Tato kvalifikační práce je zaměřena na rozvoj silových schopností u prepubescentů, zmíněné poznatky vycházejí z aktuálních studií. Dlouhou dobu platilo tvrzení, že dětem se při silovém tréninku může zastavit růst, nebo že hrozí častá zranění a ublížení na zdraví. Často je poukazováno na to, že rozvoj síly, by měl započít u dětí nejdříve v období puberty. V této kvalifikační práci tyto zastaralá tvrzení vyvracíme a navrhujeme tréninkový plán pro rozvoj síly u prepubescentů. V tomto plánu dbáme na pestrost cviků, rozmanitost pohybových vzorů, a hlavně na základní pohybové stereotypy běžného života. Poukazujeme na možnosti, které je dětské tělo schopno zvládnout bez jakékoliv újmy na zdraví, a navíc aby z tréninkového plánu maximálně prosperovalo.
Anotace v angličtině
This qualification work is focused on the development of strenght skills in prepubescences, these findings are based on current studies. For a long time, it was claimed that children could stop growing during strenght training, or that was a risk of
frequent injuries and injury. I tis often pointed out that the development of strenght should begin with children as early as puberty. In this qualification work, we refute these outdated claims and propose a training plan for the development of strenght in prepubescences. In this plan we are mindful of the variety of exercises, the diversity of movement patterns, and especially the basic movement stereotypes of ordinary life. We point to the possibilities that child´s body is ablet to cope with without any ijnury, in addition to making the training plan as prosperous as possible.
Klíčová slova
prepubescenti , síla, silový trénink, tréninkový plán
Klíčová slova v angličtině
prepubescents, strength, strength training, training plan
Rozsah průvodní práce
80 s. (132 821 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato kvalifikační práce je zaměřena na rozvoj silových schopností u prepubescentů, zmíněné poznatky vycházejí z aktuálních studií. Dlouhou dobu platilo tvrzení, že dětem se při silovém tréninku může zastavit růst, nebo že hrozí častá zranění a ublížení na zdraví. Často je poukazováno na to, že rozvoj síly, by měl započít u dětí nejdříve v období puberty. V této kvalifikační práci tyto zastaralá tvrzení vyvracíme a navrhujeme tréninkový plán pro rozvoj síly u prepubescentů. V tomto plánu dbáme na pestrost cviků, rozmanitost pohybových vzorů, a hlavně na základní pohybové stereotypy běžného života. Poukazujeme na možnosti, které je dětské tělo schopno zvládnout bez jakékoliv újmy na zdraví, a navíc aby z tréninkového plánu maximálně prosperovalo.
Anotace v angličtině
This qualification work is focused on the development of strenght skills in prepubescences, these findings are based on current studies. For a long time, it was claimed that children could stop growing during strenght training, or that was a risk of
frequent injuries and injury. I tis often pointed out that the development of strenght should begin with children as early as puberty. In this qualification work, we refute these outdated claims and propose a training plan for the development of strenght in prepubescences. In this plan we are mindful of the variety of exercises, the diversity of movement patterns, and especially the basic movement stereotypes of ordinary life. We point to the possibilities that child´s body is ablet to cope with without any ijnury, in addition to making the training plan as prosperous as possible.
