Ve své bakalářské práci se zabývám především přípravou ke hře na klavír již v mateřské škole. Formou skupinové výuky za pomocí různých činností a her. Teoretická část
obsahuje popis předškolního věku z hlediska obecné a následně hudební roviny. Další podkapitola teoretické části je věnována hudební výchově, která je zasazena v RVP PV. Praktická část obsahuje hudební činnosti a hry, které podporují přípravu hry na klavír. Činnosti
jsou zaměřené na hudební teorii, rozvoj fantazie a improvizace, elementární nácvik úhozů
a relaxační a uvolňovací cvičení.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis, I mainly deal with the preparation for playing the piano already in kindergarten. In the form of group lessons using various activities and games. The
theoretical part contains a description of preschool age from the point of view of the general and subsequently musical level. Another subchapter of the theoretical part is devoted
to music education, which is set in the RVP PV. The practical part contains musical activities
and games that support the preparation of piano playing. Activities are focused on music
theory, development of fantasy and improvisation, elementary keystroke training and relaxation and relaxation exercises.
Klíčová slova
Klavír, předškolní věk, mateřská škola, hudba, hra
Klíčová slova v angličtině
Piano, preschool age, kindergarten, music, play
Rozsah průvodní práce
71 s. (83 801 znaků vč. mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své bakalářské práci se zabývám především přípravou ke hře na klavír již v mateřské škole. Formou skupinové výuky za pomocí různých činností a her. Teoretická část
obsahuje popis předškolního věku z hlediska obecné a následně hudební roviny. Další podkapitola teoretické části je věnována hudební výchově, která je zasazena v RVP PV. Praktická část obsahuje hudební činnosti a hry, které podporují přípravu hry na klavír. Činnosti
jsou zaměřené na hudební teorii, rozvoj fantazie a improvizace, elementární nácvik úhozů
a relaxační a uvolňovací cvičení.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis, I mainly deal with the preparation for playing the piano already in kindergarten. In the form of group lessons using various activities and games. The
theoretical part contains a description of preschool age from the point of view of the general and subsequently musical level. Another subchapter of the theoretical part is devoted
to music education, which is set in the RVP PV. The practical part contains musical activities
and games that support the preparation of piano playing. Activities are focused on music
theory, development of fantasy and improvisation, elementary keystroke training and relaxation and relaxation exercises.
Klíčová slova
Klavír, předškolní věk, mateřská škola, hudba, hra
Klíčová slova v angličtině
Piano, preschool age, kindergarten, music, play
Zásady pro vypracování
Ve své bakalářské práci se zabývám především přípravou ke hře na klavír již v mateřské škole. Formou skupinové výuky za pomocí různých činností a her. Teoretická část obsahuje popis předškolního věku z hlediska obecné a následně hudební roviny. Další podkapitola teoretické části je věnována hudební výchově, která je zasazena v RVP PV. Praktická část obsahuje hudební činnosti a hry, které podporují přípravu hry na klavír. Činnosti jsou zaměřené na hudební teorii, rozvoj fantazie a improvizace, elementární nácvik úhozů a relaxační a uvolňovací cvičení.
Zásady pro vypracování
Ve své bakalářské práci se zabývám především přípravou ke hře na klavír již v mateřské škole. Formou skupinové výuky za pomocí různých činností a her. Teoretická část obsahuje popis předškolního věku z hlediska obecné a následně hudební roviny. Další podkapitola teoretické části je věnována hudební výchově, která je zasazena v RVP PV. Praktická část obsahuje hudební činnosti a hry, které podporují přípravu hry na klavír. Činnosti jsou zaměřené na hudební teorii, rozvoj fantazie a improvizace, elementární nácvik úhozů a relaxační a uvolňovací cvičení.
Seznam doporučené literatury
FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80- 246-0965-7
JUDOVINA-GAL'PERINA, Tat'jana Borisovna. U klavíru bez slz, aneb, Jsem pedagog dětí. Brno: LYNX, 2000. ISBN 80-902932-0-4.
JŮZLOVÁ, Věra. Práce u klavíru: Psychická regulace pohybů a některé otázky cviku v klavírní hře. Praha: 1982.
SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha: 1989.
SLANÁ, Marcela. Kdo si hraje, ten je zdravý… Rozvíjení hudebnosti, fantazie a tvořivosti žáků v předškolním věku, s cílenou přípravou ke klavírní hře a hře na jiný hudební nástroj. Brno: Lynx, 2007. ISBN 978-80-86787-20-6.)
TICHÁ, Libuše. Slyšet a myslet u klavíru: práce na rozvoji talentu interpreta klavíristy. Praha: Akademie múzických umění, 2009. Hudební pedagogika. ISBN 978-80-7331-151-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
VLASÁKOVÁ, Alena. Klavírní pedagogika: první kroky na cestě ke klavírnímu umění. 2. přeprac. vyd. Praha: Nakladatelství AMU, 2003. ISBN 80-7331-005-8.
Seznam doporučené literatury
FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80- 246-0965-7
JUDOVINA-GAL'PERINA, Tat'jana Borisovna. U klavíru bez slz, aneb, Jsem pedagog dětí. Brno: LYNX, 2000. ISBN 80-902932-0-4.
JŮZLOVÁ, Věra. Práce u klavíru: Psychická regulace pohybů a některé otázky cviku v klavírní hře. Praha: 1982.
SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha: 1989.
SLANÁ, Marcela. Kdo si hraje, ten je zdravý… Rozvíjení hudebnosti, fantazie a tvořivosti žáků v předškolním věku, s cílenou přípravou ke klavírní hře a hře na jiný hudební nástroj. Brno: Lynx, 2007. ISBN 978-80-86787-20-6.)
TICHÁ, Libuše. Slyšet a myslet u klavíru: práce na rozvoji talentu interpreta klavíristy. Praha: Akademie múzických umění, 2009. Hudební pedagogika. ISBN 978-80-7331-151-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
VLASÁKOVÁ, Alena. Klavírní pedagogika: první kroky na cestě ke klavírnímu umění. 2. přeprac. vyd. Praha: Nakladatelství AMU, 2003. ISBN 80-7331-005-8.