Tato bakalářská práce se zabývá využitím tance v MŠ, cílem práce je podpořit využívání tance v MŠ.
Nejprve jsou v teoretické části objasněny základní pojmy jako je dítě v předškolním věku, tělesný a motorický vývoj, osobnost pedagoga. Dále je v práci uvedena charakteristika tance, jeho druhy a ukotvení v RVP PV. Jsou zde také definovány cíle taneční výchovy, další činnosti doprovázející tanec a schopnosti, které tanec rozvíjí. Zároveň charakterizuje zdravý životní styl, nutnost motivace k pohybu a pohyb u předškolních dětí, který vede děti správným směrem ke zdravému životnímu stylu a tak předchází sociálně patologickým jevům.
V praktické části klasifikujeme metody a cíle zájmové taneční aktivity. Jsou zde vytvořeny konkrétní přípravy ve sborníku pro tanenčí kroužek, rozdělené do bloků, dle měsíců v prvním pololetí školního roku. Rovněž jsou zde rady a typy, jak správně utvářet taneční choreografie, tedy jak vybrat vhodnou hudbu, téma pohybového vyjádření a důležité náležitosti, které by měla choreografie mít.
Důležitost tance a tanečního kroužku si ověříme v rámci vystoupení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals the use of dance in kindergarten, the aim of the work is to support the use of dance in kindergarten. First, the theoretical part clarifies the basic concepts such as a child in preschool age, physical and motor development, the personality of the teacher. Furthermore, the work presents the characteristics of dance, its types and anchorage in the FEP. The goals of dance education, other activities accompanying dance and the skills that dance develops are also defined here. It also characterizes a healthy lifestyle, the importance of motivation to move and move of preschool children. In the practical part we classify the methods and goals of the dance group. There are specific preparations for the dance group, divided into blocks, according to the months in the first half of the school year. There are also tips on how to properly shape dance choreography, how to choose the appropriate music, theme and important essentials that the choreography should have. We will verify the importance of dance and the dance group during the performance.
Klíčová slova
Předškolní věk, tělesný a pohybový vývoj, tanec, choreografie, příprava.
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, physical and motor development, dance, choreography, preparation
Rozsah průvodní práce
109 s. (106 635 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá využitím tance v MŠ, cílem práce je podpořit využívání tance v MŠ.
Nejprve jsou v teoretické části objasněny základní pojmy jako je dítě v předškolním věku, tělesný a motorický vývoj, osobnost pedagoga. Dále je v práci uvedena charakteristika tance, jeho druhy a ukotvení v RVP PV. Jsou zde také definovány cíle taneční výchovy, další činnosti doprovázející tanec a schopnosti, které tanec rozvíjí. Zároveň charakterizuje zdravý životní styl, nutnost motivace k pohybu a pohyb u předškolních dětí, který vede děti správným směrem ke zdravému životnímu stylu a tak předchází sociálně patologickým jevům.
V praktické části klasifikujeme metody a cíle zájmové taneční aktivity. Jsou zde vytvořeny konkrétní přípravy ve sborníku pro tanenčí kroužek, rozdělené do bloků, dle měsíců v prvním pololetí školního roku. Rovněž jsou zde rady a typy, jak správně utvářet taneční choreografie, tedy jak vybrat vhodnou hudbu, téma pohybového vyjádření a důležité náležitosti, které by měla choreografie mít.
Důležitost tance a tanečního kroužku si ověříme v rámci vystoupení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals the use of dance in kindergarten, the aim of the work is to support the use of dance in kindergarten. First, the theoretical part clarifies the basic concepts such as a child in preschool age, physical and motor development, the personality of the teacher. Furthermore, the work presents the characteristics of dance, its types and anchorage in the FEP. The goals of dance education, other activities accompanying dance and the skills that dance develops are also defined here. It also characterizes a healthy lifestyle, the importance of motivation to move and move of preschool children. In the practical part we classify the methods and goals of the dance group. There are specific preparations for the dance group, divided into blocks, according to the months in the first half of the school year. There are also tips on how to properly shape dance choreography, how to choose the appropriate music, theme and important essentials that the choreography should have. We will verify the importance of dance and the dance group during the performance.
