Bakalářská práce se zabývá možnostmi poskytování komplexní podpory žákům pocházejícím z rodin s nízkým socioekonomickým statutem či odlišným sociokulturním zázemím, tedy žákům s potřebou poskytování podpory z důvodu sociálního znevýhodnění, a to z pohledu pedagogů vybraných základních škol na Teplicku. Teoretická východiska práce vycházejí z aktuálních poznatků v oblasti sociálního vyloučení a jeho dopadů na výchovu a vzdělávání. Zahrnuty jsou rovněž možnosti podpory žáků se sociálním znevýhodněním, zejména prostřednictvím poskytování komplexní podpory zahrnující propojování pedagogické intervence a sociální práce na úrovni působení sociálních služeb. Empirická část práce je zaměřena na prezentaci výsledků kvantitativně orientovaného výzkumného, které bylo zacíleno na analýzu možností poskytování podpory žákům se sociálním znevýhodněním, a to z pohledu pedagogů vybraných základních škol na Teplicku. Sběr dat byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření a respondenty byli pedagogičtí pracovníci vybraných základních škol na Teplicku. Výstupem bakalářské práce jsou strukturovaná doporučení
a návrhy pro možné změny v oblasti poskytování komplexní podpory žákům se sociálním znevýhodněním. Bakalářská práce je jedním z výstupů výzkumného projektu s názvem "Možnosti a limity podpory žáků se sociálním znevýhodněním a překonávání nerovností ve vzdělávání z pohledu učitelů a žáků základních škol", který byl podpořený v rámci SGS UJEP.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the possibilities of providing comprehensive support to students from families with low socio-economic status or different socio-cultural background, it means students in need of support due to social disadvantage, from the perspective of teachers of selected primary schools in Teplice Region. The theoretical basis of the work is based on current knowledge in the field of social exclusion and its impact on education. Options for supporting socially disadvantaged pupils are also included, in particular by providing comprehensive support, including networking of pedagogical intervention and social work at the level of social services. The empirical part of the work is focused on the presentation of the results of quantitatively oriented research, which was aimed at analyzing the possibilities of providing support to students with social disadvantages, from the perspective of teachers of selected primary schools in Teplice Region. Data collection was carried out through a questionnaire survey and the respondents were pedagogical staff of selected primary schools in Teplice Region. The output of the bachelor thesis are structured recommendations and proposals for possible changes in the provision of comprehensive support to socially disadvantaged students. The bachelor thesis is one of the outputs of a research project entitled "Possibilities and limits of support for socially disadvantaged pupils and overcoming inequalities in education from the perspective of teachers and primary school pupils", which was supported by SGS UJEP.
Klíčová slova
Sociální vyloučení, sociální znevýhodnění, sociální služby, vzdělávání, podpůrná opatření.
Klíčová slova v angličtině
Social exclusion, social disadvantage, social services, education, support measures.
Rozsah průvodní práce
80 s. (134 700 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá možnostmi poskytování komplexní podpory žákům pocházejícím z rodin s nízkým socioekonomickým statutem či odlišným sociokulturním zázemím, tedy žákům s potřebou poskytování podpory z důvodu sociálního znevýhodnění, a to z pohledu pedagogů vybraných základních škol na Teplicku. Teoretická východiska práce vycházejí z aktuálních poznatků v oblasti sociálního vyloučení a jeho dopadů na výchovu a vzdělávání. Zahrnuty jsou rovněž možnosti podpory žáků se sociálním znevýhodněním, zejména prostřednictvím poskytování komplexní podpory zahrnující propojování pedagogické intervence a sociální práce na úrovni působení sociálních služeb. Empirická část práce je zaměřena na prezentaci výsledků kvantitativně orientovaného výzkumného, které bylo zacíleno na analýzu možností poskytování podpory žákům se sociálním znevýhodněním, a to z pohledu pedagogů vybraných základních škol na Teplicku. Sběr dat byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření a respondenty byli pedagogičtí pracovníci vybraných základních škol na Teplicku. Výstupem bakalářské práce jsou strukturovaná doporučení
a návrhy pro možné změny v oblasti poskytování komplexní podpory žákům se sociálním znevýhodněním. Bakalářská práce je jedním z výstupů výzkumného projektu s názvem "Možnosti a limity podpory žáků se sociálním znevýhodněním a překonávání nerovností ve vzdělávání z pohledu učitelů a žáků základních škol", který byl podpořený v rámci SGS UJEP.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the possibilities of providing comprehensive support to students from families with low socio-economic status or different socio-cultural background, it means students in need of support due to social disadvantage, from the perspective of teachers of selected primary schools in Teplice Region. The theoretical basis of the work is based on current knowledge in the field of social exclusion and its impact on education. Options for supporting socially disadvantaged pupils are also included, in particular by providing comprehensive support, including networking of pedagogical intervention and social work at the level of social services. The empirical part of the work is focused on the presentation of the results of quantitatively oriented research, which was aimed at analyzing the possibilities of providing support to students with social disadvantages, from the perspective of teachers of selected primary schools in Teplice Region. Data collection was carried out through a questionnaire survey and the respondents were pedagogical staff of selected primary schools in Teplice Region. The output of the bachelor thesis are structured recommendations and proposals for possible changes in the provision of comprehensive support to socially disadvantaged students. The bachelor thesis is one of the outputs of a research project entitled "Possibilities and limits of support for socially disadvantaged pupils and overcoming inequalities in education from the perspective of teachers and primary school pupils", which was supported by SGS UJEP.