Klíčová slova
prepubescenti , síla, silový trénink, tréninkový plán
Klíčová slova v angličtině
prepubescents, strength, strength training, training plan
Zásady pro vypracování
Anotace
Senzitivní období pro rozvoj silových schopností není zcela jednoznačně vymezené a je ovlivněno např. pohlavím a klasifikací specifické silové složky (typ kontrakce, způsobu provedení, velikosti odporu). Většina autorů se však shoduje s posloupností rozvoje síly: senzitivní období pro rozvoj dynamické síly přichází dříve než rozvoj síly maximální. Mnoho studií poukazuje na to, že organismus v prepubertálním období je již velmi dobře připraven na silové zatížení a dokáže se na silovou zátěž adaptovat obdobně jako organismus starších věkových skupin. Ve zmíněném období je zpravidla akceptován odporový trénink s vlastní váhou těla nebo velmi lehkou zátěží. Některé studie však tvrdí, že lze v tomto období bezpečně využít i externí zátěž, včetně vysoké pracovní intenzity, a to bez rizika zranění či narušení ontogeneze prepubsecenta. V tréninku dětí tak lze např. využít metodu opakovaných úsilí s nemaximální velikostí odporu (cca do 70\textendash80% 1RM). Je proto velmi zajímavé, že se odporový trénink v tomto období jako řízená či volnočasová pohybová aktivita nepoužívá, a to i přesto, že síla (statická/dynamická) v jiných sportovních oblastech (sportovní gymnastika, sportovní lezení, úpolové sporty apod.) projevuje a může být důležitým faktorem ovlivňujícím sportovní výkon. Ve zmíněných sportovních oblastech, lze také sledovat, že odporové zatížení během sportovního klání či tréninkové přípravy (např. plyometrický trénink), může leckdy až převyšovat zatížení, které bychom pomocí běžných silových cviků, vyvolali.
Vzhledem k tomu, že se autoři v dané problematice ("silový trénink prepubescentů”) zcela neshodují a historické studie jsou v některých případech i zpochybňovány, jeví se nám zpracování závěrečné práce na toto téma, jako velmi vhodné a aktuální. Cílem práce proto bude navrhnout tréninkový program zaměřený na rozvoj silových schopností dětí mladšího školního věku, který bude vycházet z odborných doporučení. Stěžejní částí práce bude analýza odborných textů a studií, které se silovou přípravou dětí zabývají.
Zásady pro vypracování
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Zásady pro vypracování
Anotace
Senzitivní období pro rozvoj silových schopností není zcela jednoznačně vymezené a je ovlivněno např. pohlavím a klasifikací specifické silové složky (typ kontrakce, způsobu provedení, velikosti odporu). Většina autorů se však shoduje s posloupností rozvoje síly: senzitivní období pro rozvoj dynamické síly přichází dříve než rozvoj síly maximální. Mnoho studií poukazuje na to, že organismus v prepubertálním období je již velmi dobře připraven na silové zatížení a dokáže se na silovou zátěž adaptovat obdobně jako organismus starších věkových skupin. Ve zmíněném období je zpravidla akceptován odporový trénink s vlastní váhou těla nebo velmi lehkou zátěží. Některé studie však tvrdí, že lze v tomto období bezpečně využít i externí zátěž, včetně vysoké pracovní intenzity, a to bez rizika zranění či narušení ontogeneze prepubsecenta. V tréninku dětí tak lze např. využít metodu opakovaných úsilí s nemaximální velikostí odporu (cca do 70\textendash80% 1RM). Je proto velmi zajímavé, že se odporový trénink v tomto období jako řízená či volnočasová pohybová aktivita nepoužívá, a to i přesto, že síla (statická/dynamická) v jiných sportovních oblastech (sportovní gymnastika, sportovní lezení, úpolové sporty apod.) projevuje a může být důležitým faktorem ovlivňujícím sportovní výkon. Ve zmíněných sportovních oblastech, lze také sledovat, že odporové zatížení během sportovního klání či tréninkové přípravy (např. plyometrický trénink), může leckdy až převyšovat zatížení, které bychom pomocí běžných silových cviků, vyvolali.
Vzhledem k tomu, že se autoři v dané problematice ("silový trénink prepubescentů”) zcela neshodují a historické studie jsou v některých případech i zpochybňovány, jeví se nám zpracování závěrečné práce na toto téma, jako velmi vhodné a aktuální. Cílem práce proto bude navrhnout tréninkový program zaměřený na rozvoj silových schopností dětí mladšího školního věku, který bude vycházet z odborných doporučení. Stěžejní částí práce bude analýza odborných textů a studií, které se silovou přípravou dětí zabývají.
