Cílem práce je představení jednoho z nejúspěšnějších divadel za první republiky, a to Divadla Vlasty Buriana. Jeho zakladatelem byl v roce 1925 již v té době velmi známý komik Vlasta Burian. Jeho specifický styl humoru si získal mnoho obdivovatelů v celém Československu a díky jeho důvtipu byl přirovnáván k takovému velikánu, jakým byl např. Charlie Chaplin. Práce se zaměřuje nejen na jeho kariéru, která již byla mnohokrát reflektována, ale zejména na jeho divadlo. Divadlo bylo tradičně důležitou součástí každodenního života, a to jak ve městě, tak na venkově, znamenalo jakési uvolnění od každodenních strastí, odpočinek, ale i poučení. S rostoucím napětím v Československu a událostmi, které navždy poznamenaly životy mnoha lidí, jeho úloha ještě vzrostla. Divadlo Vlasty Buriana se primárně zaměřovalo na komedie a frašky, které dávaly lidem možnost utéct od každodenních starostí, a to i v období Protektorátu Čechy a Morava. Popularita se odrazila rovněž v podobě souboru a hostujících hercích a herečkách, mezi nimiž nechyběly ani jedny z nejslavnějších hereček své doby - Lída Baarová a Věra Ferbasová. Udržet divadlo v chodu i za Protektorátu však znamenalo doslova tanec na ostří nože. Po válce to Burianovi přineslo obvinění z údajné kolaborace.
Anotace v angličtině
The main purpose of this bachelor´s thesis is to present one of the most successful
theatres of the First Republic and that is Theatre of Vlasta Burian. In 1925 was his founder Vlasta Burian already well-known comedian. Many people of Czechoslovakia loved his specific sense of humor and his wittiness, which led to likening him to star as Charlie Chaplin. This bachelor´s thesis mentions his career, which was already processed many times, but it mainly focuses on his theatre. Theatre was casually everyday thing, not even in cities but also in country. It meant relaxation and escape from everyday problems, even some valuable lessons. The importance of theatre grew with growing pressure in Czechoslovakia and events, which led to drastic changes in many people´s lives. In times of Protectorate Bohemia and Moravia, the Theatre of Vlasta Burian was mainly focused on comedies and farce, which helped people to run away from their issues for few minutes. The popularity of the theatre made it possible to cast stars of that time such as Lída Baarová and Věra Ferbasová. However, to keep theatre running in time of Protectorate was tricky. Vlasta Burian was accused of asserted collaboration just after the war ended.
Klíčová slova
Vlasta Burian, divadlo, Divadlo Vlasty Buriana, divadlo za dob první republiky, Protektorát Čechy a Morava, kultura za dob první republiky, kultura za dob Protektorátu Čechy a Morava
Klíčová slova v angličtině
Vlasta Burian, theatre, Theatre of Vlasta Burian, Theatre during the time of the First Czech Republic, Protectorate of Bohemia and Moravia, culture during the time of the First Czech Republic, culture during the time of Protectorate Bohemia and Moravia
Rozsah průvodní práce
71 s. (114 268 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je představení jednoho z nejúspěšnějších divadel za první republiky, a to Divadla Vlasty Buriana. Jeho zakladatelem byl v roce 1925 již v té době velmi známý komik Vlasta Burian. Jeho specifický styl humoru si získal mnoho obdivovatelů v celém Československu a díky jeho důvtipu byl přirovnáván k takovému velikánu, jakým byl např. Charlie Chaplin. Práce se zaměřuje nejen na jeho kariéru, která již byla mnohokrát reflektována, ale zejména na jeho divadlo. Divadlo bylo tradičně důležitou součástí každodenního života, a to jak ve městě, tak na venkově, znamenalo jakési uvolnění od každodenních strastí, odpočinek, ale i poučení. S rostoucím napětím v Československu a událostmi, které navždy poznamenaly životy mnoha lidí, jeho úloha ještě vzrostla. Divadlo Vlasty Buriana se primárně zaměřovalo na komedie a frašky, které dávaly lidem možnost utéct od každodenních starostí, a to i v období Protektorátu Čechy a Morava. Popularita se odrazila rovněž v podobě souboru a hostujících hercích a herečkách, mezi nimiž nechyběly ani jedny z nejslavnějších hereček své doby - Lída Baarová a Věra Ferbasová. Udržet divadlo v chodu i za Protektorátu však znamenalo doslova tanec na ostří nože. Po válce to Burianovi přineslo obvinění z údajné kolaborace.
