Cílem bakalářské práce bude realizace procesu validizace u výzkumných nástrojů
měřících úroveň sociální distance vůči lidem s postižením v českém prostředí. Teoretická východiska budou sestavena z rešerše poznatků určující koncepce postojů a sociální distance vůči lidem s postižením, měření postojů jako takových a obecné výsledky výzkumů, které byly zaměřeny na postoje různých skupin k lidem s postižením. Praktická část bude obsahovat kompletní validizační proces doposud v Čechách nepublikovaného nástroje, jenž měří sociální distanci vůči lidem s postižením. Validizace bude vyvstávat z odborného překladu nástroje, zajištění jeho lingvistické a souběžné validity. Součástí procesu validizace bude sběr dat u 250 respondentů z řad žáků 4. a 5. ročníků základních škol. Výsledkem práce
bude připravený validizovaný nástroj pro české pedagogické prostředí, který bude moci být využit pro další zkoumání sociální distance vůči lidem s postižením.
Anotace v angličtině
The main goal in the bachelor thesis will be validation in research processes
measuring level of social distance towards people with disabilities in the Czech environment. Theoretical backgrounds will be compiled from a research proceses of knowledge defining the concepts of attitudes and social distance toward people with disabilities, measuring attitudes per se and general research findings that have focused on the attitudes of different groups towards people with disabilities. The methodological part will include a complete validation process of a previously unpublished instrument that measures social distance towards people with disabilities. Validation will consist of expert translation of the instrument, ensuring its linguistic and concurrent validity. Part of the validation process will include data collection from 250 respondents from among the students of fourth and fifth years of primary schools. The result of the work will be a validated instrument for the Czech pedagogical environment, which can be used for further research on social distance towards people with disabilities.
Klíčová slova
sociální distance, postoje, validita, validizace, jedinec se speciálními vzdělávacími
potřebami
Klíčová slova v angličtině
social distance, attitudes, validity, validation, individual with special education
needs
Rozsah průvodní práce
76 s. (104 086 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce bude realizace procesu validizace u výzkumných nástrojů
měřících úroveň sociální distance vůči lidem s postižením v českém prostředí. Teoretická východiska budou sestavena z rešerše poznatků určující koncepce postojů a sociální distance vůči lidem s postižením, měření postojů jako takových a obecné výsledky výzkumů, které byly zaměřeny na postoje různých skupin k lidem s postižením. Praktická část bude obsahovat kompletní validizační proces doposud v Čechách nepublikovaného nástroje, jenž měří sociální distanci vůči lidem s postižením. Validizace bude vyvstávat z odborného překladu nástroje, zajištění jeho lingvistické a souběžné validity. Součástí procesu validizace bude sběr dat u 250 respondentů z řad žáků 4. a 5. ročníků základních škol. Výsledkem práce
bude připravený validizovaný nástroj pro české pedagogické prostředí, který bude moci být využit pro další zkoumání sociální distance vůči lidem s postižením.
Anotace v angličtině
The main goal in the bachelor thesis will be validation in research processes
measuring level of social distance towards people with disabilities in the Czech environment. Theoretical backgrounds will be compiled from a research proceses of knowledge defining the concepts of attitudes and social distance toward people with disabilities, measuring attitudes per se and general research findings that have focused on the attitudes of different groups towards people with disabilities. The methodological part will include a complete validation process of a previously unpublished instrument that measures social distance towards people with disabilities. Validation will consist of expert translation of the instrument, ensuring its linguistic and concurrent validity. Part of the validation process will include data collection from 250 respondents from among the students of fourth and fifth years of primary schools. The result of the work will be a validated instrument for the Czech pedagogical environment, which can be used for further research on social distance towards people with disabilities.
Klíčová slova
sociální distance, postoje, validita, validizace, jedinec se speciálními vzdělávacími
potřebami
Klíčová slova v angličtině
social distance, attitudes, validity, validation, individual with special education
needs
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude realizace procesu validizace u výzkumných nástrojů měřících úroveň sociální distance vůči lidem s postižením v českém prostředí. Teoretická východiska budou sestavena z rešerše poznatků určující koncepce postojů a sociální distance vůči lidem s postižením, měření postojů jako takových a obecné výsledky výzkumů, které byly zaměřeny na postoje různých skupin k lidem s postižením. Praktická část bude obsahovat kompletní validizační proces doposud v Čechách nepublikovaného nástroje, jenž měří sociální distanci vůči lidem s postižením. Validizace bude vyvstávat z odborného překladu nástroje, zajištění jeho lingvistické a souběžné validity. Součástí procesu validizace bude sběr dat u 250 respondentů z řad žáků 4. a 5. ročníků základních škol. Výsledkem práce bude připravený validizovaný nástroj pro české pedagogické prostředí, které bude moci být využit pro další zkoumání sociální distance vůči lidem s postižením.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude realizace procesu validizace u výzkumných nástrojů měřících úroveň sociální distance vůči lidem s postižením v českém prostředí. Teoretická východiska budou sestavena z rešerše poznatků určující koncepce postojů a sociální distance vůči lidem s postižením, měření postojů jako takových a obecné výsledky výzkumů, které byly zaměřeny na postoje různých skupin k lidem s postižením. Praktická část bude obsahovat kompletní validizační proces doposud v Čechách nepublikovaného nástroje, jenž měří sociální distanci vůči lidem s postižením. Validizace bude vyvstávat z odborného překladu nástroje, zajištění jeho lingvistické a souběžné validity. Součástí procesu validizace bude sběr dat u 250 respondentů z řad žáků 4. a 5. ročníků základních škol. Výsledkem práce bude připravený validizovaný nástroj pro české pedagogické prostředí, které bude moci být využit pro další zkoumání sociální distance vůči lidem s postižením.
Seznam doporučené literatury
Bartoňová, M., & Vítková, M. (2012). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VI. Brno: Paido.
Cronbach, L. J., & Meehl, P. E. (1955). Construct validity in psychological tests. Psychological bulletin, 52(4), 281.
Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál.
Lechta, V. (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.
In Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogicky slovník. 1999, 7. vyd. Praha: Portál.
Zilcher, L., (2020). Pedeutologické aspekty sociální distance vůči lidem s postižením. Praha: Česka andragogická společnost, z. s., ISBN 978-80-907809-4-1
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Bartoňová, M., & Vítková, M. (2012). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VI. Brno: Paido.
Cronbach, L. J., & Meehl, P. E. (1955). Construct validity in psychological tests. Psychological bulletin, 52(4), 281.
Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál.
Lechta, V. (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.
In Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogicky slovník. 1999, 7. vyd. Praha: Portál.
Zilcher, L., (2020). Pedeutologické aspekty sociální distance vůči lidem s postižením. Praha: Česka andragogická společnost, z. s., ISBN 978-80-907809-4-1
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.