Diplomová práce byla zaměřena na úroveň akademického podvádění u budoucích učitelů základních škol. Pomocí dotazníkového šetření bylo zjišťováno, jaké metody budoucí učitelé užívají v souvislosti akademického podvádění. Cílem bylo zjistit celkovou úroveň nečestného chování cílové skupiny. Výzkumným vzorkem byli studenti vysokých škol v oboru učitelství pro první stupeň základních škol (n = 605). Výzkumný nástroj obsahuje demografické proměnné jako gender a věk, také je složen z 88 položek Likertova typu. Druhá část je složena z 5 dotazníků. Pro splnění cílů byly použity deskriptivní, induktivní a vícerozměrné statistiky. Bylo zjištěno, že studenti primárního vzdělávání podvádějí v malé míře. Také byl identifikován vliv proměnných. Jenom gender a věk se neprojevily jako významné faktory ovlivňující úroveň akademického podvádění. V rámci závěrečné kapitoly jsou prezentovány implikace do pedagogické praxe a návrhy pro další výzkum.
Anotace v angličtině
The diploma thesis was focused on the level of academic cheating among future elementary school teachers. Using a questionnaire survey, it was determined what methods future teachers use relating academic cheating. The main aim was to determine the overall level of dishonest behavior of the target group. The research sample were university students in the field of teaching the first grade of elementary schools (n = 605). The research instrument contains demographic variables such as gender and age, and is also composed of 88 Likert-type items. The second part consists of 5 questionnaires. Descriptive, inferential and multivariate statistics were used to meet the aims of research. It was found that primary education students at universities cheat to a small extent. The influence of selected variables was also measured. The gender and age of respondents had insignificant effect of the academic cheating level. The conclusion part included implications for pedagogical practice and suggestions for further research.
academic cheating, quantitative approach, motivation, plagiarism, college students
Rozsah průvodní práce
63
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce byla zaměřena na úroveň akademického podvádění u budoucích učitelů základních škol. Pomocí dotazníkového šetření bylo zjišťováno, jaké metody budoucí učitelé užívají v souvislosti akademického podvádění. Cílem bylo zjistit celkovou úroveň nečestného chování cílové skupiny. Výzkumným vzorkem byli studenti vysokých škol v oboru učitelství pro první stupeň základních škol (n = 605). Výzkumný nástroj obsahuje demografické proměnné jako gender a věk, také je složen z 88 položek Likertova typu. Druhá část je složena z 5 dotazníků. Pro splnění cílů byly použity deskriptivní, induktivní a vícerozměrné statistiky. Bylo zjištěno, že studenti primárního vzdělávání podvádějí v malé míře. Také byl identifikován vliv proměnných. Jenom gender a věk se neprojevily jako významné faktory ovlivňující úroveň akademického podvádění. V rámci závěrečné kapitoly jsou prezentovány implikace do pedagogické praxe a návrhy pro další výzkum.
Anotace v angličtině
The diploma thesis was focused on the level of academic cheating among future elementary school teachers. Using a questionnaire survey, it was determined what methods future teachers use relating academic cheating. The main aim was to determine the overall level of dishonest behavior of the target group. The research sample were university students in the field of teaching the first grade of elementary schools (n = 605). The research instrument contains demographic variables such as gender and age, and is also composed of 88 Likert-type items. The second part consists of 5 questionnaires. Descriptive, inferential and multivariate statistics were used to meet the aims of research. It was found that primary education students at universities cheat to a small extent. The influence of selected variables was also measured. The gender and age of respondents had insignificant effect of the academic cheating level. The conclusion part included implications for pedagogical practice and suggestions for further research.
academic cheating, quantitative approach, motivation, plagiarism, college students
Zásady pro vypracování
Problematika podvádění ve školním prostředí je v současnosti aktuální a diskutovaná jak mezi laickou, tak i odbornou veřejností. Tento jev je přítomen na každém stupni vzdělávání od prvního stupně základních škol po vysokoškolské studium.