Anotace v angličtině
The main purpose of this bachelor´s thesis is to present one of the most successful
theatres of the First Republic and that is Theatre of Vlasta Burian. In 1925 was his founder Vlasta Burian already well-known comedian. Many people of Czechoslovakia loved his specific sense of humor and his wittiness, which led to likening him to star as Charlie Chaplin. This bachelor´s thesis mentions his career, which was already processed many times, but it mainly focuses on his theatre. Theatre was casually everyday thing, not even in cities but also in country. It meant relaxation and escape from everyday problems, even some valuable lessons. The importance of theatre grew with growing pressure in Czechoslovakia and events, which led to drastic changes in many people´s lives. In times of Protectorate Bohemia and Moravia, the Theatre of Vlasta Burian was mainly focused on comedies and farce, which helped people to run away from their issues for few minutes. The popularity of the theatre made it possible to cast stars of that time such as Lída Baarová and Věra Ferbasová. However, to keep theatre running in time of Protectorate was tricky. Vlasta Burian was accused of asserted collaboration just after the war ended.
Klíčová slova
Vlasta Burian, divadlo, Divadlo Vlasty Buriana, divadlo za dob první republiky, Protektorát Čechy a Morava, kultura za dob první republiky, kultura za dob Protektorátu Čechy a Morava
Klíčová slova v angličtině
Vlasta Burian, theatre, Theatre of Vlasta Burian, Theatre during the time of the First Czech Republic, Protectorate of Bohemia and Moravia, culture during the time of the First Czech Republic, culture during the time of Protectorate Bohemia and Moravia
Zásady pro vypracování
Anotace: Cílem práce bude představení jednoho z nejúspěšnějších divadel za první republiky, a to Divadla Vlasty Buriana. Jeho zakladatelem byl v roce 1925 již v té době velmi známý komik Vlasta Burian. Jeho specifický styl si získal mnoho obdivovatelů v celém Československu a díky jeho důvtipu byl přirovnáván k takovému velikánu, jakým byl např. Charlie Chaplin. Práce se zaměří nejen na jeho kariéru, která již byla mnohokrát reflektována, ale zejména na jeho divadlo. Divadlo bylo tradičně důležitou součástí každodenního života, a to jak ve městě, tak na věnkově, znamenalo jakési uvolnění od každodenních strastí, odpočinek, ale i poučení. S rostoucím napětím v Československu a událostmi, které navždy poznamenaly životy mnoha lidí, jeho úloha ještě vzrostla. Divadlo Vlasty Buriana se primárně zaměřovalo na komedie a frašky, které dávaly lidem možnost utéct od každodenních starostí, a to jak v období První republiky, tak ještě markantněji v letech existence Protektorátu Čechy a Morava. Popularita se odrazila i v podobě souboru a hostujících hercích a herečkách, mezi nimiž nechyběly ani jedny z nejslavnějších hereček své doby - Lída Baarová a Věra Ferbasová. Udržet divadlo v chod i za Protektorátu však znamenalo doslova tanec na ostří nože a po válce Burianovi přineslo obvinění z údajné kolaborace.
Osnova:
Úvod
1. Československá divadla První republiky
2. Divadlo Vlasty Buriana a jeho úloha ve 30. - 40. letech
A) Založení divadla
B) Historie divadla
C) Soubor divadla (slavné osobnosti)
D) Postavení divadla na pražsé scéně
E) Repertoár
3. Tvorba Vlasty Buriana a jeho osobitý styl
4. Odloučení od filmu, plná pozornost divadlu
5. Divadlo za dob Protektorátu
A) Vliv divadla na každodenní život tehdejší společnosti
B) Divadelní hry
C) Nejvýznamnější osobnosti divadla
D) Politický vliv na divadlo
E) Osud divadla
6. Osud Vlasty Buriana
Závěr
Časový harmonogram:
Březen 2021
Korektury
Květen-Srpen 2021
Provedení výzkumu
Průzkum - Archiv Národního divadla v Praze
Příprava na psaní budoucí bakalářské práce
Září-Prosinec 2021
1. část bakalářské práce
Prosinec-Únor (2021/2022)
2. část bakalářské práce
Zásady pro vypracování
Anotace: Cílem práce bude představení jednoho z nejúspěšnějších divadel za první republiky, a to Divadla Vlasty Buriana. Jeho zakladatelem byl v roce 1925 již v té době velmi známý komik Vlasta Burian. Jeho specifický styl si získal mnoho obdivovatelů v celém Československu a díky jeho důvtipu byl přirovnáván k takovému velikánu, jakým byl např. Charlie Chaplin. Práce se zaměří nejen na jeho kariéru, která již byla mnohokrát reflektována, ale zejména na jeho divadlo. Divadlo bylo tradičně důležitou součástí každodenního života, a to jak ve městě, tak na věnkově, znamenalo jakési uvolnění od každodenních strastí, odpočinek, ale i poučení. S rostoucím napětím v Československu a událostmi, které navždy poznamenaly životy mnoha lidí, jeho úloha ještě vzrostla. Divadlo Vlasty Buriana se primárně zaměřovalo na komedie a frašky, které dávaly lidem možnost utéct od každodenních starostí, a to jak v období První republiky, tak ještě markantněji v letech existence Protektorátu Čechy a Morava. Popularita se odrazila i v podobě souboru a hostujících hercích a herečkách, mezi nimiž nechyběly ani jedny z nejslavnějších hereček své doby - Lída Baarová a Věra Ferbasová. Udržet divadlo v chod i za Protektorátu však znamenalo doslova tanec na ostří nože a po válce Burianovi přineslo obvinění z údajné kolaborace.