Zásady pro vypracování
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Seznam doporučené literatury
Dahab, K. S., & McCambridge, T. M. (2009). Strength Training in Children and Adolescents. Sports Health, 1(3), 223\textendash226. https://doi.org/10.1177/1941738109334215
Lehnert, M., Kudláček, M., Háp, P., Bělka, J., Neuls, F., Ješina, O., Hůlka, K., Viktorjeník, D., Langer, F., Kratochvíl, J., Rozsypal, R., & Šťastný, P. (2014). Teorie a didaktika sportovního tréninku. In Sportovní trénink I. Univerzita Palackého v Olomouci.
McQuilliam, S. J., Clark, D. R., Erskine, R. M., & Brownlee, T. E. (2020). Free-Weight Resistance Training in Youth Athletes: A Narrative Review. Sports Medicine (Auckland, N.z.), 50(9), 1567\textendash1580. https://doi.org/10.1007/s40279-020-01307-7
Peitz, M., Behringer, M., & Granacher, U. (2018). A systematic review on the effects of resistance and plyometric training on physical fitness in youth - What do comparative studies tell us? PLoS ONE, 13(10), e0205525. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0205525
Schlegel, P. (2020). Funkční trénink v tělesné výchově. Gaudeamus.
Schlegel, P., & Agricola, A. (2020). Kritický pohled na senzitivní období pro rozvoj síly. Česká Kinantropologie, 24(1\textendash2), 58\textendash66.
Strašilová, K. (2016). Silový trénink dětí [Bachelor's thesis, Masarykova univerzita]. https://is.muni.cz/th/l2z1m/
Yavuz, H. U., & Ceto, P. H. Y. (2021). From Myth To Reality: Resistance Training In Children. International Journal of Applied Exercise Physiology, 10(1), 7\textendash13.
Zahradník, D., & Korvas, P. (2012). Specifika sportovní přípravy dětí. In Základy sportovního tréninku. Masarykova univerzita.
Zumr, T. (2019). Kondiční příprava dětí a mládeže. Grada.
Seznam doporučené literatury
Dahab, K. S., & McCambridge, T. M. (2009). Strength Training in Children and Adolescents. Sports Health, 1(3), 223\textendash226. https://doi.org/10.1177/1941738109334215
Lehnert, M., Kudláček, M., Háp, P., Bělka, J., Neuls, F., Ješina, O., Hůlka, K., Viktorjeník, D., Langer, F., Kratochvíl, J., Rozsypal, R., & Šťastný, P. (2014). Teorie a didaktika sportovního tréninku. In Sportovní trénink I. Univerzita Palackého v Olomouci.
McQuilliam, S. J., Clark, D. R., Erskine, R. M., & Brownlee, T. E. (2020). Free-Weight Resistance Training in Youth Athletes: A Narrative Review. Sports Medicine (Auckland, N.z.), 50(9), 1567\textendash1580. https://doi.org/10.1007/s40279-020-01307-7
Peitz, M., Behringer, M., & Granacher, U. (2018). A systematic review on the effects of resistance and plyometric training on physical fitness in youth - What do comparative studies tell us? PLoS ONE, 13(10), e0205525. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0205525
Schlegel, P. (2020). Funkční trénink v tělesné výchově. Gaudeamus.
Schlegel, P., & Agricola, A. (2020). Kritický pohled na senzitivní období pro rozvoj síly. Česká Kinantropologie, 24(1\textendash2), 58\textendash66.
Strašilová, K. (2016). Silový trénink dětí [Bachelor's thesis, Masarykova univerzita]. https://is.muni.cz/th/l2z1m/
Yavuz, H. U., & Ceto, P. H. Y. (2021). From Myth To Reality: Resistance Training In Children. International Journal of Applied Exercise Physiology, 10(1), 7\textendash13.
Zahradník, D., & Korvas, P. (2012). Specifika sportovní přípravy dětí. In Základy sportovního tréninku. Masarykova univerzita.
Zumr, T. (2019). Kondiční příprava dětí a mládeže. Grada.