Cílem diplomové práce bude stanovit úroveň akademického podvádění u budoucích učitelů prvního stupně základní školy. Taky bude snahou identifikovat efekt vybraných proměnných, které mohou ve výrazné míře ovlivnit frekvenci a výskyt akademického podvádění u zmiňované skupiny respondentů.. Součástí vypracovávání diplomové práce je nutné se podrobně seznámit se směrnicí děkana 5D/2019 a dbát na její dodržování. Dále prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část, navrhnout výzkum, v rámci kterého budou sbírána data formou dotazníku. Získaná data budou vyhodnocena adekvátními statistickými metodami, interpretována a diskutována. Vyjádření zjištění bude ve slovní, grafické a tabulkové formě.
Zásady pro vypracování
Problematika podvádění ve školním prostředí je v současnosti aktuální a diskutovaná jak mezi laickou, tak i odbornou veřejností. Tento jev je přítomen na každém stupni vzdělávání od prvního stupně základních škol po vysokoškolské studium.
Cílem diplomové práce bude stanovit úroveň akademického podvádění u budoucích učitelů prvního stupně základní školy. Taky bude snahou identifikovat efekt vybraných proměnných, které mohou ve výrazné míře ovlivnit frekvenci a výskyt akademického podvádění u zmiňované skupiny respondentů.. Součástí vypracovávání diplomové práce je nutné se podrobně seznámit se směrnicí děkana 5D/2019 a dbát na její dodržování. Dále prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část, navrhnout výzkum, v rámci kterého budou sbírána data formou dotazníku. Získaná data budou vyhodnocena adekvátními statistickými metodami, interpretována a diskutována. Vyjádření zjištění bude ve slovní, grafické a tabulkové formě.
Seznam doporučené literatury
Anderman, E. M., & Won, S. (2019). Academic cheating in disliked classes. Ethics & Behavior, 29(1), 1-22.
Chudzicka-Czupała, A., Grabowski, D., Mello, A. L., Kuntz, J., Zaharia, D. V., Hapon, N., ... & Börü, D. (2016). Application of the theory of planned behavior in academic cheating research?cross-cultural comparison. Ethics & Behavior, 26(8), 638-659.
Orosz, G., Farkas, D., & Roland-Levy, C. P. (2013). Are competition and extrinsic motivation reliable predictors of academic cheating? Frontiers in Psychology, 4, 87.
Putarek, V., & Pavlin-Bernardić, N. (2020). The role of self-efficacy for self-regulated learning, achievement goals, and engagement in academic cheating. European Journal of Psychology of Education, 35(3), 647-671.
Vrbová, J. (2017). Žít a nechat být: nevhodné chování vysokoškoláků s důrazem na akademické prostředí. Československá Psychologie, 61(3), 281-294.
Wei, T., Chesnut, S. R., Barnard-Brak, L., & Schmidt, M. (2014). University students? perceptions of academic cheating: Triangulating quantitative and qualitative findings. Journal of Academic Ethics, 12(4), 287-298.
Seznam doporučené literatury
Anderman, E. M., & Won, S. (2019). Academic cheating in disliked classes. Ethics & Behavior, 29(1), 1-22.
Chudzicka-Czupała, A., Grabowski, D., Mello, A. L., Kuntz, J., Zaharia, D. V., Hapon, N., ... & Börü, D. (2016). Application of the theory of planned behavior in academic cheating research?cross-cultural comparison. Ethics & Behavior, 26(8), 638-659.
Orosz, G., Farkas, D., & Roland-Levy, C. P. (2013). Are competition and extrinsic motivation reliable predictors of academic cheating? Frontiers in Psychology, 4, 87.
Putarek, V., & Pavlin-Bernardić, N. (2020). The role of self-efficacy for self-regulated learning, achievement goals, and engagement in academic cheating. European Journal of Psychology of Education, 35(3), 647-671.
Vrbová, J. (2017). Žít a nechat být: nevhodné chování vysokoškoláků s důrazem na akademické prostředí. Československá Psychologie, 61(3), 281-294.
Wei, T., Chesnut, S. R., Barnard-Brak, L., & Schmidt, M. (2014). University students? perceptions of academic cheating: Triangulating quantitative and qualitative findings. Journal of Academic Ethics, 12(4), 287-298.