Tato práce se zabývá oblastí pracovní spokojenosti, která v různých formách organizací hraje poměrně důležitou roli. Práce se snaží nastínit problematiku pracovní spokojenosti na základě proběhlých rešerší a nastudované literatury. V práci se poté uvádějí a popisují jednotlivé faktory pracovní spokojenosti, drobněji pak jejich příčiny či následky. Hlavní cíl pro tuto práci byl zjistit současnou situaci spokojenosti zaměstnanců na obchodních pozicích ve vybraném podniku a analyzovat jednotlivé faktory pracovní spokojenosti a následně tyto faktory vyhodnotit. Podnik poté získá přehled o tom, jak jsou současní zaměstnanci spokojení a v jakých ohledech jsou nespokojení. Za účelem dosažení cíle práce byl sestaven dotazník, který se inspiroval ze zahraničních studií. Cíle této práce bylo dosaženo na základě vyhodnocení dotazníku. Celková pracovní spokojenost ve zkoumané společnosti udává hodnotu 2,37, která indikuje spíše spokojenost. Vzhledem k tomu, že vzorek nebyl kompletní, se výsledek zobecnil pomocí intervalu spolehlivosti a celková pracovní spokojenost se pohybovala od 2,17 až 2,58. Na základě tohoto lze konstatovat, že zaměstnanci na dané pozici jsou celkově spíše spokojeni. Dále bylo testováno hned několik hypotéz. Hypotézy se zabývaly věkem a pracovní spokojeností, mzdou a pracovní spokojeností a mzdou a úvahou o změně zaměstnání. K řešení těchto hypotéz byl použit t-test, chí kvadrát test a regresní analýza. Ukázalo se, že hodnoty spokojenosti jsou na srovnatelné hladině mezi jednotlivými věkovými kategoriemi. V rámci mzdy a pracovní spokojenosti se mezi veličinami prokázala závislost a vliv. Vztah mzdy a úvahy o změně zaměstnání se ukázal jako nevýznamný. Zjištění této práce může být přijato, jako podklad pro přijetí opatření, která zvýší spokojenost zaměstnanců a následně může společnost předejít trvající fluktuaci.
Anotace v angličtině
This work deals with the area of job satisfaction, which plays a relatively important role in various forms of organizations. The work tries to outline the issue of job satisfaction on the basis of searches and studied literature. The thesis then presents and describes the individual factors of job satisfaction, and more specifically their causes or consequences. The main goal for this work was to find out the current situation of employee satisfaction in business positions in the selected company and to analyze the individual factors of job satisfaction and then evaluate these factors. The company then gains an overview of how satisfied current employees are and how dissatisfied they are. In order to achieve the goal of the work, a questionnaire was compiled, which was inspired by foreign studies. The objectives of this work were achieved based on the evaluation of the questionnaire. The overall job satisfaction in the surveyed company indicates a value of 2.37, which indicates rather satisfaction. Due to the fact that the sample was not complete, the result was generalized using the confidence interval and the overall job satisfaction ranged from 2.17 to 2.58. Based on this, it can be stated that the employees in the given position are generally rather satisfied. Furthermore, several hypotheses were tested. The hypotheses dealt with age and job satisfaction, wages and job satisfaction, and wages and job change considerations. T-test, chi-square test and regression analysis were used to solve these hypotheses. Satisfaction values turned out to be at a comparable level between different age categories. Within wages and job satisfaction, dependence and influence were demonstrated between the variables. The relationship between wages and considerations about changing jobs turned out to be insignificant. The findings of this work can be accepted as a basis for taking measures that will increase employee satisfaction and consequently the company can prevent persistent turnover.