Osnova:
Úvod
1. Československá divadla První republiky
2. Divadlo Vlasty Buriana a jeho úloha ve 30. - 40. letech
A) Založení divadla
B) Historie divadla
C) Soubor divadla (slavné osobnosti)
D) Postavení divadla na pražsé scéně
E) Repertoár
3. Tvorba Vlasty Buriana a jeho osobitý styl
4. Odloučení od filmu, plná pozornost divadlu
5. Divadlo za dob Protektorátu
A) Vliv divadla na každodenní život tehdejší společnosti
B) Divadelní hry
C) Nejvýznamnější osobnosti divadla
D) Politický vliv na divadlo
E) Osud divadla
6. Osud Vlasty Buriana
Závěr
Časový harmonogram:
Březen 2021
Korektury
Květen-Srpen 2021
Provedení výzkumu
Průzkum - Archiv Národního divadla v Praze
Příprava na psaní budoucí bakalářské práce
Září-Prosinec 2021
1. část bakalářské práce
Prosinec-Únor (2021/2022)
2. část bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
Archiv Národního divadla
1. Emil Artur LONGEN: Král komiků (1. vydání, vydal Adolf Synek v roce 1927). 2. Antonín a Petr KRÁL: Vlasta Burian (Orbis 1969). 3. Emil Artur LONGEN: Král komiků (2. vydání, Melantrich 1979). 4. Ondřej SUCHÝ: Vlasta Burian na každý pád (Melantrich 1989). 5. Ondřej SUCHÝ: Vlasta Burian - komik století (Svět v obrazech 1991). 6. Miroslav GRACLÍK: Hvězdy stříbrného plátna, Osudy herců z první republiky, Praha 2014. 7. Lenka DOMBROVSKÁ, Divadlo Vlasty Buriana a komedie 1930-2020. 8. Kolektiv autorů: Dějiny českého divadla/IV. , Academia, Praha, 1983. 9. František ČERNÝ: Měnivá tvář divadla aneb Dvě století s pražskými herci, Mladá fronta, Praha, 1978. 10. Vladimír JUST: Věc: Vlasta Burian (I.), vyd. ROZMLUVY, Praha, 1990. 11. Kolektiv autorů: Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů, Divadelní ústav, Praha, 2000. 12. Bořivoj SRBA: O nové divadlo, Panorama, Praha, 1988. 13. Ondřej SUCHÝ, Vlasta Burian na cestě do 21. století. 14. Lucie ANTOŠÍKOVÁ, Zatemněno: česká literatura a kultura v protektorátu, Praha 2017. 15. Mohn VOLKER, Nacistická kulturní politika v Protektorátu, 2018. 16. Blanka JEDLIČKOVÁ, Ženy na rozcestí. Divadlo a ženy okolo něj 1939-1945. 17. Zdeněk KÁRNÍK, České země v éře první republiky 1918-1938 Díl druhý a třetí. 18. Tomáš PASÁK, Český fašismus 1922-1945 a kolaborace 1939-1945, Praha 1999. 19. Tomáš PASÁK, Pod ochranou říše, Praha 1998. 20. Tomáš PASÁK, Soupis legálních novin, časopisů a úředních věštníků v českých zemích z let 1939-1945, 1980. 21. Tomáš PASÁK, Emil Hácha (1938-1945), Praha 1997. 22. Jan GEBHART, První republika 1918-1938, 2015. 23. Jan GEBHART, Druhá republika 1938-1939, 2004. 24. Jan GERHART, Dramatické a všední dny protektorátu, 1996. 25. Jan GEBHART, Řízení legálního českého tisku v Protektorátu Čechy a Morava, 1939-1945. 26. Detlef BRANDES, Češi pod německým protektorátem, 2019. 27. Detles BRANDES, Germanizovat a vysídlit: Nacistická národnostní politika v českých zemích, 2015. 28. Mečislav BORÁK, Nacistická perzekuce obyvatel českých zemích, 2006. 29. Mečislav BORÁK, Spravedlnost podle dekretu, 1998. 30. Pavel KMOCH, Provinění proti národní cti, Praha 2015. 31. Alžběta NAGYOVÁ, Hvězdy první republiky (druhé doplněné vydání), 2020. 32. Angelo PURGERT, První republika, 2018. 33. Dagmar HÁJKOVÁ, Republika Československá 1918-1939, 2018. 34. Jan NOVÁK, První republika, Zamlčená historie, 2018. 35. Jaroslav VAŠÁK, První republika u stolu, 2017. 36.Alžběta NAGYOVÁ, Hvězdy první republiky, 2019.
