Tato bakalářská práce se zabývá problematikou související s odchodem jedinců ze zařízení pro ústavní výchovu, konkrétně z dětských domovů a jejich přípravy na samostatný život. Cílem práce s názvem ,,Osudy dětí, které opustily dětský domov" je zjistit kvalitu současného života jedinců po opuštění zařízení. Teoretická část se zabývá pojmy jako je rodina, ústavní a ochranná výchova, dětský domov a život v něm, proces odchodu ze zařízení, následná pomoc a podpora. Výzkumné šetření praktické části bylo realizováno kvalitativním přístupem, přesněji metodou polostrukturovaných rozhovorů s lidmi, kteří vyrůstali v dětském domově ve Vysoké Peci. Ti se podělili o své životní příběhy od jejich umístění do dětského domova až po momentální situaci.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with issues related to the leaving of individuals from institutions for institutional education especially from children's homes, and their preparation for independent living. The aim of work entitled ,,The fates of children who have left the orphanage" is to find out the quality of their current life after leaving the facility. The theoretical part deals with concepts such as family, institutional and protective education, children's home and life in it, the process of leaving the facility, follow-up help and support. The research of the practical part was carried out by a qualitative approach, meaning by the method of semi-structured interviews with people who grew up in the children's home in Vysoká Pec. They shared their life stories from their placement in this home to the current situation.
Klíčová slova
Rodina, výchova, ústavní a ochranná výchova, náhradní rodinná péče, dětský domov, příprava na odchod, samostatný život.
Klíčová slova v angličtině
Family, upbringing, residential care and precautionary education, foster care, orphanage, preparation for departure, independent living.
Rozsah průvodní práce
73 s. (143 942 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou související s odchodem jedinců ze zařízení pro ústavní výchovu, konkrétně z dětských domovů a jejich přípravy na samostatný život. Cílem práce s názvem ,,Osudy dětí, které opustily dětský domov" je zjistit kvalitu současného života jedinců po opuštění zařízení. Teoretická část se zabývá pojmy jako je rodina, ústavní a ochranná výchova, dětský domov a život v něm, proces odchodu ze zařízení, následná pomoc a podpora. Výzkumné šetření praktické části bylo realizováno kvalitativním přístupem, přesněji metodou polostrukturovaných rozhovorů s lidmi, kteří vyrůstali v dětském domově ve Vysoké Peci. Ti se podělili o své životní příběhy od jejich umístění do dětského domova až po momentální situaci.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with issues related to the leaving of individuals from institutions for institutional education especially from children's homes, and their preparation for independent living. The aim of work entitled ,,The fates of children who have left the orphanage" is to find out the quality of their current life after leaving the facility. The theoretical part deals with concepts such as family, institutional and protective education, children's home and life in it, the process of leaving the facility, follow-up help and support. The research of the practical part was carried out by a qualitative approach, meaning by the method of semi-structured interviews with people who grew up in the children's home in Vysoká Pec. They shared their life stories from their placement in this home to the current situation.
Klíčová slova
Rodina, výchova, ústavní a ochranná výchova, náhradní rodinná péče, dětský domov, příprava na odchod, samostatný život.
Klíčová slova v angličtině
Family, upbringing, residential care and precautionary education, foster care, orphanage, preparation for departure, independent living.
Zásady pro vypracování
Seznámení se s aktuální směrnicí podle děkana ,,Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP" č. č. 5D/2019 a dodržovat zmíněné zásady. Přečíst a nastudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu.
V bakalářské práci "Osudy dětí, které opustily dětský domov" se budu zabývat problematikou odchodu jedinců z dětských domovů. Práce se bude skládat ze dvou částí \textendash teoretické a praktické.
První část mé práce je zaměřena na teoretické vymezení dané problematiky, vymezení základních pojmů, jako je rodina a její význam v životě dítěte, funkce a typy rodiny. Vysvětlím i další pojmy týkající se dítěte, jeho potřeby, dysfunkcí původní rodiny, důvodů umístění dítěte a právního rámce ochrany dětí. Dále se zaměřím na náhradní rodinnou péči a stručně objasním systém náhradní výchovy v České republice, v neposlední řadě uvedu programy na pomoc při začleňování do běžného života.
V praktické části se budu věnovat lidem, kteří vyrůstali v dětském domově ve Vysoké Peci na Chomutovsku a nyní žijí mimo něj. Za cíl své práce považuji zjistit, jak ovlivnil tyto jedince přechod do běžného života, jak jsou z dětského domova připraveni na život mimo něj, zda měli problém s adaptací, jestli bylo těžké najít si bydlení, práci, jak jsou na tom finančně atd.