Klíčová slova
pracovní spokojenost, faktory pracovní spokojenosti, zaměstnanecká spokojenost, finanční faktory, nefinanční faktory
Tato práce se zabývá oblastí pracovní spokojenosti, která v různých formách organizací hraje poměrně důležitou roli. Práce se snaží nastínit problematiku pracovní spokojenosti na základě proběhlých rešerší a nastudované literatury. V práci se poté uvádějí a popisují jednotlivé faktory pracovní spokojenosti, drobněji pak jejich příčiny či následky. Hlavní cíl pro tuto práci byl zjistit současnou situaci spokojenosti zaměstnanců na obchodních pozicích ve vybraném podniku a analyzovat jednotlivé faktory pracovní spokojenosti a následně tyto faktory vyhodnotit. Podnik poté získá přehled o tom, jak jsou současní zaměstnanci spokojení a v jakých ohledech jsou nespokojení. Za účelem dosažení cíle práce byl sestaven dotazník, který se inspiroval ze zahraničních studií. Cíle této práce bylo dosaženo na základě vyhodnocení dotazníku. Celková pracovní spokojenost ve zkoumané společnosti udává hodnotu 2,37, která indikuje spíše spokojenost. Vzhledem k tomu, že vzorek nebyl kompletní, se výsledek zobecnil pomocí intervalu spolehlivosti a celková pracovní spokojenost se pohybovala od 2,17 až 2,58. Na základě tohoto lze konstatovat, že zaměstnanci na dané pozici jsou celkově spíše spokojeni. Dále bylo testováno hned několik hypotéz. Hypotézy se zabývaly věkem a pracovní spokojeností, mzdou a pracovní spokojeností a mzdou a úvahou o změně zaměstnání. K řešení těchto hypotéz byl použit t-test, chí kvadrát test a regresní analýza. Ukázalo se, že hodnoty spokojenosti jsou na srovnatelné hladině mezi jednotlivými věkovými kategoriemi. V rámci mzdy a pracovní spokojenosti se mezi veličinami prokázala závislost a vliv. Vztah mzdy a úvahy o změně zaměstnání se ukázal jako nevýznamný. Zjištění této práce může být přijato, jako podklad pro přijetí opatření, která zvýší spokojenost zaměstnanců a následně může společnost předejít trvající fluktuaci.
Anotace v angličtině
This work deals with the area of job satisfaction, which plays a relatively important role in various forms of organizations. The work tries to outline the issue of job satisfaction on the basis of searches and studied literature. The thesis then presents and describes the individual factors of job satisfaction, and more specifically their causes or consequences. The main goal for this work was to find out the current situation of employee satisfaction in business positions in the selected company and to analyze the individual factors of job satisfaction and then evaluate these factors. The company then gains an overview of how satisfied current employees are and how dissatisfied they are. In order to achieve the goal of the work, a questionnaire was compiled, which was inspired by foreign studies. The objectives of this work were achieved based on the evaluation of the questionnaire. The overall job satisfaction in the surveyed company indicates a value of 2.37, which indicates rather satisfaction. Due to the fact that the sample was not complete, the result was generalized using the confidence interval and the overall job satisfaction ranged from 2.17 to 2.58. Based on this, it can be stated that the employees in the given position are generally rather satisfied. Furthermore, several hypotheses were tested. The hypotheses dealt with age and job satisfaction, wages and job satisfaction, and wages and job change considerations. T-test, chi-square test and regression analysis were used to solve these hypotheses. Satisfaction values turned out to be at a comparable level between different age categories. Within wages and job satisfaction, dependence and influence were demonstrated between the variables. The relationship between wages and considerations about changing jobs turned out to be insignificant. The findings of this work can be accepted as a basis for taking measures that will increase employee satisfaction and consequently the company can prevent persistent turnover.
Klíčová slova
pracovní spokojenost, faktory pracovní spokojenosti, zaměstnanecká spokojenost, finanční faktory, nefinanční faktory
Pracovní spokojenost je klíčovým aspektem pro fungování v každé organizaci. Spokojení zaměstnanci podávají nejen lepší výkony, ale také jsou více motivováni k práci, což vede k celkovému úspěchu organizace. Řada zahraničních studií uvádí a v mnohém se shodují, že je důležité se zaměřit na finanční a nefinanční faktory, které ovlivňují pracovní spokojenost. Z těchto oblastí lze poté identifikovat slabá místa a místa problému a ty následně aktivně řešit. Cílem této práce bude zjistit současnou situaci spokojenosti zaměstnanců na obchodních pozicích ve vybraném podniku a analyzovat jednotlivé faktory spokojenosti a následně vyhodnotit tyto faktory. Podnik poté získá přehled o tom, jak jsou současní zaměstnanci spokojení nebo v jakých ohledech jsou nespokojení. Dotazník bude sestaven do částí a budou zde sledovány finanční a nefinanční faktory. Stanovené hypotézy budou řešeny za pomocí statistických testů na základě charakteru dat. Výsledky budou přínosné pro danou společnost, která se potýká s velkou fluktuací zaměstnanců na obchodních pozicích. Zjištění této práce může být tak přijato jako podklad pro přijetí opatření, která zvýší spokojenost zaměstnanců a následně může společnost předejít trvající fluktuaci zaměstnanců.