Klíčová slova
Předškolní věk, tělesný a pohybový vývoj, tanec, choreografie, příprava.
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, physical and motor development, dance, choreography, preparation
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem práce je podpořit využívání tance v MŠ, vytvořit zásobník tanečních cviků a způsoby a možnosti sestavování choreografií s dětmi v předškolním věku. Vše v rámci volnočasového tanečního kroužku pro děti.
Metodika práce:
Budu pracovat s dostupnou literaturou, se svými vlastními zkušenostmi a s odborníky z taneční praxe.
V teoretické části se budu věnovat: charakteristice, historii a druhům tance, dále významným tanečním osobnostem a pedagogům, kteří se věnovali hudebně pohybové výchově v MŠ, a předškolnímu období života dětí se všemi jeho sounáležitostmi.
V praktické části se budu věnovat: jednotlivým přípravám, vložím zásobníky cviků, postupy, metody a rady pro vznik choreografií.
Tato práce se řídí:
Směrnicí děkana PF UJEP č. 5D/2019 "Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP" a směrnicí rektora č. 8/2016 "Ke zveřejňování závěrečných prací".
Pokyny KTVS pro psaní závěrečných prací.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem práce je podpořit využívání tance v MŠ, vytvořit zásobník tanečních cviků a způsoby a možnosti sestavování choreografií s dětmi v předškolním věku. Vše v rámci volnočasového tanečního kroužku pro děti.
Metodika práce:
Budu pracovat s dostupnou literaturou, se svými vlastními zkušenostmi a s odborníky z taneční praxe.
V teoretické části se budu věnovat: charakteristice, historii a druhům tance, dále významným tanečním osobnostem a pedagogům, kteří se věnovali hudebně pohybové výchově v MŠ, a předškolnímu období života dětí se všemi jeho sounáležitostmi.
V praktické části se budu věnovat: jednotlivým přípravám, vložím zásobníky cviků, postupy, metody a rady pro vznik choreografií.
Tato práce se řídí:
Směrnicí děkana PF UJEP č. 5D/2019 "Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP" a směrnicí rektora č. 8/2016 "Ke zveřejňování závěrečných prací".
Pokyny KTVS pro psaní závěrečných prací.
Seznam doporučené literatury
OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN: 978-80-247-5107-8.
BRETTSCHNEIDEROVÁ, V. a M. KUBECOVÁ. Taneční činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, [2018]. Komplexní metodiky jednotlivých oblastí předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-386-5.
KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova: metodická příručka pro hudební výchovu ve škole. Vyd. 2. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-274-4.
BLAŽÍČKOVÁ, E. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. Texty pro distanční studium. ISBN 80-7290-166-4
ŠVANDOVÁ, L. Taneční výchova pro předškolní děti. Vydání třetí. Praha: NIPOS-ARTAMA, Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2015. Pohyb. ISBN 978-80-7068-290-6.
TROJANOVÁ, E. Tanečky a písničky pro kluky a holčičky. Brno: Edika, 2018. ISBN 978-80-266-1311-4.
OTTOMANSKÁ, V. Když se řekne rozcvička: pohybové aktivity pro předškolní děti. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1439-7.
Seznam doporučené literatury
OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN: 978-80-247-5107-8.
BRETTSCHNEIDEROVÁ, V. a M. KUBECOVÁ. Taneční činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, [2018]. Komplexní metodiky jednotlivých oblastí předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-386-5.
KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova: metodická příručka pro hudební výchovu ve škole. Vyd. 2. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-274-4.
BLAŽÍČKOVÁ, E. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. Texty pro distanční studium. ISBN 80-7290-166-4
ŠVANDOVÁ, L. Taneční výchova pro předškolní děti. Vydání třetí. Praha: NIPOS-ARTAMA, Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2015. Pohyb. ISBN 978-80-7068-290-6.
TROJANOVÁ, E. Tanečky a písničky pro kluky a holčičky. Brno: Edika, 2018. ISBN 978-80-266-1311-4.
OTTOMANSKÁ, V. Když se řekne rozcvička: pohybové aktivity pro předškolní děti. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1439-7.