Klíčová slova
Sociální vyloučení, sociální znevýhodnění, sociální služby, vzdělávání, podpůrná opatření.
Klíčová slova v angličtině
Social exclusion, social disadvantage, social services, education, support measures.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat možnostmi poskytování komplexní podpory žáků pocházejících rodin s nízkým socioekonomickým statutem či odlišným sociokulturním zázemím, tedy žáků s potřebou poskytování podpory z důvodu sociálního znevýhodnění, a to z pohledu pedagogů vybraných základních škol na Teplicku. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti sociálního vyloučení a jeho dopadů na edukaci. Zahrnuty budou rovněž možnosti podpory žáků se sociálním znevýhodněním, zejména prostřednictvím komplexní podpory prostřednictvím propojování pedagogické intervence a sociální práce na úrovni působení sociálních služeb. Empirická část práce bude zaměřena na prezentaci výsledků kvantitativně orientovaného výzkumného, které bude zacíleno na analýzu možností poskytování podpory žákům se sociálním znevýhodněním, a to z pohledu pedagogů vybraných základních škol na Teplicku. Sběr dat bude realizován prostřednictvím dotazníkového šetření a respondenty budou pedagogičtí pracovníci vybraných základních škol na Teplicku. Výstupem bakalářské práce budou strukturovaná doporučení a návrhy pro možné změny v oblasti poskytování komplexní podpory žákům se sociálním znevýhodněním.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat možnostmi poskytování komplexní podpory žáků pocházejících rodin s nízkým socioekonomickým statutem či odlišným sociokulturním zázemím, tedy žáků s potřebou poskytování podpory z důvodu sociálního znevýhodnění, a to z pohledu pedagogů vybraných základních škol na Teplicku. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti sociálního vyloučení a jeho dopadů na edukaci. Zahrnuty budou rovněž možnosti podpory žáků se sociálním znevýhodněním, zejména prostřednictvím komplexní podpory prostřednictvím propojování pedagogické intervence a sociální práce na úrovni působení sociálních služeb. Empirická část práce bude zaměřena na prezentaci výsledků kvantitativně orientovaného výzkumného, které bude zacíleno na analýzu možností poskytování podpory žákům se sociálním znevýhodněním, a to z pohledu pedagogů vybraných základních škol na Teplicku. Sběr dat bude realizován prostřednictvím dotazníkového šetření a respondenty budou pedagogičtí pracovníci vybraných základních škol na Teplicku. Výstupem bakalářské práce budou strukturovaná doporučení a návrhy pro možné změny v oblasti poskytování komplexní podpory žákům se sociálním znevýhodněním.
Seznam doporučené literatury
FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4.
HABART, Tomáš, JANSKÁ, Iva, eds. Pojďte do školy! (Ne)rovné šance na vzdělávání znevýhodněných dětí. Praha: Člověk v tísni, 2011. ISBN 978-80-87456-19-4.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 4., přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
KOL. AUT. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 978-80-261-0054-6.
MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0211-0.
NĚMEC, Zbyněk. Systematická podpora sociálně znevýhodněných žáků ve vzdělávání. Praha: Nová škola, 2019. ISBN 978-80-905807-9-4.
NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním: Education of socially disadvantaged pupils. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-191-1.
SVOBODA, Zdeněk., MORVAYOVÁ, Petra et al. Schola Excludus. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4.
HABART, Tomáš, JANSKÁ, Iva, eds. Pojďte do školy! (Ne)rovné šance na vzdělávání znevýhodněných dětí. Praha: Člověk v tísni, 2011. ISBN 978-80-87456-19-4.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 4., přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
KOL. AUT. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 978-80-261-0054-6.
MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0211-0.
NĚMEC, Zbyněk. Systematická podpora sociálně znevýhodněných žáků ve vzdělávání. Praha: Nová škola, 2019. ISBN 978-80-905807-9-4.
NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním: Education of socially disadvantaged pupils. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-191-1.
SVOBODA, Zdeněk., MORVAYOVÁ, Petra et al. Schola Excludus. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.