Diplomová práce se zabývá použitím časopisu BRAVO ve výuce německého jazyka. Obsahem práce je část teoretická, která je věnována typům textu obecně i konkrétněji - ve výuce německého jazyka. V této části je popsána práce s textem, podmínky vhodného výběru textu a je zde vysvětlen pojem autenticita. Dále je v práci kapitola věnovaná časopisům ve výuce německého jazyka a kapitola zabývající se konkrétně časopisem BRAVO. V praktické části jsou představeny čtyři didaktické materiály zpracované na základě textů z časopisu BRAVO, kde je prakticky představeno možné využití fotorománu, poradny, interview a osobnostního kvízu ve výuce německého jazyka. V poslední, empirické části, jsou materiály vyhodnoceny, a to jak žáky, kteří se hodin věnovaných práci s časopisem BRAVO zúčastnili, tak vyučujícími, kterým byly pracovní listy předány k posouzení.
Anotace v angličtině
The main objective of this master's thesis is analysis of the utilization of the BRAVO magazine in teaching German. The theoretical part of this thesis is dedicated to the use of various kinds of texts within German lessons, both more generally and specifically. Furthermore, it includes a description of employing texts during teaching, the proper conditions for an appropriate choice of such texts, and explanation of authenticity. The following chapters concern themselves with magazines as used in education during German language lessons and with the BRAVO magazine. The practical part introduces four separate didactical materials based on the texts from the above-mentioned magazine. It presents the practical use of photo-novels, advice columns, interviews or personality quizzes in teaching German. Lastly, the final part of the thesis is an empirical one. The applied materials are evaluated both by the students who directly participated in classes where the BRAVO magazine was used; and the teachers to whom the material was presented for assessment.
Klíčová slova
Výuka němčiny, časopisy, didaktizace, práce s textem, fotoromán, poradna, interview, osobnostní kvíz
Diplomová práce se zabývá použitím časopisu BRAVO ve výuce německého jazyka. Obsahem práce je část teoretická, která je věnována typům textu obecně i konkrétněji - ve výuce německého jazyka. V této části je popsána práce s textem, podmínky vhodného výběru textu a je zde vysvětlen pojem autenticita. Dále je v práci kapitola věnovaná časopisům ve výuce německého jazyka a kapitola zabývající se konkrétně časopisem BRAVO. V praktické části jsou představeny čtyři didaktické materiály zpracované na základě textů z časopisu BRAVO, kde je prakticky představeno možné využití fotorománu, poradny, interview a osobnostního kvízu ve výuce německého jazyka. V poslední, empirické části, jsou materiály vyhodnoceny, a to jak žáky, kteří se hodin věnovaných práci s časopisem BRAVO zúčastnili, tak vyučujícími, kterým byly pracovní listy předány k posouzení.
Anotace v angličtině
The main objective of this master's thesis is analysis of the utilization of the BRAVO magazine in teaching German. The theoretical part of this thesis is dedicated to the use of various kinds of texts within German lessons, both more generally and specifically. Furthermore, it includes a description of employing texts during teaching, the proper conditions for an appropriate choice of such texts, and explanation of authenticity. The following chapters concern themselves with magazines as used in education during German language lessons and with the BRAVO magazine. The practical part introduces four separate didactical materials based on the texts from the above-mentioned magazine. It presents the practical use of photo-novels, advice columns, interviews or personality quizzes in teaching German. Lastly, the final part of the thesis is an empirical one. The applied materials are evaluated both by the students who directly participated in classes where the BRAVO magazine was used; and the teachers to whom the material was presented for assessment.
Klíčová slova
Výuka němčiny, časopisy, didaktizace, práce s textem, fotoromán, poradna, interview, osobnostní kvíz
2. Vyhledávání a prostudování dostupné odborné literatury
3. Zpracování teoretické části
4. Rešerše primárních textů vhodných pro didaktizaci
5. Příprava didaktizace
6. Evaluace didaktizací
7. Shrnutí výsledků
8. Práce bude psána v německém jazyce
Cílem práce je vypracování několika didaktizací na základě výběru vhodných rubrik/ textů v časopise Bravo, jejich evaluace ve výuce, následné vyhodnocení efektivity a případná úprava didaktizací.
