Tato bakalářská práce je tematicky zaměřena na problematiku sexuální výchovy a prevenci rizikového sexuálního chování u žáků speciálních škol. Opírá se o aktuální poznatky o sexualitě osob s mentálním postižením a znevýhodněním, o metodické doporučení a také o legislativu ČR. Empirická část se zaměřuje na řešení této problematiky na školách, na prevenci rizikového chování a na podobu a rozsah sexuální výchovy. Porovnává, jak se realita na školách liší od ministerských doporučení a dokumentů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the issue of sex education and prevention of high-risk behaviour in special school pupils. The bachelor thesis is based on current knowledge about sexuality of people with mental diasabilities on methodological recommendations and also on the legislation of the Czech Republic. The empirical part focuses on addressing this issue in schools, on the prevention of high-risk behaviour and on the form and scope of sex education. The bachelor thesis compares how the reallity in schools differs from the documents recommended by the Ministry.
Klíčová slova
Rizikové sexuální chování, primární prevence, mentální postižení, sexuální výchova, základní škola speciální.
Klíčová slova v angličtině
High-risk sexual behaviour, primary prevention, mental disability, sex education, special school.
Rozsah průvodní práce
53 stran (83 477 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je tematicky zaměřena na problematiku sexuální výchovy a prevenci rizikového sexuálního chování u žáků speciálních škol. Opírá se o aktuální poznatky o sexualitě osob s mentálním postižením a znevýhodněním, o metodické doporučení a také o legislativu ČR. Empirická část se zaměřuje na řešení této problematiky na školách, na prevenci rizikového chování a na podobu a rozsah sexuální výchovy. Porovnává, jak se realita na školách liší od ministerských doporučení a dokumentů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the issue of sex education and prevention of high-risk behaviour in special school pupils. The bachelor thesis is based on current knowledge about sexuality of people with mental diasabilities on methodological recommendations and also on the legislation of the Czech Republic. The empirical part focuses on addressing this issue in schools, on the prevention of high-risk behaviour and on the form and scope of sex education. The bachelor thesis compares how the reallity in schools differs from the documents recommended by the Ministry.
Klíčová slova
Rizikové sexuální chování, primární prevence, mentální postižení, sexuální výchova, základní škola speciální.
Klíčová slova v angličtině
High-risk sexual behaviour, primary prevention, mental disability, sex education, special school.
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce bude tematicky zaměřena na problematiku sexuální výchovy a na prevenci rizikového sexuálního chování u žáků speciálních škol. Text práce bude standartně členěn na teoretickou a empirickou část. Teoretická část bude vycházet z popisu problematiky pohlavního násilí na dětech, aktuálních poznatků o sexualitě osob s postižením a znevýhodněním a jak s dětmi o tomto tématu mluvit . Teorie se bude opírat ale také o legislativu České republiky. Empirická část se bude zaměřovat především na metodiky prevence a výchovné poradce speciálních základních speciálních škol. S nimi bude metodou řízeného rozhovoru probráno, jak se do prevence zapojují, zdali se s takovou problematikou na škole již setkali a jak případně postupují s řešením, komu se žáci mohou svěřit a zdali mají i anonymní tzv. schránky důvěry. Zmínka bude také o podobě sexuální výchovy a prevence na školách a do kterých předmětů a v jaké rozsahu zasahují.
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce bude tematicky zaměřena na problematiku sexuální výchovy a na prevenci rizikového sexuálního chování u žáků speciálních škol. Text práce bude standartně členěn na teoretickou a empirickou část. Teoretická část bude vycházet z popisu problematiky pohlavního násilí na dětech, aktuálních poznatků o sexualitě osob s postižením a znevýhodněním a jak s dětmi o tomto tématu mluvit . Teorie se bude opírat ale také o legislativu České republiky. Empirická část se bude zaměřovat především na metodiky prevence a výchovné poradce speciálních základních speciálních škol. S nimi bude metodou řízeného rozhovoru probráno, jak se do prevence zapojují, zdali se s takovou problematikou na škole již setkali a jak případně postupují s řešením, komu se žáci mohou svěřit a zdali mají i anonymní tzv. schránky důvěry. Zmínka bude také o podobě sexuální výchovy a prevence na školách a do kterých předmětů a v jaké rozsahu zasahují.
Seznam doporučené literatury
VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 3., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2007. ISBN 978-80-7320-099-2.
VENGLÁŘOVÁ, Martina a Petr EISNER. Sexualita osob s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0373-5.
ŠTĚRBOVÁ, Dana. Sexualita osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1689-2.
TROJAN, Ondřej. Jak mluvit s dětmi o sexu: rádce pro rodiče a učitele. Praha: Fragment, 2009. ISBN 978-80-253-0833-2.
VANÍČKOVÁ, Eva. Sexuální násilí na dětech: výskyt, podoby, diagnostika, terapie, prevence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-286-6.
VANÍČKOVÁ, Eva, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Hana PROVAZNÍKOVÁ. Násilí v rodině: syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-008-4.
JANIŠ, Kamil. Sexuální výchova - příspěvek k teorii a praxi. Praha: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-377-8
JANIŠ, Kamil a Vladimír TÄUBNER. Didaktika sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-902-4.
KALIBOVÁ, Petra a Martin KALIBA. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě v kontextu současného školství. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-507-3.
DUNOVSKÝ, Jiří. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-192-5.
Úplné znění zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník. Vydání: jedenácté. Praha: Armex Publishing, 2021. Edice kapesních zákonů. ISBN 978-80-87451-71-7.
Seznam doporučené literatury
VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 3., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2007. ISBN 978-80-7320-099-2.
VENGLÁŘOVÁ, Martina a Petr EISNER. Sexualita osob s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0373-5.
ŠTĚRBOVÁ, Dana. Sexualita osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1689-2.
TROJAN, Ondřej. Jak mluvit s dětmi o sexu: rádce pro rodiče a učitele. Praha: Fragment, 2009. ISBN 978-80-253-0833-2.
VANÍČKOVÁ, Eva. Sexuální násilí na dětech: výskyt, podoby, diagnostika, terapie, prevence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-286-6.
VANÍČKOVÁ, Eva, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Hana PROVAZNÍKOVÁ. Násilí v rodině: syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-008-4.
JANIŠ, Kamil. Sexuální výchova - příspěvek k teorii a praxi. Praha: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-377-8
JANIŠ, Kamil a Vladimír TÄUBNER. Didaktika sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-902-4.
KALIBOVÁ, Petra a Martin KALIBA. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě v kontextu současného školství. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-507-3.
DUNOVSKÝ, Jiří. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-192-5.
Úplné znění zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník. Vydání: jedenácté. Praha: Armex Publishing, 2021. Edice kapesních zákonů. ISBN 978-80-87451-71-7.