Zásady pro vypracování
Pracovní spokojenost je klíčovým aspektem pro fungování v každé organizaci. Spokojení zaměstnanci podávají nejen lepší výkony, ale také jsou více motivováni k práci, což vede k celkovému úspěchu organizace. Řada zahraničních studií uvádí a v mnohém se shodují, že je důležité se zaměřit na finanční a nefinanční faktory, které ovlivňují pracovní spokojenost. Z těchto oblastí lze poté identifikovat slabá místa a místa problému a ty následně aktivně řešit. Cílem této práce bude zjistit současnou situaci spokojenosti zaměstnanců na obchodních pozicích ve vybraném podniku a analyzovat jednotlivé faktory spokojenosti a následně vyhodnotit tyto faktory. Podnik poté získá přehled o tom, jak jsou současní zaměstnanci spokojení nebo v jakých ohledech jsou nespokojení. Dotazník bude sestaven do částí a budou zde sledovány finanční a nefinanční faktory. Stanovené hypotézy budou řešeny za pomocí statistických testů na základě charakteru dat. Výsledky budou přínosné pro danou společnost, která se potýká s velkou fluktuací zaměstnanců na obchodních pozicích. Zjištění této práce může být tak přijato jako podklad pro přijetí opatření, která zvýší spokojenost zaměstnanců a následně může společnost předejít trvající fluktuaci zaměstnanců.
Seznam doporučené literatury
Abdolshah Mohammad, Khatibi Seyed Amir Mohammad, & Moghimi Mostafa. (2018). Factors Influencing Job Satisfaction of Banking Sector Employees. Journal of Central Banking Theory and Practice, 7(1), 207\textendash222. https://doi.org/10.2478/jcbtp-2018-0009
Angayarkanni, R. (2021). Factors Influencing Job Satisfaction among Teachers: Using Garrett Ranking Method. Ilkogretim Online, 20(1), 2702\textendash2707
Delfgaauw, J. (2007). The effect of job satisfaction on job search: Not just whether, but also where. Labour Economics, 14(3), 299\textendash317. https://doi.org/10.1016/j.labeco.2006.06.002
Vévoda, J., Vévodová, Š., & Sobotková, H. (2020). Faktory ovlivňující pracovní spokojenost a motivaci všeobecných sester. (Czech). General Practitioner / Prakticky Lekar, 100, 44\textendash49.
Rukh, L., Choudhary, M. A., & Abbasi, S. A. (2015). Analysis of factors affecting employee satisfaction: A case study from Pakistan. Work, 52(1), 137-152.
Sindi, A., & Javed, U. (2021). Impact of Employee Job Satisfaction on Employee Performance. PalArchs Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 18(14), 554\textendash563.
Singh, J. K., & Jain, M. (2013). A STUDY OF EMPLOYEES’JOB SATISFACTION AND ITS IMPACT ON THEIR PERFORMANCE. Journal of Indian Research (ISSN: 2321-4155), 1(4).
Hajdukova, A., Klementova, J., & Klementova, J. J. (2015). The Job Satisfaction as a Regulator of the Working Behaviour. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 190, 471\textendash476. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.05.028
Seznam doporučené literatury
Abdolshah Mohammad, Khatibi Seyed Amir Mohammad, & Moghimi Mostafa. (2018). Factors Influencing Job Satisfaction of Banking Sector Employees. Journal of Central Banking Theory and Practice, 7(1), 207\textendash222. https://doi.org/10.2478/jcbtp-2018-0009
Angayarkanni, R. (2021). Factors Influencing Job Satisfaction among Teachers: Using Garrett Ranking Method. Ilkogretim Online, 20(1), 2702\textendash2707
Delfgaauw, J. (2007). The effect of job satisfaction on job search: Not just whether, but also where. Labour Economics, 14(3), 299\textendash317. https://doi.org/10.1016/j.labeco.2006.06.002
Vévoda, J., Vévodová, Š., & Sobotková, H. (2020). Faktory ovlivňující pracovní spokojenost a motivaci všeobecných sester. (Czech). General Practitioner / Prakticky Lekar, 100, 44\textendash49.
Rukh, L., Choudhary, M. A., & Abbasi, S. A. (2015). Analysis of factors affecting employee satisfaction: A case study from Pakistan. Work, 52(1), 137-152.
Sindi, A., & Javed, U. (2021). Impact of Employee Job Satisfaction on Employee Performance. PalArchs Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 18(14), 554\textendash563.
Singh, J. K., & Jain, M. (2013). A STUDY OF EMPLOYEES’JOB SATISFACTION AND ITS IMPACT ON THEIR PERFORMANCE. Journal of Indian Research (ISSN: 2321-4155), 1(4).
Hajdukova, A., Klementova, J., & Klementova, J. J. (2015). The Job Satisfaction as a Regulator of the Working Behaviour. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 190, 471\textendash476. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.05.028