Diplomová práce s názvem: "Zkušenosti vyučujících 1. stupně ZŠ s distanční výukou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v předmětu matematika", je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části jsou vymezena teoretická východiska diplomové práce ve čtyřech kapitolách. Předmětem první kapitoly je žák se speciálními vzdělávacími potřebami, ve druhé a třetí kapitole věnujeme pozornost rodině a škole, jako činitelům vzdělávacího procesu. Čtvrtá kapitola je zaměřena na distanční vzdělávání.
V empirické části je popsána tvorba výzkumného nástroje a realizace vlastního výzkumného šetření. Výzkumného šetření v podobě vlastního dotazníku se zúčastnilo 137 učitelů 1. stupně ZŠ v Ústeckém kraji, z toho konkrétně 106 učitelů vyučovalo na 1. stupni ZŠ matematiku žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, při distanční výuce. Cílem empirické části této práce bylo popsat zkušenosti učitelů 1. stupně ZŠ s distanční výukou matematiky žáků s SVP v dílčích oblastech. Popisované výsledky šetření mohou posloužit jako inspirace nejen v případě návratu k distančnímu vzdělávání.
Anotace v angličtině
Master's thesis called: "Experience of first grade teachers of elementary school with long distance education of students with special educational needs in math subject." is divided into theoretical and empirical part. Theoretical part is divided into four chapters. The subject of the first chapter is a student with special educational needs, in the second and third chapters we focus on family and school as parts of educational process. The fourth chapters deals with long distance education.
We describe the creation process of research tool and execution of the research itself in our empirical part. There participated 137 teachers from the first grade of elementary school in Ústí region in the questionnaire, of that 106 teachers educated a student of first grade elementary school with special educational needs during long distance education. The objective of the empirical part of this thesis was to describe experience of first grade elementary school teachers with long distance math education of students with special educational needs in specific aspects. Results may serve as inspiration not only in case of returning to long distance education.
Klíčová slova
Distanční výuka, online výuka, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření, matematika, učitel 1. stupně ZŠ.
Klíčová slova v angličtině
Distance education, online education, pupil with special educational needs, support measures, mathematics, 1st grade teacher.
Rozsah průvodní práce
93 s. (126 277 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem: "Zkušenosti vyučujících 1. stupně ZŠ s distanční výukou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v předmětu matematika", je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části jsou vymezena teoretická východiska diplomové práce ve čtyřech kapitolách. Předmětem první kapitoly je žák se speciálními vzdělávacími potřebami, ve druhé a třetí kapitole věnujeme pozornost rodině a škole, jako činitelům vzdělávacího procesu. Čtvrtá kapitola je zaměřena na distanční vzdělávání.
V empirické části je popsána tvorba výzkumného nástroje a realizace vlastního výzkumného šetření. Výzkumného šetření v podobě vlastního dotazníku se zúčastnilo 137 učitelů 1. stupně ZŠ v Ústeckém kraji, z toho konkrétně 106 učitelů vyučovalo na 1. stupni ZŠ matematiku žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, při distanční výuce. Cílem empirické části této práce bylo popsat zkušenosti učitelů 1. stupně ZŠ s distanční výukou matematiky žáků s SVP v dílčích oblastech. Popisované výsledky šetření mohou posloužit jako inspirace nejen v případě návratu k distančnímu vzdělávání.
Anotace v angličtině
Master's thesis called: "Experience of first grade teachers of elementary school with long distance education of students with special educational needs in math subject." is divided into theoretical and empirical part. Theoretical part is divided into four chapters. The subject of the first chapter is a student with special educational needs, in the second and third chapters we focus on family and school as parts of educational process. The fourth chapters deals with long distance education.
We describe the creation process of research tool and execution of the research itself in our empirical part. There participated 137 teachers from the first grade of elementary school in Ústí region in the questionnaire, of that 106 teachers educated a student of first grade elementary school with special educational needs during long distance education. The objective of the empirical part of this thesis was to describe experience of first grade elementary school teachers with long distance math education of students with special educational needs in specific aspects. Results may serve as inspiration not only in case of returning to long distance education.
Klíčová slova
Distanční výuka, online výuka, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření, matematika, učitel 1. stupně ZŠ.
Klíčová slova v angličtině
Distance education, online education, pupil with special educational needs, support measures, mathematics, 1st grade teacher.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá tématem zkušenosti vyučujících 1. stupně s distanční výukou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, konkrétně zkušenostmi s výukou matematiky u těchto žáků. Téma vyplývá z epidemiologické situace v České republice i ve světě, kdy epidemie COVID-19 zapříčinila ve školním roce 2020/2021 uzavření škol a jejich přechod na distanční formu vzdělávání. V diplomové práci budou vymezena teoretická východiska práce, jako jsou formy výuky, speciální vzdělávací potřeby žáků, podpůrná opatření, společné vzdělávání aj. Empirická část bude zahrnovat tvorbu dotazníkového šetření, elektronický sběr dat a statistickou analýzu dat. V závěru práce budou shrnuty výsledky šetření a formulována doporučení pro praxi. Předpokládaný počet respondentů činí 100 vyučujících. Cílem této diplomové práce je zjistit, jaké jsou zkušenosti vyučujících 1. stupně ZŠ v Ústeckém kraji z období distančního vzdělávání v předmětu matematika, a to zvláště při výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá tématem zkušenosti vyučujících 1. stupně s distanční výukou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, konkrétně zkušenostmi s výukou matematiky u těchto žáků. Téma vyplývá z epidemiologické situace v České republice i ve světě, kdy epidemie COVID-19 zapříčinila ve školním roce 2020/2021 uzavření škol a jejich přechod na distanční formu vzdělávání. V diplomové práci budou vymezena teoretická východiska práce, jako jsou formy výuky, speciální vzdělávací potřeby žáků, podpůrná opatření, společné vzdělávání aj. Empirická část bude zahrnovat tvorbu dotazníkového šetření, elektronický sběr dat a statistickou analýzu dat. V závěru práce budou shrnuty výsledky šetření a formulována doporučení pro praxi. Předpokládaný počet respondentů činí 100 vyučujících. Cílem této diplomové práce je zjistit, jaké jsou zkušenosti vyučujících 1. stupně ZŠ v Ústeckém kraji z období distančního vzdělávání v předmětu matematika, a to zvláště při výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami.
Seznam doporučené literatury
BLAŽKOVÁ, Růžena a Masarykova univerzita. Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno: Masarykova univerzita, 2017. s. [1a]. ISBN 978-80-210-8673-9.
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
HENDL, Jan. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2012. s. [1a]. ISBN 978-80-262-0200-4.
LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. s. 6. ISBN 978-80-7367-679-7.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. s. [1a]. ISBN 80-7367-047-X.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016. s. [1a]. ISBN 978-80-271-0095-8.
Seznam doporučené literatury
BLAŽKOVÁ, Růžena a Masarykova univerzita. Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno: Masarykova univerzita, 2017. s. [1a]. ISBN 978-80-210-8673-9.
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
HENDL, Jan. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2012. s. [1a]. ISBN 978-80-262-0200-4.
LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. s. 6. ISBN 978-80-7367-679-7.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. s. [1a]. ISBN 80-7367-047-X.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016. s. [1a]. ISBN 978-80-271-0095-8.