a zpracovat praktickou část práce: stanovit cíl diplomové práce.
Zvolit vhodné metody pro praktickou část.
Navrhnout vhodná doporučení pro pedagogickou praxi u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni ZŠ. Analyzovat a vyhodnotit realizované činnosti.
Závěr-zhodnotit a shrnout získané poznatky.
Zásady pro vypracování
Při zpracování diplomové práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP č. 5E/2019 s názvem Pokyny pro psaní a odevzdání
bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech.
Zpracovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem – období mladšího školního věku –hlediska vývojové psychologie; charakteristika spefických vzdělávacích potřeb, vymezení dramatické výchovy, historie dramatické výchovy, techniky a principy dramatické výchovy, využití dramatické výchovy ve výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy.
Připravit a zpracovat praktickou část práce: stanovit cíl diplomové práce.
Zvolit vhodné metody pro praktickou část.
Navrhnout vhodná doporučení pro pedagogickou praxi u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni ZŠ. Analyzovat a vyhodnotit realizované činnosti.
Závěr-zhodnotit a shrnout získané poznatky.
Seznam doporučené literatury
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS, 2007. ISBN 978-80-7068-207-4.
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1865-1.
MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2004. ISBN 80-85429-93-4.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: Národníinformační a poradenské středisko pro kulturu, 2011. ISBN 978-80-7068-250-0.
MACHKOVÁ, Eva. Škola dramatickou hrou: dramatická výchova v primárníškole. 2. upravené vydání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7599-072-3.
ŠIMLOVÁ, Žaneta. Dramatická výchova v rukou učitele primárníškoly. Ostrava: Universitas Ostraviensis, 2015. ISBN 978-80-7464-795-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání druhé, doplněné a přepracované. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS, 2007. ISBN 978-80-7068-207-4.
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1865-1.
MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2004. ISBN 80-85429-93-4.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: Národníinformační a poradenské středisko pro kulturu, 2011. ISBN 978-80-7068-250-0.
MACHKOVÁ, Eva. Škola dramatickou hrou: dramatická výchova v primárníškole. 2. upravené vydání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7599-072-3.
ŠIMLOVÁ, Žaneta. Dramatická výchova v rukou učitele primárníškoly. Ostrava: Universitas Ostraviensis, 2015. ISBN 978-80-7464-795-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání druhé, doplněné a přepracované. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.