Seznam doporučené literatury
Archiv Národního divadla
1. Emil Artur LONGEN: Král komiků (1. vydání, vydal Adolf Synek v roce 1927). 2. Antonín a Petr KRÁL: Vlasta Burian (Orbis 1969). 3. Emil Artur LONGEN: Král komiků (2. vydání, Melantrich 1979). 4. Ondřej SUCHÝ: Vlasta Burian na každý pád (Melantrich 1989). 5. Ondřej SUCHÝ: Vlasta Burian - komik století (Svět v obrazech 1991). 6. Miroslav GRACLÍK: Hvězdy stříbrného plátna, Osudy herců z první republiky, Praha 2014. 7. Lenka DOMBROVSKÁ, Divadlo Vlasty Buriana a komedie 1930-2020. 8. Kolektiv autorů: Dějiny českého divadla/IV. , Academia, Praha, 1983. 9. František ČERNÝ: Měnivá tvář divadla aneb Dvě století s pražskými herci, Mladá fronta, Praha, 1978. 10. Vladimír JUST: Věc: Vlasta Burian (I.), vyd. ROZMLUVY, Praha, 1990. 11. Kolektiv autorů: Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů, Divadelní ústav, Praha, 2000. 12. Bořivoj SRBA: O nové divadlo, Panorama, Praha, 1988. 13. Ondřej SUCHÝ, Vlasta Burian na cestě do 21. století. 14. Lucie ANTOŠÍKOVÁ, Zatemněno: česká literatura a kultura v protektorátu, Praha 2017. 15. Mohn VOLKER, Nacistická kulturní politika v Protektorátu, 2018. 16. Blanka JEDLIČKOVÁ, Ženy na rozcestí. Divadlo a ženy okolo něj 1939-1945. 17. Zdeněk KÁRNÍK, České země v éře první republiky 1918-1938 Díl druhý a třetí. 18. Tomáš PASÁK, Český fašismus 1922-1945 a kolaborace 1939-1945, Praha 1999. 19. Tomáš PASÁK, Pod ochranou říše, Praha 1998. 20. Tomáš PASÁK, Soupis legálních novin, časopisů a úředních věštníků v českých zemích z let 1939-1945, 1980. 21. Tomáš PASÁK, Emil Hácha (1938-1945), Praha 1997. 22. Jan GEBHART, První republika 1918-1938, 2015. 23. Jan GEBHART, Druhá republika 1938-1939, 2004. 24. Jan GERHART, Dramatické a všední dny protektorátu, 1996. 25. Jan GEBHART, Řízení legálního českého tisku v Protektorátu Čechy a Morava, 1939-1945. 26. Detlef BRANDES, Češi pod německým protektorátem, 2019. 27. Detles BRANDES, Germanizovat a vysídlit: Nacistická národnostní politika v českých zemích, 2015. 28. Mečislav BORÁK, Nacistická perzekuce obyvatel českých zemích, 2006. 29. Mečislav BORÁK, Spravedlnost podle dekretu, 1998. 30. Pavel KMOCH, Provinění proti národní cti, Praha 2015. 31. Alžběta NAGYOVÁ, Hvězdy první republiky (druhé doplněné vydání), 2020. 32. Angelo PURGERT, První republika, 2018. 33. Dagmar HÁJKOVÁ, Republika Československá 1918-1939, 2018. 34. Jan NOVÁK, První republika, Zamlčená historie, 2018. 35. Jaroslav VAŠÁK, První republika u stolu, 2017. 36.Alžběta NAGYOVÁ, Hvězdy první republiky, 2019.