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cílů a hypotéz
2. Vyhledávání a prostudování dostupné odborné literatury
3. Zpracování teoretické části
4. Rešerše primárních textů vhodných pro didaktizaci
5. Příprava didaktizace
6. Evaluace didaktizací
7. Shrnutí výsledků
8. Práce bude psána v německém jazyce
Cílem práce je vypracování několika didaktizací na základě výběru vhodných rubrik/ textů v časopise Bravo, jejich evaluace ve výuce, následné vyhodnocení efektivity a případná úprava didaktizací.
Seznam doporučené literatury
BAUSCH, Karl-Richard/CHRIST, Herbert/ KRUMM, Hans-Jürgen (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4. vollständig neu bearbeitete Aufl. Tübingen: A. Francke, 2003.
JANÍKOVÁ, Věra: Výuka cizích jazyků. Praha: Grada, 2011.
STORCH, Günther: Deutsch als Fremdsprache - Eine Didaktik. Theoretische Grundlagen und praktische Unterrichtsgestaltung. 2., unveränderter Nachdruck der 1. Auflage. München: Fink, 2001.
VERBAND DER ZEITSCHRIFTVERLAGE IN BAYERN. Zeitschriften im Unterricht: Medienkundliches Handbuch. Mbh, Aachen: Hahner Verlagsges, 2002.
BERGEROVÁ, Hana/ SCHMIDT, Marek (2015): Textsortenlinguistik und Fremdsprachendidaktik. Zum Einsatz von Beratungstexten aus Jugendzeitschriften um schulischen DaF-Unterricht. In: Aussiger Beitrage 9 (2015), str. 49-65.
FANDRYCH, Christian/THURMAIR Maria: Textsorten im Deutschen: linguistische Analysen aus sprachdidaktischer Sicht. Tübingen: Stauffenburg Verlag, 2011.
Seznam doporučené literatury
BAUSCH, Karl-Richard/CHRIST, Herbert/ KRUMM, Hans-Jürgen (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4. vollständig neu bearbeitete Aufl. Tübingen: A. Francke, 2003.
JANÍKOVÁ, Věra: Výuka cizích jazyků. Praha: Grada, 2011.
STORCH, Günther: Deutsch als Fremdsprache - Eine Didaktik. Theoretische Grundlagen und praktische Unterrichtsgestaltung. 2., unveränderter Nachdruck der 1. Auflage. München: Fink, 2001.
VERBAND DER ZEITSCHRIFTVERLAGE IN BAYERN. Zeitschriften im Unterricht: Medienkundliches Handbuch. Mbh, Aachen: Hahner Verlagsges, 2002.
BERGEROVÁ, Hana/ SCHMIDT, Marek (2015): Textsortenlinguistik und Fremdsprachendidaktik. Zum Einsatz von Beratungstexten aus Jugendzeitschriften um schulischen DaF-Unterricht. In: Aussiger Beitrage 9 (2015), str. 49-65.
FANDRYCH, Christian/THURMAIR Maria: Textsorten im Deutschen: linguistische Analysen aus sprachdidaktischer Sicht. Tübingen: Stauffenburg Verlag, 2011.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Diplomantka představila detailně, ale ne zcela strukturovaně svou práci, její cíle a závěry.
2. Byly přečteny posudky vedoucí a oponenta.
3. Diplomantka adekvátně zodpověděla otázky z posudků.
4. V diskuzi diplomantka vcelku přiměřeně zodpovídala doplňují otázky.
Závěr: Komise hodnotí práci a její obhajobu navzdory ne zcela předsvědčivému jazykovému výkonu v souladi s oběma posudky ještě známkou výborně.