Data sebrána ve výzkumné části budu analyzovat kvalitativně, pomocí polostrukturovaných rozhovorů, jejiž hlavním cílem je zmapování současné situace života a celkové životní dráhy minimálně tří respondentů, kteří strávili určitou část svého života ve výše uvedeném dětském domově. Otázky budou orientovány na témata jako jsou příčiny umístění dětí do DD, život v něm, jakým směrem se vydaly po odchodu, zda kontaktovaly rodinu, jak momentálně žijí, na studium, práci, finance či bydlení. Nakonec vyhodnotím jejich celkovou životní spokojenost.
Zásady pro vypracování
Seznámení se s aktuální směrnicí podle děkana ,,Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP" č. č. 5D/2019 a dodržovat zmíněné zásady. Přečíst a nastudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu.
V bakalářské práci "Osudy dětí, které opustily dětský domov" se budu zabývat problematikou odchodu jedinců z dětských domovů. Práce se bude skládat ze dvou částí \textendash teoretické a praktické.
První část mé práce je zaměřena na teoretické vymezení dané problematiky, vymezení základních pojmů, jako je rodina a její význam v životě dítěte, funkce a typy rodiny. Vysvětlím i další pojmy týkající se dítěte, jeho potřeby, dysfunkcí původní rodiny, důvodů umístění dítěte a právního rámce ochrany dětí. Dále se zaměřím na náhradní rodinnou péči a stručně objasním systém náhradní výchovy v České republice, v neposlední řadě uvedu programy na pomoc při začleňování do běžného života.
V praktické části se budu věnovat lidem, kteří vyrůstali v dětském domově ve Vysoké Peci na Chomutovsku a nyní žijí mimo něj. Za cíl své práce považuji zjistit, jak ovlivnil tyto jedince přechod do běžného života, jak jsou z dětského domova připraveni na život mimo něj, zda měli problém s adaptací, jestli bylo těžké najít si bydlení, práci, jak jsou na tom finančně atd.
Data sebrána ve výzkumné části budu analyzovat kvalitativně, pomocí polostrukturovaných rozhovorů, jejiž hlavním cílem je zmapování současné situace života a celkové životní dráhy minimálně tří respondentů, kteří strávili určitou část svého života ve výše uvedeném dětském domově. Otázky budou orientovány na témata jako jsou příčiny umístění dětí do DD, život v něm, jakým směrem se vydaly po odchodu, zda kontaktovaly rodinu, jak momentálně žijí, na studium, práci, finance či bydlení. Nakonec vyhodnotím jejich celkovou životní spokojenost.
Seznam doporučené literatury
STŘELEC, S., MARÁDOVÁ, E., MARHOUNOVÁ, J.,
ŘEHULKA, E. Kapitoly z rodinné výchovy. Dotisk 1. vyd., Praha: FORTUNA, 1992, s. 74.
VOCILKA, M. Dětské domovy v České republice I. (Teoretická východiska). vyd. Praha: MSMT, 1999. s. 55.
MATĚJČEK Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994, ISBN 80- 85282-83-6.
MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. 223 s. ISBN 80-04-25236-2.
MATOUŠEK, O. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. 159 s. ISBN 80-85850-76-1.
MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-739-8.
ŘÍČAN, P. Cesta životem. 2, přeprac. vyd. Praha: Portál, 2004, 392 s. ISBN 80-7178-829-5.
PŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky II. Vývoj člověka od patnácti do třiceti let. 1. vyd. Praha: SPN, 1967. 234 s. ISBN 16-917-67.
MATOUŠEK, O. - KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 335 s. ISBN 80-7178-226-2.
KRAUS, B. a kolektiv. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001. 200 s. ISBN 80-7315-004-2.
Seznam doporučené literatury
STŘELEC, S., MARÁDOVÁ, E., MARHOUNOVÁ, J.,
ŘEHULKA, E. Kapitoly z rodinné výchovy. Dotisk 1. vyd., Praha: FORTUNA, 1992, s. 74.
VOCILKA, M. Dětské domovy v České republice I. (Teoretická východiska). vyd. Praha: MSMT, 1999. s. 55.
MATĚJČEK Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994, ISBN 80- 85282-83-6.
MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. 223 s. ISBN 80-04-25236-2.
MATOUŠEK, O. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. 159 s. ISBN 80-85850-76-1.
MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-739-8.
ŘÍČAN, P. Cesta životem. 2, přeprac. vyd. Praha: Portál, 2004, 392 s. ISBN 80-7178-829-5.
PŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky II. Vývoj člověka od patnácti do třiceti let. 1. vyd. Praha: SPN, 1967. 234 s. ISBN 16-917-67.
MATOUŠEK, O. - KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 335 s. ISBN 80-7178-226-2.
KRAUS, B. a kolektiv. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001. 200 s. ISBN 80-7315-004-2.