V této bakalářské práci byly zkoumány rozdíly mezi kresbami dětí předškolního věku s diagnostikovaným syndromem ADHD a dětí intaktních, stejně jako úroveň správných představ a miskoncepcí o koronaviru u těchto dětí. V teoretické části práce byly definovány základní pojmy související s ADHD syndromem, jeho specifikace v předškolním věku a s ním spojené poruchy chování. Dále se teoretická část věnovala vývoji kresebných schopností dětí a miskoncepcím, a jejich příčinám, důsledkům a řešením. Na základě současného stavu zkoumané problematiky a relevantních výzkumných studií se práce zaměřila na identifikaci vztahu mezi syndromem ADHD a výtvarným projevem dětí.
V rámci metodiky výzkumu byly zkoumány různé faktory ovlivňující výtvarný projev dětí předškolního věku, včetně syndromu ADHD, genderu a věku. Na základě získaných výsledků byla provedena interpretace, která poskytuje hlubší vhled do toho, jak se syndrom ADHD může projevovat v kresbách dětí. Závěrem práce bylo diskutováno o významu získaných poznatků pro pedagogickou a psychologickou praxi, a navrženy možnosti dalšího výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis examined differences in drawings between preschool children diagnosed with ADHD syndrome and intact children, as well as the level of accurate perceptions and misconceptions about coronavirus among these children. The theoretical part of the thesis defined basic concepts related to ADHD syndrome, its specification in preschool age, and associated behavioral disorders. Furthermore, the theoretical part addressed the development of children's drawing skills and misconceptions, including their causes, consequences, and solutions. Based on the current state of the research problem and relevant studies, the thesis focused on identifying the relationship between ADHD syndrome and children's artistic expression.
Within the research methodology, various factors influencing the artistic expression of preschool children were examined, including ADHD syndrome, gender, and age. Based on the obtained results, an interpretation was made, providing deeper insights into how ADHD syndrome may manifest in children's drawings. In conclusion, the thesis discussed the significance of the findings for pedagogical and psychological practice and proposed possibilities for further research.
Klíčová slova
kresba, děti mateřských škol, kategoriální systém, ADHD syndrom, komparace
Klíčová slova v angličtině
drawing, kindergarten school children, categorical system, ADHD syndrome, comparison
Rozsah průvodní práce
64 s. (69 563 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V této bakalářské práci byly zkoumány rozdíly mezi kresbami dětí předškolního věku s diagnostikovaným syndromem ADHD a dětí intaktních, stejně jako úroveň správných představ a miskoncepcí o koronaviru u těchto dětí. V teoretické části práce byly definovány základní pojmy související s ADHD syndromem, jeho specifikace v předškolním věku a s ním spojené poruchy chování. Dále se teoretická část věnovala vývoji kresebných schopností dětí a miskoncepcím, a jejich příčinám, důsledkům a řešením. Na základě současného stavu zkoumané problematiky a relevantních výzkumných studií se práce zaměřila na identifikaci vztahu mezi syndromem ADHD a výtvarným projevem dětí.
V rámci metodiky výzkumu byly zkoumány různé faktory ovlivňující výtvarný projev dětí předškolního věku, včetně syndromu ADHD, genderu a věku. Na základě získaných výsledků byla provedena interpretace, která poskytuje hlubší vhled do toho, jak se syndrom ADHD může projevovat v kresbách dětí. Závěrem práce bylo diskutováno o významu získaných poznatků pro pedagogickou a psychologickou praxi, a navrženy možnosti dalšího výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis examined differences in drawings between preschool children diagnosed with ADHD syndrome and intact children, as well as the level of accurate perceptions and misconceptions about coronavirus among these children. The theoretical part of the thesis defined basic concepts related to ADHD syndrome, its specification in preschool age, and associated behavioral disorders. Furthermore, the theoretical part addressed the development of children's drawing skills and misconceptions, including their causes, consequences, and solutions. Based on the current state of the research problem and relevant studies, the thesis focused on identifying the relationship between ADHD syndrome and children's artistic expression.
Within the research methodology, various factors influencing the artistic expression of preschool children were examined, including ADHD syndrome, gender, and age. Based on the obtained results, an interpretation was made, providing deeper insights into how ADHD syndrome may manifest in children's drawings. In conclusion, the thesis discussed the significance of the findings for pedagogical and psychological practice and proposed possibilities for further research.
