Tato bakalářská práce se zabývá využitím bicích nástrojů ve výuce hudební výchovy na základních školách. Mapuje a popisuje bicí nástroje, které jsou pro práci s žáky příhodné, a může být inspirací pro doplnění instrumentáře odborných učeben.
Uvádí a popisuje aktivity s bicími nástroji vhodné pro rozvoj hudebních schopností a obohacení vyučovacích hodin. Předkládá také možnost mezipředmětového propojení hudební výchovy s ostatními předměty, zvláště v kapitole o vlastní výrobě hudebních nástrojů.
V popisech pozorování se tato práce zaměřuje na bicí nástroje, které jsou pro práci s žáky nejvhodnější a nejčastěji využívané. Snaží se přiblížit, jak mohou činnostně pojaté hodiny hudební výchovy vypadat a jaké aktivity je možné zařadit.
Cílem je předložit ucelený námět pro využití bicích nástrojů v činnostní výuce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is dealing with the usage of the drum instruments in music education in primary and secondary schools. It maps out and describes drum instruments, that are convenient for the work with students and can be inspirational for replenishment of the music classroom.
It presents activities with drum instruments eligible for the development of the music skills and enrichment of the music lessons. It brings up the possibility of the cross-curricular interconnections, especially in the chapter about your own production of the musical instruments.
In the descriptions of the observations, this thesis focuses on the drum instruments which are the best and the most popular for the work with students. It tries to give a sense how the activity-based lessons can look like and which activities it is possible to integrate.
The aim is to present the comprehensive idea for the usage of the drum instruments in activity-based education.
Klíčová slova
bicí nástroje, hudební výchova, základní škola, hra na nástroj, činnostní učení
Klíčová slova v angličtině
drums, music education, primary and secondary school, playing an instrument, activity-based learning
Rozsah průvodní práce
73 s. (105 887 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá využitím bicích nástrojů ve výuce hudební výchovy na základních školách. Mapuje a popisuje bicí nástroje, které jsou pro práci s žáky příhodné, a může být inspirací pro doplnění instrumentáře odborných učeben.
Uvádí a popisuje aktivity s bicími nástroji vhodné pro rozvoj hudebních schopností a obohacení vyučovacích hodin. Předkládá také možnost mezipředmětového propojení hudební výchovy s ostatními předměty, zvláště v kapitole o vlastní výrobě hudebních nástrojů.
V popisech pozorování se tato práce zaměřuje na bicí nástroje, které jsou pro práci s žáky nejvhodnější a nejčastěji využívané. Snaží se přiblížit, jak mohou činnostně pojaté hodiny hudební výchovy vypadat a jaké aktivity je možné zařadit.
Cílem je předložit ucelený námět pro využití bicích nástrojů v činnostní výuce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is dealing with the usage of the drum instruments in music education in primary and secondary schools. It maps out and describes drum instruments, that are convenient for the work with students and can be inspirational for replenishment of the music classroom.
It presents activities with drum instruments eligible for the development of the music skills and enrichment of the music lessons. It brings up the possibility of the cross-curricular interconnections, especially in the chapter about your own production of the musical instruments.
In the descriptions of the observations, this thesis focuses on the drum instruments which are the best and the most popular for the work with students. It tries to give a sense how the activity-based lessons can look like and which activities it is possible to integrate.
The aim is to present the comprehensive idea for the usage of the drum instruments in activity-based education.
Klíčová slova
bicí nástroje, hudební výchova, základní škola, hra na nástroj, činnostní učení
Klíčová slova v angličtině
drums, music education, primary and secondary school, playing an instrument, activity-based learning
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění související literatury a pramenů
2. Studium materiálů
3. Koncipování úvodních kapitol
4. Vypracování a distribuce dotazníku, zpracování výsledků
5. Návštěvy vybraných ZŠ a mapování práce v hodinách HV
6. Pravidelné konzultace s vedoucím práce
7. Kompletace bakalářské práce a příloh
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění související literatury a pramenů
2. Studium materiálů
3. Koncipování úvodních kapitol
4. Vypracování a distribuce dotazníku, zpracování výsledků
5. Návštěvy vybraných ZŠ a mapování práce v hodinách HV
6. Pravidelné konzultace s vedoucím práce
7. Kompletace bakalářské práce a příloh
Seznam doporučené literatury
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2021.
VACÍK, Miloš. Škola hry na perkuse: afro-kubánské a africké nástroje. Praha: Muzikus, 2005.
VESELÝ, Miloš. Základy hry na bicí nástroje. Kladno: Nakladatelství Vladimír Beneš, 1995.
HOLUBEC, Jiří a Jan PRCHAL. Populární hudba ve škole: Zpíváme a hrajeme. Praha: Muzikservis, 1999. ISBN 80-86233-08-1
Česká Orffova škola I. - IV. Muzikservis
JURKOVIČ, Pavel. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1988
CHARALAMBIDIS, Alexandros. Hudební výchova pro 2. stupeň základní školy: metodický průvodce. Praha: SPN, 2007. ISBN 978-80-7235-343-9
STRONG, Jeff. Drums for dummies. 2nd ed. Hoboken: Wiley Publishing, Inc., 2006. ISBN 0471794112
JOHANSSON, K. G. Real Rock Book. Warner/Chappell Music Scandinavia AB, 1998.
JANOSA, Felix. My Song. Frankfurt am Main: Verlag Moritz Diesterweg, 1997.
JANOSA, Felix. My Song 2. Frankfurt am Main, 2003.
Seznam doporučené literatury
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2021.
VACÍK, Miloš. Škola hry na perkuse: afro-kubánské a africké nástroje. Praha: Muzikus, 2005.
VESELÝ, Miloš. Základy hry na bicí nástroje. Kladno: Nakladatelství Vladimír Beneš, 1995.
HOLUBEC, Jiří a Jan PRCHAL. Populární hudba ve škole: Zpíváme a hrajeme. Praha: Muzikservis, 1999. ISBN 80-86233-08-1
Česká Orffova škola I. - IV. Muzikservis
JURKOVIČ, Pavel. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1988
CHARALAMBIDIS, Alexandros. Hudební výchova pro 2. stupeň základní školy: metodický průvodce. Praha: SPN, 2007. ISBN 978-80-7235-343-9
STRONG, Jeff. Drums for dummies. 2nd ed. Hoboken: Wiley Publishing, Inc., 2006. ISBN 0471794112
JOHANSSON, K. G. Real Rock Book. Warner/Chappell Music Scandinavia AB, 1998.
JANOSA, Felix. My Song. Frankfurt am Main: Verlag Moritz Diesterweg, 1997.
JANOSA, Felix. My Song 2. Frankfurt am Main, 2003.