Klíčová slova
kresba, děti mateřských škol, kategoriální systém, ADHD syndrom, komparace
Klíčová slova v angličtině
drawing, kindergarten school children, categorical system, ADHD syndrome, comparison
Zásady pro vypracování
Porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) má impulzivitu, nepozornost a hyperaktivitu jako základní příznaky. Jedná se o neurobiologickou poruchu, kterou vyvolává nerovnováha určitých chemických látek v mozku. Výtvarný projev dětí s ADHD v určitých ohledech neodpovídá jejich vývojovému stupni, je na nižším vývojovém stupni. Jak je uvedeno v některých teoretických studiích, pro kresby dětí s ADHD jsou typické znaky jako hrubá disproporcionalita, asymetričnost, kresba složená z geometrických tvarů, nenavazující čáry, třes a další. Zaměření bakalářské práce bude na děti s ADHD syndromem a jejich výtvarnou činnost s následným porovnáním s intaktními dětmi.
Cílem bakalářské práce bude porovnat úroveň kresby dětí mateřských škol s diagnostikovaným ADHD syndromem a dětí intaktních. Objekt kresby se stanoví na základě rešerše literatury a vyhodnocení kresby bude probíhat s respektem k metodologickým pravidlům zpracování. Dále bude snahou určit specifikace kresby dětí s ADHD syndromem. Součástí vypracovávání bakalářské práce je podrobné seznámení se směrnicí děkana 5D/2019 a dbání na její dodržování. Dále prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část, navrhnout výzkum, v rámci kterého budou sbírána data. Získaná data budou vyhodnocena adekvátními statistickými metodami, interpretována a diskutována. Vyjádření zjištění bude ve slovní, grafické a tabulkové formě.
Klíčova slova: kresba, děti mateřských škol, kategoriální systém, ADHD syndrom, komparace
Porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) má impulzivitu, nepozornost a hyperaktivitu jako základní příznaky. Jedná se o neurobiologickou poruchu, kterou vyvolává nerovnováha určitých chemických látek v mozku. Výtvarný projev dětí s ADHD v určitých ohledech neodpovídá jejich vývojovému stupni, je na nižším vývojovém stupni. Jak je uvedeno v některých teoretických studiích, pro kresby dětí s ADHD jsou typické znaky jako hrubá disproporcionalita, asymetričnost, kresba složená z geometrických tvarů, nenavazující čáry, třes a další. Zaměření bakalářské práce bude na děti s ADHD syndromem a jejich výtvarnou činnost s následným porovnáním s intaktními dětmi.
Cílem bakalářské práce bude porovnat úroveň kresby dětí mateřských škol s diagnostikovaným ADHD syndromem a dětí intaktních. Objekt kresby se stanoví na základě rešerše literatury a vyhodnocení kresby bude probíhat s respektem k metodologickým pravidlům zpracování. Dále bude snahou určit specifikace kresby dětí s ADHD syndromem. Součástí vypracovávání bakalářské práce je podrobné seznámení se směrnicí děkana 5D/2019 a dbání na její dodržování. Dále prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část, navrhnout výzkum, v rámci kterého budou sbírána data. Získaná data budou vyhodnocena adekvátními statistickými metodami, interpretována a diskutována. Vyjádření zjištění bude ve slovní, grafické a tabulkové formě.
Klíčova slova: kresba, děti mateřských škol, kategoriální systém, ADHD syndrom, komparace
Davido, R. (2001). Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál
Literat, I. (2013). "A pencil for your thoughts”: Participatory drawing as a visual research method with children and youth. International Journal of Qualitative Methods, 12(1), 84-98.
Munden, A. (2007). Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál
Přinosilová, D. (2007). Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido
Třesohlavá, Z., Černá, M., & Kňourková, M. (1990). Dříve než půjde do školy. Praha: Avicenum.
Seznam doporučené literatury
Davido, R. (2001). Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál
Literat, I. (2013). "A pencil for your thoughts”: Participatory drawing as a visual research method with children and youth. International Journal of Qualitative Methods, 12(1), 84-98.
Munden, A. (2007). Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál
Přinosilová, D. (2007). Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido
Třesohlavá, Z., Černá, M., & Kňourková, M. (1990). Dříve než půjde do školy. Praha: Avicenum.